Rynek zabawek w Polsce analiza rynku: e-commerce i retail

Rynek zabawek dla dzieci to zróżnicowana branża – nieustanny popyt, co najmniej dwukrotne peaki sprzedażowe w ciągu roku, gdy dajemy prezenty (Boże Narodzenie i Dzień Dziecka), klienci w każdym wieku (dzieci, rodzice i rodzina, dziadkowie). Jak ten dynamiczny sektor radzi sobie w e-commerce?

Zabawki zawsze dobre na prezent

Rynek zabawek w Polsce szacowany jest na ponad 2,5 mld złotych (dane NPD Group z 2016 roku) i wciąż rośnie. Polska notuje czołową dynamikę wzrostu sprzedaży zabawek nie tylko w Europie, ale też na świecie, a znaczącym kanałem nabywczym staje się właśnie e-commerce, gdzie już ponad 41 proc. Polaków robi zakupy dla dzieci (raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2016”).
Furby czy Lego, czyli co kupią Polacy na święta

Dominującymi graczami na polskim rynku są Lego, Mattel i Hasbro. Deklasują oni pozostałych, czyli Trefl, TM Toys, Simba, Cobi, Dromader i Dumel. Jak wiadomo dzieci są najbardziej wymagającymi klientami. Przekłada się to na sposób wyszukiwania zabawek: po określonych markach i po konkretnych bohaterach. Stąd też firmy mające w swojej ofercie zabawki postaci z filmów animowanych wydają się być w lepszej pozycji.

Oprócz globalnych producentów zabawek, które wprowadziły do obrotu tak popularne zabawki jak: Lego City (lub Friends), Hot Wheels czy Furbiego, polscy gracze także odnoszą sukcesy. Wspomnieć należy o marce Cobi czy Trefl. Popularność klasycznego przemysłu zabawkarskiego ograniczona jest rosnącym zainteresowaniem dzieci nowymi technologiami – smartfonami i tabletami.  Elektronika staje się coraz popularniejsza, dlatego też jednym z najpopularniejszych trendów jest tworzenie aplikacji, które łączą wspomniane urządzenia z tradycyjnymi zabawkami. Dużą popularnością cieszą się również zabawki edukacyjne, które umożliwiają nabywanie umiejętności praktycznych.

Reklama w tv, oglądanie w sklepie, zakup przez internet

W przypadku rynku zabawek istotną rolę pełnią reklamy. To ona najbardziej oddziałują na pożądaną grupę targetową – dzieci. Przekłada się to później na sklepy stacjonarne, które chcą zainteresować przechodzące dzieci poprzez wystawienie wybranych zabawek w witrynie sklepowej. Finał takiej sytuacji zna każdy rodzic: dziecko wraca z nową zabawką, a z portfela rodzica ubywa trochę pieniędzy. W dobie e-commerce ważne jest stworzenie dwóch kanałów sprzedażowych, w końcu nie wiadomo, z którego będzie chciał skorzystać klient. Strona internetowa może mu posłużyć do uzyskania informacji o dostępności konkretnej zabawki w sklepie. Dlatego tak ważne jest prowadzenie omnichannelu, który znacznie ułatwi proces zakupowy.

Dużym impulsem dla branży zabawkowej okazał się rządowy program 500+, z którego według prognoz na rynek trafiać będzie ponad 20 mld zł rocznie. Z drugiej jednak strony rynek może być hamowany niską liczbą urodzeń, co wiąże się z niżem demograficznym.

Przygotowując się peaku sprzedażowego w branży zabawek dla dzieci zadbaj o to, aby Twój e-sklep:

  • był wiarygodny i posiadał pozytywne opinie użytkowników w internecie,
  • miał łatwo dostępne informacje o formie i kosztach wysyłki,
  • udostępniał możliwość zakupów bez konieczności zakładania konta,
  • miał możliwość wyboru różnych form płatności,
  • był łatwy w nawigacji,
  • był dostosowany do urządzeń mobilnych.

Jak przygotować logistykę sklepu internetowego z zabawkami?

Krok pierwszy już wykonałeś. Dobre packshoty, chwytliwe opisy, promocja w internecie – to także już za Tobą. Co jeszcze powinieneś zrobić?

  1. Zadbaj o dostępność produktów w magazynie.
  2. Zsynchronizuj ilości w magazynie z informacją dostępną online dla kupujących.
  3. Uważaj na błędy w cenie.
  4. Zabezpiecz produkty podczas magazynowania i transportu.
  5. Wykrywaj porzucenie koszyka online – ustal powód, wysyłając ankietę klientowi. Dodatkowo możesz zachęcić konsumenta do ponownego odwiedzenia sklepu, przechowując zawartość porzuconego koszyka.
  6. Zadbaj o estetyczne opakowanie przesyłki.
  7. Ustal czytelną politykę zwrotów – rozważ wydłużenie czasu na zwrot tzw. nietrafionych prezentów.
  8. Wybierz odpowiednią firmę kurierską i zaoferuj najlepszy czas dostawy.
  9. Przygotuj możliwość skorzystania z elastycznej formy dostarczenia przesyłki (liczy się nie tylko kurier, ale też paczkomat, kiosk ruchu, poczta, odbiór w sklepie stacjonarnym). Jeżeli dostarczenie paczki we wskazanym przez klienta terminie będzie niemożliwe z niezależnych przyczyn, poinformuj o tym klientów lub/i zaproponuj rabat czy inne rozwiązanie.
  10. Upewnij się, że firma przewozowa przewiezie towar w odpowiednich warunkach.
  11. Pamiętaj, że organizując promocję, inwestujesz niemałe pieniądze (koszt reklam, niższa marża). Dlatego trzeba zadbać, by zwiększona liczba zamówień nie wpłynęła na pracę magazynu, a co za tym idzie na problem z dostawą zakupionego towaru na czas. Płacz dziecka, które nie otrzyma prezentu zdecydowanie zniechęci klienta do Twojego sklepu.
  12. Zadbaj o odpowiednią moc serwerów, które wytrzymają peak sprzedażowy. Rozważ cloud computing – czyli chmurę obliczeniową, która pozwoli Ci przenieść obciążenie na dostawcę usług.

Warto, abyś jako dystrybutor lub producent sprzedający zabawki w e-commerce, zastanowił się nad znalezieniem odpowiedniego partnera logistycznego, który sprawi, że ten peak sprzedażowy wspólnie przejdziecie bez kłopotów i z zyskiem.

Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *