Outsourcing czy własna logistyka?

Coraz więcej polskich firm wybiera outsourcing usług logistycznych. Przez ostatnią dekadę liczba podmiotów wybierających ten model wzrosła prawie 5-krotnie. To trend związany jest z świadomymi decyzjami przedsiębiorców, aby skoncentrować się na swoim core biznesie.

outsourcing logistyki

Tylko w ciągu minionych 5 lat wzrost zainteresowania outsourcingiem logistycznym wyniósł aż 100 proc., z czego połowa przypada na ostatnie 2 lata – wynika z raportu „Wspólny Manifest Logistyki 2020”.  Z kolei badanie „Outsourcing logistyki” (2015) pokazuje, że aż 74 proc. ankietowanych firm uważa, że outsourcing się opłaca. 63 proc. zakłada, że powodem outsourcingu jest chęć ograniczenia kosztów, a 48 proc. jest przekonanych, że dostawca usług ma lepszą sprawność logistyczną.

Logistyka własna (wewnętrzna) ma swoje dobre i złe strony. Minusem własnej logistyki jest na pewno: trudna skalowalność i dostosowanie zasobów do wahań sprzedaży, zarówno w okresach peaków, jak i w słabszych miesiącach. Po drugie: Twoja firma ponosi stosunkowo wysokie koszty stałe (w stosunku do różnych okresowych przychodów). Po trzecie: ponosi wyższe koszty poddostawców (kurierzy, producenci opakowań). Plusy logistyki wewnętrznej są na pewno takie, że szybko możesz zareagować na wymagania klientów i wyniki akcji marketingowych realizowanych ad hoc..  W logistyce zewnętrznej to outsourcer ponosi odpowiedzialność za powierzony towar, ma ustandaryzowane procedury inwentaryzacyjne, zarządzania reklamacjami czy zwrotami. Największą jednak zaletą outsourcingu jest możliwość  elastycznego podejścia do kosztów logistycznych. Outsourcing przez wykorzystywanie efektu skali jest po prostu tańszy.

Outsourcing – dla kogo?

Często spotkamy się z błędnym przekonaniem, że outsourcing logistyki jest tylko dla dużych przedsiębiorstw. Przy czym badania pokazują, że znaczącą i rosnącą grupą, stawiającą na logistykę zewnętrzną są firmy zatrudniające do 50 osób, które nie chcą inwestować we własną infrastrukturę i utrzymywać zasoby, a tym samym prowadzić do podnoszenia kosztów stałych. Z kolei średnie firmy (od 50 do 250 osób), nawet jeśli posiadają wewnętrzny dział logistyki, są najbardziej świadome, że zlecenie usług partnerom zewnętrznym jest konieczne z punktu widzenia rozwoju swojego biznesu podstawowego (na podst. raportu z badania ankietowego „Wspólny manifest logistyki 2020”).

Wielkość firmy, jej zasoby wewnętrzne, a także doświadczenie i cele sprzedażowe nie zawsze idą w parze z wysokością budżetu przeznaczonego na outsourcing usług logistycznych. Można by zaryzykować twierdzenie, że skrupulatny rachunek ekonomiczny w danej firmie pokaże, że outsourcing logistyki jest w stanie zoptymalizować koszty w firmie każdej wielkości.

Kiedy warto zastanowić się nad powierzeniem logistyki podmiotowi zewnętrznemu?

Po pierwsze: gdy rośnie skala działalności Twojego biznesu i nie jesteś w stanie obsłużyć większej liczby zamówień. Po drugie: gdy chcesz uzyskać nową jakość i wydajność oraz mieć dostęp do nowych zasobów i technologii. Po trzecie: gdy myślisz o zmniejszeniu kosztów funkcjonowania Twojej firmy. Po czwarte: gdy nie chcesz na stałe zatrudniać dodatkowych pracowników, myślisz o przeniesieniu pracowników do innych biznesowych zadań lub o restrukturyzacji. Po piąte: gdy chcesz skoncentrować się na rozwoju Twojego core biznesu i obszarów kluczowych dla niego (sprzedaż, marketing, R&D). Po szóste: gdy myślisz o sprzedaży omnichannelPo siódme: gdy szukasz sprawdzonego partnera, któremu możesz przekazać trudne logistyczne sprawy.

W jakich obszarach pomoże Ci partner logistyczny?

WSPARCIE MAGAZYNOWE – to m.in.: zarządzanie Twoim towarem w magazynie (przyjęcie towaru, jego weryfikacja ilościowa i jakościowa, zapewnienie odpowiedniej infrastruktury – w tym półek, wieszaków, wysokiego składu); kompletacja zamówień; pakowanie i fiskalizacja; VAS;; obsługa zwrotów.

WSPARCIE SPEDYCYJNE – to m.in.: pomoc przy wyborze rodzaju transportu, przewozu, trasy; pomoc przy negocjacjach cenowych z przewoźnikiem; pomoc przy zawieraniu umowy; pomoc przy zdobywaniu dokumentacji handlowej i przy odprawach celnych; monitoring i bezpieczeństwo przesyłek; obsługa zwrotów, obsługa COD.

WSPARCIE USŁUG DODATKOWYCH – to m.in.: naprawa, zarządzanie  częściami zamiennymi, utylizacja odpadów; obsługa kart gwarancyjnych; obsługa promocji; konfekcjonowanie, przepakowywanie, odświeżanie; obsługa należności i fakturowanie; obsługa finansowa; obsługa posprzedażowa i sprzedażowa klienta.

WSPARCIE EKSPERCKO-DORADCZE – to m.in. pomaganie na każdym etapie logistyki i projektowaniu całego „supply chain management” , wsparcie przy podejmowaniu strategicznych decyzji, analizy i korzystanie z doświadczenia partnera.

Przy wyborze operatora logistycznego zwróć uwagę na:

  • jakość obsługi (czy jest dostosowana do moich potrzeb?)
  • referencje (jaka jest reputacja firmy?)
  • cena/koszty (co zyskam wprowadzając outsourcing?)
  • doświadczenie (od ilu lat jest na rynku, ile i jakie marki obsługuje?)
  • szybkość wdrożenia (ile potrzeba czasu, by wcielić w życie plany sprzedażowe?)
  • lokalizacje (gdzie znajdują się magazyny?)

Poznaj 9 cech operatora logistycznego:

  1. JAKOŚĆ, czyli sprawność organizacyjna, poprawność pakowania i terminowość usług – outsourcing powinien być na najwyższym poziomie.
  2. INNOWACYJNOŚĆ – kreatywne rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.
  3. SZYBKOŚĆ DECYZYJNA – zwinna reakcja na potrzeby rynku.
  4. SPRAWNOŚĆ EKSPERCKO-DORADCZA – bliskość partnera, który zrozumie Twoje oczekiwania i podpowie np., w jaki sposób szybko zreorganizować łańcuch dostaw.
  5. KOMPETENTNOŚĆ – sprawne zarządzanie Twoimi zapasami magazynowymi i wdrożenie najlepszego systemu WMS.
  6. GLOBALNOŚĆ – rozszerzenie Twojej sprzedaży o transgraniczne możliwości.
  7. ELASTYCZNOŚĆ – umiejętność szybkiej zmiany w razie nagłej potrzeby lub zagrożenia.
  8. BEZPIECZEŃSTWO – pewność, że Twój towar jest zawsze w dobrych rękach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *