Pierwsze wrażenie, czyli pakowanie na prezent w e-commerce

Klient e-sklepu czekając na Twoją przesyłkę, czeka nie tylko na zamówiony produkt. Pierwsze wrażenie, czyli moment, w którym odpakowuje paczkę, jest nie do przecenienia. Wprowadzenie dodatkowej opcji pakowania „na prezent” to skuteczna forma lojalizacji Twoich klientów.

Już na tym wczesnym etapie, gdy klient ogląda przesyłkę, wyrabia sobie zdanie o e-sklepie, w którym kupił produkt. Śmiało można powiedzieć, że opakowanie przesyłki świadczy nie tylko o Twojej marce, o jakości produktów (które starasz się dobrze zapakować), ale też o dbałości o Twojego klienta. Pamiętaj, że to niezwykle ważny punkt styku z Twoim klientem, z którym kontakt jest zwykle wirtualny. Dobrze więc, abyś ten wyjątkowy moment odpowiednio wykorzystał.

O czym informuje klienta starannie zapakowana przesyłka?

  • Pokazuje troskę o towar i odbiorcę
  • Świadczy o kreatywności firmy
  • Wyróżnia na tle konkurencji
  • Wyrabia opinie (to element CX – customer experience)
  • Buduje zaangażowanie
  • Mówi, że w środku jest coś cennego – Twój produkt

PAKOWANIE NA PREZENT

Dzięki ozdobnemu opakowaniu lepiej oceniamy przedmiot, który otrzymujemy. Udowodnił to m.in. eksperyment psychologa Daniela Howarda z początku lat 90. Okazało się, że elegancko zapakowany prezent cieszy bardziej niż ten sam produkt, ale bez opakowania. Co więcej: z badań wynika, że niezapakowany podarunek (np. bożonarodzeniowy czy wielkanocny) nie jest w ogóle postrzegany jako świąteczny! Prezent opakowany zatem zbliża, nieopakowany – kojarzy się z brakiem zaangażowania.

DLACZEGO WARTO URUCHOMIĆ OPCJĘ PAKOWANIA „NA PREZENT” W E-SKLEPIE?

  1. Pomagasz klientom! Dajesz im prawdziwą wartość. Konsumenci oszczędzają czas, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, podczas wyprzedaży, na walentynki czy Dzień Matki.
  2. Zyskujesz wdzięczność i lojalność. Z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii wynika, że większość Brytyjczyków (52 proc.) uważa, że własnoręczne pakowanie prezentów zabiera zbyt dużo czasu. Duża grupa twierdzi, że nie ma odpowiednich narzędzi i akcesoriów (41 proc.), a także nie jest zadowolona z efektu, który osiągają sami (27 proc.).
  3. Odróżniasz się od konkurencji. Na rynku, na którym zwykle konkuruje się ceną, zyskujesz opinię kogoś, kto ma niepowtarzalną, firmową opcję.
  4. Uruchamiasz pozytywny feedback. Zadowolony klient podzieli się informacją nie tylko ze znajomymi na spotkaniu, ale przede wszystkim – na czym powinno Ci najbardziej zależeć – umieści zdjęcie przesyłki w social mediach: Facebooku czy Instagramie.

Co powinna zawierać opcja „na prezent”?

  • Realistyczne zdjęcie opakowanego prezentu – wizualizacja jest ważna dla klienta
  • Szczegółowy opis – dokładnie poinformuj, jak zostanie zapakowany prezent; wyjaśnij także, w co zostaną owinięte produkty, które nie mieszczą się w standardowym pudełku
  • Różne opcje – wybór pomiędzy wersjami pakowania jest równie istotny
  • Precyzyjny cennik – aby klient wiedział, ile zapłaci
  • Wariant „usuń cenę” – ta możliwość pozwoli na podarowanie prezentu bez ceny
  • Możliwość wysyłki prezentu pod wskazany adres – inny niż adres klienta
  • Propozycję dołączenia informacji dla kogo jest to prezent i od kogo (spersonalizowana wiadomość np. na kartce z dodatkowymi życzeniami)

W co pakować prezent?

Do pakowania na prezent możesz używać całej gamy produktów, np.: wysokiej jakości papieru, celofanu, wyściółek, kolorowych torebek, pudełek z tekturowym dnem, toreb lakierowanych z samoprzylepnym zamknięciem, woreczków itp. Warto przemyśleć także firmowe stemple czy oryginalne bileciki. I oczywiście – wszystko odpowiednio zabezpieczyć, aby, gdy pojawi się na „kurierskiej pace”, paczka była w pełni bezpieczna. Zatem do pudełka ładny wypełniacz, pudełko ciasno włożone do folii transportowej i gotowe.

Czy to jest drogie?

Jeśli robisz to samemu, początkowo musisz to traktować jak inwestycję. Odpowiedni branding, zakup pudełek, wypełniaczy, taśmy, która nienachalnie i subtelnie przypomina o Twojej marce lub Twojego partnera logistycznego – wszystko to opłaci się jednak przy odpowiedniej skali zamówienia. Pamiętaj, że to także czas Twoich pracowników. Wiele z tych zadań może przejąć od Twojego e-sklepu firma logistyczna. Partner, któremu możesz zlecić magazynowanie, pakowanie, dystrybucję, a nawet obsługę zwrotów sprawi, że będziesz miał czas myśleć o swoim core biznesie, a poza tym – zoptymalizuje koszty. Wszak działa u niego mechanizm skali: począwszy od zakupu opakowań, poprzez pakowanie, na umowach kurierskich skończywszy.

Jedyne co musisz zrobić w temacie pakowania – to przekazać firmie zewnętrznej konkretne wytyczne lub – korzystając z jej doświadczenia – wypracować z nią właściwe dla siebie standardy.

Największe marki, z wieloletnim doświadczeniem w e-commerce, wiedzą jak to robić dobrze, minimalistycznie, ale z klasą. Zasada jest prosta – im towar droższy, bardziej z półki premium, tym samo opakowanie przesyłki (pudełko, personalizacja, wypełniacze) powinno spełniać najwyższe standardy. Im marka i towar bardziej „niebanalna”, tym na więcej zaskoczeń w komunikacji z klientem może sobie pozwolić. Tu liczy się bowiem całe doświadczenie w kontakcie z marką i konkretnym sklepem online.

Przykłady ciekawych rozwiązań:

  • nieszablonowe nadruki na paczce lub kopercie – intrygujące, namawiające do interakcji;
  • kreatywne nadruki w środku paczki (np. podziękowania za zakup);
  • nadruki na taśmie firmowej (dostosowane do świąt czy innych okazji, np. walentynki);
  • pudełka „matrioszki” do niewielkich prezentów, dzięki którym klient ma wrażenie wydłużonego etapu rozpakowywania;
  • gotowy zestaw na zwrot towaru (koperta/folia zwrotna, formularz zwrotu, dane do kuriera);
  • spersonalizowana wiadomość do konkretnej „Anny” czy „Pawła”.

Piękne opakowanie jest reakcją na oczekiwania konsumentów, jest też niezwykle ważnym przekaźnikiem między Twoją marką a klientem. Bo kto w końcu nie lubi otrzymywać prezentów?

W pakowaniu „na prezent” chodzi właśnie o ten moment, gdy produkt staje się czymś więcej – zaczyna inspirować. Konsument, który jest podekscytowany czy zainspirowany do działania, częściej poleca produkty rówieśnikom w mediach społecznościowych (YouTube, Facebook, Instagram) – według badań robi to już aż 37 proc. osób.

Jeśli chcesz wprowadzić tę opcję w swoim e-sklepie, wybierz sprawdzonych fachowców od e-commerce – logistycznych partnerów, którzy pomogą Ci na każdym etapie wdrożenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *