VAS, czyli usługi dodatkowe w logistyce. Dla kogo?

Przy wyborze operatora logistycznego warto przyjrzeć się pełnemu zakresowi świadczonych przez niego usług. O przewadze konkurencyjnej firmy świadczy bowiem nie tylko poziom standardowych usług logistycznych i działań marketingowych, lecz także możliwość realizacji usług dodatkowych.

E-commerce a VAS

W handlu internetowym definicja VAS sprowadza się do implementacji takich rozwiązań, dzięki którym wartość zamówienia odpowie na oczekiwania konsumentów. Wymagania te często wykraczają poza jego podstawowe potrzeby.

W zależności od danej branży operatorzy logistyczni projektują konkretną pakiet usług VAS według indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Wyzwania poszczególnych branż różnią się od siebie

Operatorzy logistyczni, którzy działają w branży e-commerce jednogłośnie wskazują, iż największym wyzwaniem w ciągu roku jest przedświąteczny peak zakupowy.  Podczas niego słupki sprzedażowe rosną bardzo szybko. Co więcej, według raportu firmy Euromonitor International aż 81% konsumentów oczekuje od firm możliwości skorzystania z usług wartości dodanej.  Skutkują one najczęściej rezygnacją z zakupów na danej platformie. Warto wspomnieć, iż nie wszystkie firmy logistyczne oferują wsparcie VAS, ponieważ jest to czasochłonne i wymaga doświadczenia w realizacji tego rodzaju usług.

Presja czasu, nakłady i jakość to czynniki, które są nieodłącznym elementem procesów logistycznych. Właściwe zaplanowanie procesów, koordynacja poszczególnych zadań oraz monitoring realizacji pakietu VAS są w stanie płynnie poprowadzić zlecenie klienta w trybie „end to end”. Dlatego klienci m.in. z sektora fashion, beauty czy high-tech korzystają z wiedzy, doświadczenia oraz odpowiedniej infrastruktury logistycznej operatorów.

VAS czyli co?

Value-Added Services w logistyce to wielowymiarowy pakiet usług wartości dodanej, który  współtowarzyszy głównym (podstawowym) procesom logistycznym. Odpowiednie zaprojektowanie procesu obsługi zamówień oraz wykorzystanie efektu skali.  Pozwala to profesjonalnemu operatorowi na świadczenie ponadstandardowych usług, które wpływają wprost na wzrost sprzedaży i podnoszą jakość obsługi klienta końcowego.

Labeling, copacking, repacking – bez tych operacji logistycznych nie sposób mówić o wartości dodanej zamówienia. Doskonałym przykładem usługi VAS jest właśnie copacking, czyli tworzenie zestawów produktowych, np. poprzez dodanie DVD z filmem do czasopisma czy gry do konsoli. Do popularnych usług VAS należy również dołączanie do zamówienia bezpłatnych próbek produktów lub materiałów marketingowych, np. ulotek z bieżących kampanii, katalogów produktowych czy rożnych kuponów. W okresie przedświątecznym ogromne znaczenie ma możliwość skorzystania z usługi ozdobnego pakowania na prezent. Wszystkie te procesy charakteryzują się dużym  potencjałem marketingowym. Zwiększają one prawdopodobieństwo podjęcia przez konsumenta decyzji o zakupie, podnosząc poziom jego satysfakcji z zakupów i budując pozytywny wizerunek marki lub sklepu. Elementy usług wartości dodanej są różnorodne, a ich zakres powinien być dopasowany do konkretnej branży, również w e-commerce.

Na przykładzie branży odzieżowej można wyróżnić szereg usług, które zdecydowanie ułatwiają terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań konsumenckich. Drugie to te, które mogą mieć zastosowanie już w momencie pojawienia się towaru w magazynie. Warto wówczas zwrócić uwagę na etykiety, a w przypadku ich braku dodać je uzupełnione o kody EAN na poszczególnych sztukach towaru. Równie często usługi VAS obejmują uzupełnianie etykiet cenowych lub przygotowanie zestawów na rzecz konkretnej promocji. Ponadto operatorzy oferują opcje foliowania, przepakowywania towaru, jego odświeżenia czy prasowania.

W przypadku VAS dla branży farmaceutycznej wymagane jest spełnienie określonych procedur i posiadanie stosownych dodatkowych pozwoleń. Wiąże się to z zaprojektowaniem odpowiednich procesów logistycznych obejmujących m.in. kompletację, obsługę zwrotów, etykietowanie czy realizację wysyłki np. w warunkach kontrolowanych. Wszystkie te etapy muszą być realizowane w oparciu o odpowiednie regulacje prawne dotyczące obsługi asortymentu z tego właśnie sektora.

Branża technologiczna ze względu na wysoką wartość koszyka zakupowego również wymaga wprowadzenia zaawansowanych usług VAS. W przypadku sprzętu komputerowego, telekomunikacyjnego czy nawigacyjnego, operatorzy mogą np. wgrywać i aktualizować oprogramowanie. Następnie dostosowywać wersję językową do kraju sprzedaży lub dołączać do zestawu dodatkowe elementy, np. zestaw słuchawkowy lub ładowarkę.

VAS ma znaczenie

Eksperci z Zakładu Marketingu i Logistyki Politechniki Opolskiej podkreślają, że fundamentalną rolę podczas kreowania opcji usług wartości dodanej pełnią procesy podstawowe i wspomagające tworzenie VAS. Dodatkowo mają one ogromne znaczenie w kontekście sprawnej realizacji zamówień konsumentów.

Usługi dodatkowe w logistyce są niezwykle istotne dla zachowania ciągłości  biznesowej. VAS jest jednym z tych czynników, które determinują zachowania konsumenta i wpływają na jego decyzyjność w kwestii zakupu produktów na danej platformie. Dlatego też warto przygotować odpowiedni model usług wartości dodanej i rozpocząć współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym.  Outsourcer często jest w stanie zrealizować potrzeby i oczekiwania konsumentów.

Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *