Outsourcing logistyki

Nie odpowiem w tym artykule na pytanie, czy outsourcing logistyki się opłaca. Bo wiele razy już odpowiadałem. Tak, opłaca się. I to wcale nie wybranym, tym dużym czy planującym ekspansje. Opłaca się wszystkim. Po prostu.

Moje zdziwienie w kwestii pytania o opłacalność outsourcing-u logistyki nie bierze się znikąd. Zawsze towarzyszy mu pozorna kalkulacja oparta na twierdzeniu „bo przecież jak coś robię sam, to jest taniej, niż jak robi to ktoś inny”. I nie przeczę, jest w tym ziarno prawdy. Tylko czy „taniej” znaczy „lepiej” albo chociaż „równie dobrze”? Czasami porównywanie własnej logistyki do tej zlecanej partnerowi jest jak porównywanie jabłka do gruszki.

Powiedzmy otwarcie – porównywanie kosztów jest skomplikowane, bo musielibyśmy rozważyć setki kryteriów i umieć dokładnie ocenić standardy. Dlatego chciałbym skupić się na zupełnie innym aspekcie outsourcowania usług – na energii.

Zatem jeśli zapytasz mnie: „czy outsourcing logistyki się opłaca?”, ja, odpowiadając pytaniem na pytanie, zapytam: „na co przeznaczasz energię Twojego zespołu i swojej firmy?”. Z mojej obserwacji wynika, że wiele firm poświęca swoją energię, a co za tym idzie, zasoby, czas, środki na te czynności i działania, które nie tylko nawet nie popychają ich krok naprzód, ale wprost – zatrzymują w miejscu. Kiedy musisz spotykać się z kontrahentami, włożyć energię w zdobycie wiedzy na temat zarządzania magazynu, projektowania go, zapłacić za analitykę, zdobyć dane, zaprojektować i zakupić niezbędną infrastrukturę, wybrać program magazynowy, zatrudnić i przeszkolić ludzi – to czy nie marnujesz energii potencjału swojej firmy i zespołu?

Niektórzy twierdzą, że outsourcing logistyki potrzebny jest tylko wówczas, gdy rośnie skala Twoich zamówień i przestajesz się wyrabiać. Ja uważam inaczej. Nieważne, na jakim etapie znajduje się Twój e-commerce. Ważne, czy masz energię (czyli czas i zasoby), a także wiedzę, aby samemu prowadzić logistykę dla swojego e-sklepu. Bo jeśli chcesz ją przeznaczyć na rozwój firmy, produktów lub usług, a nie na – dla przykładu – wybór wieszaków do magazynu, partner jest Ci niezbędny.

Zatem nieważne, na jakim etapie rozwoju firmy się znajdujesz. Jeśli działasz w e-commerce, to i tak powinieneś outsourcować logistykę. Dlaczego? Bo Twoi klienci nie chcą czekać. Chcą mieć przesyłkę na już, w odpowiednim rozmiarze, kolorze, ładnie zapakowaną. Jeśli u Ciebie czekają, to musisz coś zmienić, bo doświadczenie klienta jest najważniejsze, a ten, który porzucił koszyk lub choć raz był niezadowolony z Twoich usług, już nie wróci. A na to nie możesz sobie pozwolić.

Pamiętajmy jednak, że outsourcing logistyki to nie tylko wysyłka towarów dla klienta, ale cały skomplikowany system wielu zintegrowanych czynności. To oczywiście magazynowanie, wysyłka, ale także zwroty, zróżnicowane kanały dystrybucji (i spedycji), procedury celne, przepisy prawne funkcjonowania na europejskich i światowych rynkach oraz technologia (systemy IT).

Gdy outsourcujesz procesy logistyczne, nie poświęcasz swojej energii na takie obszary jak:

a) Przestrzeń magazynowa:

– nie musisz szukać i negocjować cen wynajmu przestrzeni magazynowej,
– nie musisz zdobywać niezbędnych zezwoleń i atestów,
– nie masz stałych kosztów związanych z opłacaniem powierzchni.

b) Kadra:

– nie musisz prowadzić skomplikowanych procesów rekrutacyjnych,
– nie musisz zatrudniać pracowników,
– nie ponosisz nakładów na ich szkolenia,
– nie musisz przewidywać skalowalności i wielkości zatrudnienia.

c) System WMS:

– nie musisz kupować drogich systemów lub dostosowywać ich pod swój magazyn, – nie musisz znać się na znakowaniu, rozmieszczaniu, kompletowaniu i analizie procesów zamówienia,
– nie musisz znać się na systemach monitorujących, sprawdzających statusy realizacji, stany magazynowe i wiele innych parametrów.

d) Usługi dodatkowe:

– nie musisz monitorować przepisy w poszczególnych branżach w zakresie logistyki towarów trudnych, transporcie w określonych temperaturach czy przechowywaniu tzw. dangerous goods,
– nie musisz zatrudniać dodatkowych ludzi pod zróżnicowane usługi VAS.

Dla outsourcera nie jest istotne, czy obsługujesz 5000, 50 tysięcy czy 500 tysięcy SKU dziennie. To my jesteśmy od tego, aby sprawić, aby Twoi klienci byli zadowoleni i aby Twój biznes będzie się rozwijał. Jeśli z wyżej wymienionymi ilościami sztuk dasz sobie radę i jeśli chcesz to naprawdę zrobić sam, rozumiejąc dynamikę zmian na rynku e-commerce i potrzebę bezpieczeństwa Twoich klientów, zrób to po prostu sam. Jeśli nie, poszukaj odpowiedniego partnera.

Kim jest odpowiedni partner? Dla każdego inny. Dla jednym firm taki, który widzi, gdzie możesz być, a nie gdzie teraz jesteś. Dla innych ten, który zapewnia bezpieczeństwo na teraz, a Tobie zdejmuje z głowy obszary, którymi dzięki niemu nie musisz się zajmować. Bo relacja outsourcingowa z partnerem jest jak małżeństwo. Czasami z rozsądku, ale miłość może przyjść szybciej niż myślisz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *