Przegląd marketplace’ów

Do 2020 roku prawie 40 proc. całego e-commerce odbywać się będzie na marketplace’ach – podają eksperci z MarkMonitor – Reuters w raporcie „Marketplaces: The Evolving Landscape”. Te dane pokazują jednoznacznie, że inwestowanie w swoją obecność na platformach powinno być elementem planowanych strategii e-sklepów.

Według „The Global Ecommerce Playbook” shipifyplus największe rynki e-commerce stanowią obecnie: Chiny (z wartością 740 miliardów dolarów), USA (561 miliardów dolarów), Wielka Brytania (93 miliardy dolarów), Japonia (87 miliardów dolarów) oraz Niemcy (77 miliardów dolarów). Z kolei do 2021 roku aż 2/3 ruchu na globalnym e-commerce będzie pochodzić z krajów azjatyckich, w szczególności Chin i Indii, a cały rynek azjatycki będzie wart dwa razy tyle co połączone rynki: europejski i Ameryki Północnej[i]. W 100 największych marketplace’ach konsumenci w 2018 roku wydali aż 1.86 biliona dolarów[ii].

Globalne marketplace’y (Amazon, AliExpress, eBay) mają obecnie udział już w 56 procentach całego cross border e-commerce[i]. W Europie Amazon jest najpopularniejszy w Luksemburgu (72 proc.) oraz w Austrii (64 proc.), eBay na Cyprze (63 proc.), zaś AliExpress w Rosji (69proc.) Rynek marketplace’ów w różnych krajach jest jednak dość rozproszony. Tylko w 3 na świecie dana platforma zakupowa notuje udział w rynku większy niż 50 proc. Są to: Alibaba (Chiny) – 80 proc., Amazon DE (Niemcy) 55 proc. oraz Allegro (Polska) – 50 proc.[ii]

Lokalizacja marketplace’ów

Przegląd światowych marketplace’ów

Poniższe dane na podstawie: “The Complete List of Global Marketplaces Linnworks” oraz Internet Retailer „Top online marketplaces in 2018”.

Platformy globalne

Amazon

Specjalizacja: ubrania, elektronika, książki, kosmetyki, zabawki, biżuteria, wyposażenie domu, sprzęt sportowy

Największa popularność: USA, Niemcy, Kanada, UK, Australia, Brazylia, Japonia

304 miliony aktywnych użytkowników

Dodatkowe benefity: silna marka, narzędzia promocji marketingowej, szerokie opcje fullfilment.

Dodatkowe informacje:

– prawie 50 proc. całej sprzedaży Amazona pochodzi spoza USA (European Ecommerce Association, Raport „European Ecommerce 2018 Edition”)

– jest najsilniej obecny na 5 europejskich rynkach: UK (od 1998 roku), Niemcy (’98), Francja (2000), Hiszpania (2011), Holandia (2014)

Ebay

Specjalizacja: ubrania, elektronika, kosmetyki, zabawki, biżuteria, wyposażenie domu, sprzęt sportowy

Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia

167 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: silna marka, narzędzia promocji marketingowej, opcje fullfilment (eBay Global Shipping Center

Etsy

Specjalizacja: design, wyposażenie wnętrz, artystyczne lub ręcznie robione

Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia, Szwecja, Holandia

25 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: silna marka, specjalizacja, narzędzia promocji marketingowej (Promoted Listings), opcje fullfilment (eBay Global Shipping Center

Fruugo

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: USA, Kanada, Włochy, Francja, Niemcy, UK, Australia, Szwecja, Holandia

25 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: tłumaczenia list produktowych na 11 języków, promocja w 32 krajach

Wielka Brytania

Flubit

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: UK, Włochy

10 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: brak opłat za wystawianie się, kampanie marketingowe

Game

Specjalizacja: gry, muzyka, akcesoria

Największa popularność: UK

4 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja, proces sprawdzania klientów (Fraud Chceck Process), promocja w kanałach dedykowanych dla graczy

Not on The High Street

Specjalizacja: wyposażenie wnętrz, sztuka, biżuteria, odzież

Największa popularność: UK

2 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja, 39 milionów unikalnych użytkowników rocznie, kampanie w telewizji i prasie

Zalando UK

Specjalizacja: odzież, akcesoria, biżuteria,

Największa popularność: UK

4 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja, 1500 produktów marek odzieżowych i sportowych, 15 krajów europejskich, darmowe zwroty, polityka 100 dni

Europa

Allegro

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Polska, Niemcy

9 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: 18 milionów unikalnych kupujących każdego miesiąca, strefa marek, tłumaczenia list produktowych

Cdiscount

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Francja

7,7 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: program lojalnościowy, 11 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, program marketingowy dla kupujących „The Pole Position Programme”, wsparcie kampaniami w mediach

Fnac

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Francja, Włochy, Hiszpania, Szwajcaria, Niemcy

20 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: rozpoznawalna marka, program ochrony płatności, kampanie marketingowe, sklepy offline

La Redute

Specjalizacja: odzież, biżuteria, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Francja

11 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja, działalność w 26 krajach, kampanie marketingowe

Real

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, żywność

Największa popularność: Niemcy

6,5 miliona użytkowników

Dodatkowe benefity: 7000 kategorii produktowych, przesyłka do 30 krajów, 10 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie

Otto

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, zabawki, elektronika, AGD, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Niemcy, Austria, Belgia, Rosja

9 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: fullfilment service, 9 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, tłumaczenie każdego contentu na język niemiecki, kampanie marketingowe

Bol

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Holandia, Belgia

8 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: 20 kategorii produktowych, 16 milionów produktów, współpraca z Pets Place – zakupy produktów dla zwierząt

Pixmania

Specjalizacja: elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: UK, Francja, Włochy, Niemcy, Belgia, Szwajcaria, Szwecja, Norwegia, Polska

10 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: 8 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, działalność na terenie 13 europejskich krajów, 46 opcji płatności, tłumaczony content

Priceminister

Specjalizacja: elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, gry, odzież, kosmetyki

Największa popularność: Francja, Szwajcaria, Niemcy, Kanada

22 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: 9 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca, część grupy Rakuten, opcje premium (Super Boutique)

Spartoo

Specjalizacja: odzież, biżuteria i akcesoria

Największa popularność: Niemcy, Hiszpania, UK, Włochy, Szwajcaria, Belgia, Holandia, Szwecja, Finlandia, Węgry, Czechy

450 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja modowa, obecność na 30 rynkach europejskich, śledzenie przesyłek, kampanie marketingowe

Zalando

Specjalizacja: odzież, akcesoria, biżuteria,

Największa popularność: Niemcy, Holandia, Włochy, Francja, Polska, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Portugalia

22 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: specjalizacja, 1500 produktów marek odzieżowych i sportowych, 15 krajów europejskich, darmowe zwroty, polityka 100 dni

Stany Zjednoczone

Walmart

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz, żywność

Największa popularność: USA,

30 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: 314 milionów wizyt miesięcznie, rozpoznawalna marka, sklepy offline, dbałość o doświadczenie zakupowe, główny target – Millenialsi, FedEx Partner program

Newegg

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, gry, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: USA, Kanada, UK, Włochy, Australia, Polska

30 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: centrum fullfilmentowe, zróżnicowane możliwości sprzedażowe i prezentacji produktów, kampanie marketingowe

Jet

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: USA

4 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: najszybciej rosnąca platforma w Stanach Zjednoczonych, idealna na początek ekspansji na tym rynku

Sears

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: USA, UK, australia, Chiny, Niemcy, Włochy, Japonia, Brazylia

Liczba użytkowników – brak jednoznacznych informacji

Dodatkowe benefity: end-to-end order ful lment service, obsługa klienta via sears dostępna 24/7, sklepy offline, kampanie marketingowe

Azja

Alibaba

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Chiny, sprzedaż do 200 krajów na całym świecie

601 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: 15 języków, 100 milionów produktów, 40 różnych kategorii, 666 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie; posiada 80 proc. udział w całej sprzedaży online w Chinach, 200 dodatkowych biznesów obsługujących e-commerce, centrum fulfilmentowe i obsługi klienta, rozpoznawalny brand, monopolista rynkowy

AliExpress

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Chiny, Rosja, USA, Hiszpania

60 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: obsługuje 220 krajów, 20 milionów unikalnych odwiedzających dziennie, część grupy Alibaba, wsparcie logistyczne, rozpoznawalny brand

JD.com

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Chiny,

188 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: rozwiązania w zakresie magazynowania i dostaw (JD Worldwide), weryfikacja sprzedających, wysoko wyspecjalizowane kampanie w zakresie digital marketingu

Flipcart

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Indie

75 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: rozwiązania w zakresie magazynowania i dostaw (Flipkart Fulfilment), dbałość o całościowe doświadczenie klienta w zakresie dostawy i obsługi, szybkie płatności

Kaola.com

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Chiny

30 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: Kaola Fulfilment service, najszybciej rosnąca platforma, na której chińscy konsumenci mogą zakupić zagraniczne produkty, zróżnicowane modele biznesowe

Rakuten

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Japonia

105 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: główna platforma na rynku japońskim, obsługa klienta, dbałość o procedury

Tmall.com

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Chiny

400 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: grupa Alibaba, jeden z niewielu marketplace’ów pozwalający sprzedawać zagraniczne produkty na chińskim rynku bezpośrednio do tamtych konsumentów, zróżnicowane formaty sklepów, zaawansowane kampanie marketingowe

Trademe

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Nowa Zelandia

4 miliony użytkowników

Dodatkowe benefity: największy podmiot w Nowej Zelandii, dbałość o wysokie doświadczenie zakupowe

Ameryka Łacińska

Linio

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Kolumbia, Wenezuela, Chile, Peru, Argentyna

20 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: opcje fillfilmentowe, 60 kategorii produktowych

Mercado libre

Specjalizacja: odzież, kosmetyki, akcesoria, elektronika, AGD, zabawki, biżuteria, sport, wyposażenie wnętrz

Największa popularność: Kolumbia, Wenezuela, Chile, Peru, Argentyna, Brazylia, Paragwaj, Urugwaj

160 milionów użytkowników

Dodatkowe benefity: ósma względem liczby wejść strona internetowa na świecie, 4000 wyszukań na sekundę, szeroka kampania promocyjna

[i] European Ecommerce Association, Raport European Ecommerce 2018 Edition

[ii] Ecommerce Fundation, The Rise of The Global Market Places

Dodatkowe źródła:

eMarketer Cainiao, The 21 Century Trade: A Guide to the Cross-border E-Commerce Opportunity by DHL

Internet Retailer, Top online marketplaces in 2018, (https://www.digitalcommerce360.com/article/infographic-top-online-marketplaces/):

European Ecommerce Association, Raport European Ecommerce 2018 Edition

Ecommerce Fundation, The Rise of The Global Market Places

 

 

 

 

 

 

[i] eMarketer Cainiao, The 21 Century Trade: A Guide to the Cross-border E-Commerce Opportunity by DHL

[ii] Internet Retailer, Top online marketplaces in 2018, (https://www.digitalcommerce360.com/article/infographic-top-online-marketplaces/):

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *