Charakterystyka rynku e-commerce na Słowacji

Słowacja to niewielki kraj, od północy graniczący z Polską i liczący niecałe 5,5 miliona mieszkańców. Aż 85 proc. Słowaków posiada dostęp do internetu – i chętnie z niego korzysta . Rynek e-commerce rośnie tu szybko – szacuje się, że w 2018 roku w kraju istniało około 8500 e-sklepów. Co jeszcze warto wiedzieć o rynku e-commerce na Słowacji?

E-commerce na Słowacji w liczbach

Korzystanie z internetu

Dostęp do internetu na Słowacji ma 85 proc. obywateli. To średni wynik – poniżej średniej Unii Europejskiej, plasującej się na poziomie 90 proc[2]. Dla porównania w Polsce penetracja wynosi 78 proc., a w Niemczech – 96 proc.

Na Słowacji najczęściej z internetu korzystają młodzi ludzie – w grupie wiekowej poniżej 25 roku życia aż 94 proc. z nich loguje się codziennie (w Polsce – 100 proc.). Podobny odsetek utrzymuje się wśród starszych osób – w grupach do 44 roku życia dzienne użycie przekracza 90 proc. Dopiero wśród starszych osób spada – codziennie do internetu loguje się tylko 71 proc. osób w wieku 45-54 oraz 58 proc. osób w wieku 55+.

Ilu mieszkańców Słowacji korzysta ze sklepów internetowych?

Całkowita liczba klientów e-sklepów to w 2019 roku 3,93 miliona (dane Statista.com) – przy całkowitej liczbie ludności wynoszącej 5,45 miliona. Statista.com przewiduje, że w ciągu najbliższych 4 lat liczba e-konsumentów wzrośnie o 100 tysięcy.

Raport Eurostatu podaje, że w 2018 roku aż 71 proc. Słowaków dokonało zakupu online[2]. To więcej, niż wynosi średnia w Unii Europejskiej (69 proc.) Klienci e-sklepów na Słowacji to przede wszystkim osoby w wieku 25-34 lata (23,7 proc.). Zaraz za nimi plasują się osoby w wieku 35-44 (23,3 proc.) oraz 45-54 (22,9 proc.). Tylko 13 proc. to osoby w wieku 18-24 lata[3].

Pod tym względem Słowacja nie wyróżnia się na tle Unii Europejskiego, gdzie również grupa w wieku 25-34 to osoby najczęściej kupujące online (w 2018 roku 81% użytkowników internetu w tym wieku dokonało zakupów w sieci). Różnica natomiast pojawia się w przypadku młodszej grupy. W Unii Europejskiej znajduje się ona na trzecim, a nie na czwartym miejscu – niemal 3 na 4 nastolatków w wieku 16-24 kupiło coś przez internet w 2018 roku.

Jeśli chodzi o płeć, przeważają mężczyźni, ale różnica jest niewielka – 52,1 do 47,9 proc..

Słowacja – przychody rynku e-commerce i szacunki na przyszłość

W 2018 roku dochody rynku e-commerce na Słowacji wyniosły 853 miliony dolarów. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat wzrosną do ponad 1,26 miliarda (dane statista.com). Według raportu PPRO Financial Ltd rynek e-commerce na Słowacji rośnie każdego roku o 9,5 proc.

Przeciętna kwota, jaką użytkownik wydał w sklepach internetowych, wyniosła w 2018 roku 218,72 USD[5].

Preferencje zakupowe Słowaków

Słowacy polubili e‑commerce – i potwierdzają to badania. 90 proc. z nich zgadza się, że e‑sklepy oferują lepsze ceny niż tradycyjne sklepy, a 80 procent uważa zakupy przez Internet za wygodniejsze[6]. To dobry znak dla inwestorów, którzy planują rozwój swoich e‑biznesów na Słowacji. Co jeszcze warto wiedzieć o Słowakach kupujących w sieci?

Warte zauważenia jest to, że najpopularniejsza w Polsce kategoria zakupowa w e‑sklepach – odzież i obuwie – znajduje się w Słowacji na dalekim, trzecim miejscu. Według raportu PPRO Financial Ltd największą popularnością cieszą się produkty z kategorii elektroniki i mediów – w 2018 roku wydatki na nie wyniosły 324 miliony dolarów[7]. Na drugim miejscu znajdują się meble i urządzenia domowe, a na kolejnym – ubrania i obuwie.

Inną zaskakującą rzeczą jest, że aż 46 proc. zakupów dokonywanych jest za pośrednictwem social mediów[8]. Co ciekawe, jedynie 4 proc. Słowaków dokonuje zakupów za pomocą smartfonu – aż 90 proc. używa do tego celu komputera, a jedynie 3 proc. – tabletu[9].

Warto zauważyć, że 8500 sklepów internetowych to stosunkowo niewiele w porównaniu do np. graniczących ze Słowacją Czech. Tam liczba e-sklepów przekroczyła 40 tysięcy. Czesi preferują zakupy w małych e-sklepach (więcej na temat w artykule Rynek e-commerce w Czechach), podczas gdy Słowacy upodobali sobie raczej platformy aukcyjne. Najpopularniejsze sklepy to bazos.sk, heureka.sk, Aliexpress.com, autobazar.eu oraz modrykonik.sk[10].

E-commerce na Słowacji – sposoby płatności

Najpopularniejszy sposób płatności to płatność gotówką przy odbiorze – korzysta z niego aż 54 proc. klientów e-sklepów w porównaniu do 36 proc. wybierających transfery bankowe. Ta druga grupa jednak stale rośnie – portal Statista.com przewiduje, że w 2023 roku z płatności online będzie korzystać 42 proc. użytkowników, a z płatności gotówką przy odbiorze – 49 proc..

Z opcji płatności kartą korzysta obecnie tylko 8 proc. e-konsumentów, a z e-portfela – 3 proc..

Dlaczego opcja płatności przy odbiorze jest tak popularna? Wiele osób wybiera ją z uwagi na bezpieczeństwo – produkt zostaje opłacony dopiero w momencie, gdy nabywca upewni się, że zgadza się on z opisem. Słowacja nie jest tutaj wcale wyjątkiem – w Polsce również jest to bardzo popularny sposób płatności.

Czy Słowacy kupują za granicą?

Większości zakupów online Słowacy dokonują w obrębie kraju – według raportu E-commerce Europe w 2017 roku jedynie 26 proc. dóbr pochodziło z zagranicy[11]. Wśród najpopularniejszych sprzedawców w kraju wymienia się Aliexpress – można więc przypuszczać, że to właśnie tam większość Słowaków dokonuje zagranicznych zakupów. Co to oznacza? Że wciąż najważniejsza jest dla nich nie marka i jakość, a cena.

Czy inwestować na Słowacji?

Czy e‑commerce w Słowacji będzie się dalej rozwijał – i jest to dobry kraj do inwestowania w e‑sprzedaż? Warto zapytać o to samych konsumentów. Okazuje się, że aż 70 proc. z nich lubi kupować w Internecie[1] – to bardzo dużo.

Nic więcej dziwnego, że podobnie jak w innych krajach, rynek e-commerce na Słowacji szybko się rozrasta. Roczny wzrost dochodów na poziomie 9,5 proc. to dobry wynik, który z pewnością oferuje perspektywy przedsiębiorcom rozważającym internetową sprzedaż (dla porównania w Polsce wynosi on 10,5 proc.).

Właściciele biznesów, którzy chcą wejść na słowacki rynek, powinni więc dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów – tak, by zakupy online były nie tylko szybkie, ale również wygodne i bezpieczne. Warto także rozważyć większą inwestycję w reklamę internetową – wiele osób, zwłaszcza młodszych, rezygnuje z tradycyjnych mediów, takich jak telewizja, a znaczącą część swojego czasu spędza w internecie. Obecność w mediach społecznościowych jest tutaj kluczowa – coraz więcej zakupów dokonywanych jest bowiem za ich pośrednictwem.

[2] https://www.retailinsiders.nl/docs/77f3cdc4-38b2-4dd2-8938-cb4293cc8c19.pdf

[3] https://www.forbes.com/sites/ninaangelovska/2019/04/25/where-do-europeans-shop-online/#7cbb09fe15ae

[4] https://www.statista.com/outlook/243/151/ecommerce/slovakia#market-age

[5] https://www.statista.com/outlook/243/151/ecommerce/slovakia

[6] https://spectator.sme.sk/c/20154097/e-shops-and-e-shopping-specialists-proliferate.html

[7] https://www.nordeatrade.com/en/explore-new-market/slovakia/e-commerce?&accepter_cookies=oui

[8] https://www.retailinsiders.nl/docs/77f3cdc4-38b2-4dd2-8938-cb4293cc8c19.pdf

[9] https://www.nordeatrade.com/en/explore-new-market/slovakia/e-commerce?&accepter_cookies=oui

[10] https://www.similarweb.com/top-websites/slovakia/category/e-commerce-and-shopping

[11] https://www.retailinsiders.nl/docs/77f3cdc4-38b2-4dd2-8938-cb4293cc8c19.pdf

[12] https://spectator.sme.sk/c/20154097/e-shops-and-e-shopping-specialists-proliferate.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *