Logistyka high-tech. Co trzeba wiedzieć?

Duża wartość produktów i ich krótki cykl życia, duże wahania popytu, konkurencyjne rynki i sezonowość sprzedaży – ta specyfika branży high-tech sprawia, że wymagania względem jej logistyki są wyjątkowo wysokie. Co trzeba wiedzieć, by usprawnić procesy logistyczne w branży high-tech?

Powszechność offshoringu w branży zaawansowanych technologii wymusza poszukiwanie globalnych rozwiązań logistycznych. Jednocześnie klienci zamieszkujący poszczególne regiony czy kraje oczekują personalizacji produktów i zgodności z ich zwyczajami kulturowymi. Połączyć to może tylko sprawna logistyka – czyli bazująca na optymalnym łańcuchu dostaw, zgodna z prawem międzynarodowym i lokalnym oraz dostosowująca produkty i opakowania do konsumenta końcowego.

Logistyka globalna

W zależności od tego, gdzie produkujesz i sprzedajesz produkty high-tech, łańcuch dostaw może mieć zasięg globalny. Aby zoptymalizować proces logistyczny konieczne jest:

  • dynamiczne reagowanie na zmienne zapotrzebowanie na rynku, w tym zarządzanie zapasami oparte na prognozowaniu popytu;
  • digitalizacja procesów magazynowania – tak, by ograniczyć ilość papierowych dokumentów na rzecz elektronicznych;
  • dostosowanie dostaw do rozmaitych form sprzedaży (magazyny, sklepy, konsumenci).

Wzrastający trend nearshoringu – optymalizacji łańcucha dostaw zakładającej lokalizację podwykonawców w regionie – może pomóc w szybkim reagowaniu za zapotrzebowanie rynku. Co więcej, wspólne regulacje prawne i brak barier kulturowych znacząco ułatwiają stworzenie i panowanie nad procesem logistycznym.

Prawne aspekty logistyki high-tech

Oczywiście nie można zapomnieć o zgodności z prawem międzynarodowym i procedurami celnymi. Poza rozpoznaniem i dostosowaniem się do obowiązujących w danym regionie ustawodawstwa, warto rozważyć korzystanie ze składów celnych. Clenie tylko towaru dopiero, gdy pojawia się na nie zapotrzebowanie, umożliwia optymalizację należności celno-podatkowych.

Nie można też zapomnieć o dostosowaniu magazynów do międzynarodowych wymagań. Najlepiej, by posiadały certyfikaty TAPA potwierdzające utrzymywanie wysokich standardów bezpieczeństwa wyrobów o wysokiej wartości.

Digitalizacja logistyki

Automatyzacja i digitalizacja przyspieszają procesy logistyczne. W dłuższej perspektywie pozwalają też na znaczące oszczędności. Co równie ważne, posiadanie spójnego systemu IT rejestrującego jak najwięcej szczegółów związanych z transportem produktu w łańcuchu dostaw zapewnia przejrzystość całego procesu. W branży high-tech kluczowe jest wdrożenie najwyższych standardów kodowania na etykietach dystrybucyjnych, ponieważ identyfikacja produktu na każdym kroku łańcucha dostaw jest tutaj sprawą kluczową. Oprócz kodu EAN, często stosowany jest unikalny numer seryjny (serial number), który jest rejestrowany w systemie informatycznym w procesie przyjęcia towaru do magazynu i wydania go z magazynu pod konkretne zamówienie . W branży nowych technologii niezwykle ważne jest, aby każdy kod był przechowywane w systemie, m.in. ze względu na gwarancję produktów, ponieważ dzięki temu możemy stwierdzić, że konkretny produkt był w magazynie,  więc dystrybutor może na przykład sprawdzić partię, przekazać ją do naprawy i ją monitorować.

Produkty z zakresu nowych technologii wymagają stosowania najnowocześniejszych procesów magazynowania, niewymagających użycia papierowych dokumentów, w tym zaawansowanych technologii kompletacji, np. metody pick-by-light lub systemu kompletacji głosem pick-by-voice. Zlecenie kompletacyjne nierzadko kontrolowane jest przez automatyczny monitoring, skorelowany z zapisami w programie magazynowym. Logistyka high-tech to także zaawansowany assembling – tworzenie zestawów produktowych na życzenie klienta.

Logistyka dla lokalnych rynków

Klienci branży high-tech mają względem marki wysokie wymagania, związane nie tylko z jakością, ale też z dopasowaniem do ich potrzeb i zwyczajów kulturowych. Proces dostosowywania przez operatora logistycznego produktów i opakowań do rynków lokalnych, czyli countrymization, staje się kluczowy dla zapewnienia satysfakcji klienta końcowego. Countrymization w tym obszarze może oznaczać coś jeszcze – operatorzy logistyczni biorą bowiem na siebie także zadania wgrywania czy aktualizacji oprogramowania gier czy aplikacji na dany kraj.

Poza oczywistym pakowaniem produktów do opakowań, na których użyto  języka konsumenta, należy też pamiętać o dodaniu odpowiedniej instrukcji obsługi i informacji prawnych. W zależności od kraju, sprzęty mogą się różnić przypięciami, wtyczkami, kablami, częstotliwościami, wersjami oprogramowania. Należy też pamiętać o co-packingu materiałów marketingowych związanych z kampaniami trwającymi właśnie w danym regionie, a także o zaawansowanej obsłudze zwrotów czy reklamacji. Operator logistyczny może bowiem wziąć na siebie pełną obsługę tego zagadnienia: od odbioru wadliwego sprzętu od klienta, poprzez dostarczenie do serwisu, na przekazaniu naprawionego produktu skończywszy.

Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *