Logistyka transgraniczna dla e-commerce

Wielu ekspertów jako jedną z kluczowych barier rozwoju e-handlu transgranicznego wskazuje logistykę międzynarodową. Jak ją dobrze zaplanować logistykę transport i na co zwrócić uwagę przy wyborze partnera?

Zarządzanie logistyką

Proces przygotowania się na transgraniczne rynki jest długotrwały: od strategii wejścia na konkretne marketplace’y, dostosowanie regulacji prawnych, podatkowych, obszarów administracyjnych i związanych z customer service, na samej dystrybucji i obsłudze zwrotów skończywszy. I tutaj pojawia się pierwszy problem – procesy logistyczne zostawiane są na końcu procesu planowania ekspansji transgranicznej, a przecież ryzyka związane z terminami dostaw, obsługą zwrotów czy zróżnicowanymi prawnie metodami i warunkami transportu produktów należy uwzględnić na pierwszych etapach analizy.

W sprawnie działającej logistyce odległość geograficzna klientów i partnerów biznesowych przestaje mieć znaczenie. Sprzedany produkt musi znaleźć się u klienta w najkrótszym czasie, z zachowaniem wszystkich procedur. Aby to się wydarzyło, bez wątpienia potrzebna jest rozbudowana sieć magazynów, składy celne, wielokanałowość oraz indywidualnie dostosowany fulfillment, które sprawią, że przesyłki polskich przedsiębiorców mogą dotrzeć na cały świat.

Logistyka CBEC

Jak zatem przygotować procesy logistyczne przy planowaniu internacjonalizacji sprzedaży w e-commerce i jak opracować optymalny model dostaw? Należy zacząć od diagnozy uwarunkowań samego rynku, na który planujemy sprzedawać. Niektóre nacje cenią sobie bowiem najbardziej szybką dostawę i szacują jej koszt – robią tak Niemcy, Brytyjczycy i Rosjanie – jak podaje raport Poczty Polskiej „Cross-border e-commerce. Szansa czy zagrożenie”. Być może zatem do tych destynacji należy zadbać o darmową dostawę – przy każdym zakupie lub od określonej kwoty.

Koszty dostawy mają szczególne znaczenie w przypadku produktów o dość niskiej wartości, co wpływa zwłaszcza na handel zagraniczny w przypadku zwrotów. Tylko w przypadku elektroniki i dóbr luksusowych cena wysyłki w nieznacznym stopniu podnosi cenę całego zamówienia. Niejednolite standardy dotyczące listów przewozowych czy wymiarów przesyłek oraz nierówne traktowanie operatorów logistycznych na różnych rynkach sprawia, że aż jedna trzecia europejskich sprzedawców uznaje logistykę CBEC za utrudniającą dalszy rozwój.

Oczekiwania klienta

Jedni klienci doceniają niską cenę dostaw, inni – formę zapakowania, jeszcze kolejni – w pierwszej kolejności zwracają uwagę na procedurę zwrotów, to ona tak naprawdę określa jak sprawnie działa logistyka e-sklepu i w znacznym stopniu wpływa na decyzje zakupowe klientów (aż 23% Europejczyków uważa, że niejasna polityka zwrotów jest przeszkodą w dokonaniu zakupów – raport Poczt Polskiej).

W przypadku zwrotów trzeba bez wątpienia myśleć o kompleksowych rozwiązaniach całego procesu logistycznego i podejmować decyzje np. o rozlokowaniu magazynów w wielu krajach i profesjonalnego zarządzania łańcuchem dostaw (co wiąże się z zakupem specjalistycznego oprogramowania i wdrożeniem procedur).

Nowoczesna eurologistyka

Wiele problemów pomogą rozwiązać wyspecjalizowani operatorzy logistyczni. To oni zajmą się prototypowaniem rozwiązań „eurologistyki” dla Twojej firmy, znają międzynarodowe standardy logistyczne, procedury, posiadając rozbudowaną sieć magazynów i umów ze spedytorami są w stanie obsłużyć najbardziej zaawansowane procesy zamówień i zwrotów, nawet dla produktów specjalistycznych (elektronika, zdrowie), wdrożyć systemy śledzenia przesyłki i ujednolicić standardy jej bezpieczeństwa.

Jeśli zatem decydujemy się na cross-border e-commerce pozostaje nam pytanie nie o to, czy outsoursować logistykę, ale jakiego partnera wybrać.

Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *