Produkty dziecięce w e-commerce

Współcześni rodzice są przekonani, że „dzieci świadczą o nich samych”. To jeden z powodów, dla których branża dziecięca jest szybko rozwijającą się gałęzią przemysłu, a zakupy online w tym obszarze są dla rodziców wygodne i szybkie, dzięki czemu rosną w siłę.

Produkty dla dzieci, czyli miliardowy rynek

Produkty dla dzieci to nie tylko zabawki, ale także odzież, aktywności pozaszkolne i edukacyjne, kosmetyki dla dzieci, meble, elektronika, wakacje (np. kolonie) oraz żywność. Analiza PMR za 2017 rok, zawarta w raporcie „Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023” podaje, że rynek produktów dla dzieci w Polsce osiągnął już wartość 11,55 mld zł, co stanowiło wzrost o prawie 5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a następne lata – wg analityków – mogą notować podobne lub nawet wyższe wzrosty.

Wśród produktów dla dzieci największe udziały mają: odzież, zabawki oraz obuwie. Inne segmenty, związane z żywieniem oraz higieną zależą od trendów, dostępności produktów lub nawyków domowych.

Z kolei – jak podaje „Rzeczpospolita” – tylko na zabawki, ubrania i buty dla dzieci rodzice wydadzą w 2019 roku prawie 11 mld złotych, a za trzy lata kwota ta powiększy się o kolejne trzy miliardy. Dane te potwierdzają jednoznacznie, że budżety domowe przeznaczone na zakupy dla dzieci wciąż dynamicznie rosną[1].

Dzieci dobrze ubrane

Największym segmentem rynku produktów dla dzieci jest odzież dziecięca, która generuje jedną trzecią sprzedaży całego rynku, zaś łącznie z obuwiem dla dzieci blisko połowę. Producenci obuwia i odzieży dla dzieci mogą zacierać ręce. Z danych analityków PMR za 2018 rok wynika, że Polacy przeznaczyli na odzież dziecięcą prawie 4 mld zł, czyli o ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś na buty prawie 1,5 mld (ze wzrostem o ok. 4,5 proc.)[2]. I nawet jeśli rok do roku wzrost będzie nieco wolniejszy, to ten segment nadal będzie stabilny.

Raport „Koszyk roku 2019” opublikowany w „Rzeczpospolitej” przygotowany przez firmy Twisto i Edisonda podkreśla jednak, że – zwłaszcza przy zamówieniach odzieży, także dziecięcej – jednym z najważniejszym aspektów wyboru e-sklepu jest możliwość zwrotu produktu, co jest zrozumiałe zwłaszcza przy zakupie ubranek dziecięcych bez przymierzania. Aż 70 proc. kupujących odzież online zwraca (lub wymienia) zakupione produkty[3].

Zabawa na całego

Według badań przeprowadzonych przez firmę RMD Research, przychody firm sprzedających zabawki w Polsce przekroczyły ponad 600 mln zł, a sam rynek artykułów dla dzieci zanotował w 2018 roku ponad 5 proc. wzrost w stosunku do 2017 roku. W 2018 roku Polacy kupili ponad 53 miliony różnego rodzaju zabawek, a wartość rynku zabawek wyniosła ok. 1,7 miliarda złotych[4].

Co ciekawe, wielcy gracze co roku publikują listy zabawek, które staną się przebojami. Także w tym roku, w październiku, angielski Amazon opublikował taką listę i możemy mieć przekonanie graniczące z pewnością, że prognozy nie tylko się sprawdzą, ale – co więcej – bez wątpienia wpłyną na wybory rodziców.

Jak wynika z raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce?”, przygotowanego przez platformę MAM,

Polacy kupują zabawki dla swoich dzieci nie tylko na święta.

Ciekawa jest odpowiedź na pytanie „co kupują rodzice?”. Wydaje mi się, że jest nieco deklaratywna, ale warto przytoczyć te dane. 61,5 proc. badanych twierdzi, że kupuje zabawki edukacyjne, 58 proc. klocki, 55 proc. książki, a 44 proc. pluszaki i lalki.

Co istotne – zabawki najczęściej kupujemy w sklepach online (30 proc.)[5], ale widać w nich mocną sezonowość związaną z uroczystościami, takimi jak Dzień Dziecka czy święta. Największy wzrost popytu na zabawki notowany jest w maju (12,4 proc. wszystkich transakcji) oraz w listopadzie i grudniu (w którym kupowana jest co trzecia zabawka w skali roku)[6].

Na rynku zabawek królują trzej wielcy producenci: duńskie Lego oraz amerykańskie Mattel i Hasbro. Lego to oczywiście producent słynnych klocków, firmę Mattel znamy z takich produktów jak: Barbie, Polly Pocket, Fisher-Price i Hot Wheels, zaś Hasbro z Play-Doh, Transformersów czy serii My Little Pony oraz wielu gier planszowych, np. Monopoly. Zabawki tych właśnie marek z pewnością znajdą się na liście zakupów online podczas Black Friday, Cyber Monday czy przed gwiazdką.

[5] Ile kosztuje dziecko w Polsce?”, Raport MAM, 2018

[6] Dane Euromonitor International, V 2019, przygotowane dla “Rzeczpospolitej”, https://www.rp.pl/Handel/305309855-Na-dzieci-wydajemy-majatek-Pociechy-wybieraja-nawet-meble.html

Kosmetyki dla dzieci? Stabilne

Segment kosmetyków dla dzieci odznacza się stabilnością. Według analiz PMR rynek kosmetyków pielęgnacyjnych dla dzieci w 2017 roku osiągnął wartość 1,5 mld zł, co stanowi 3,6 proc. sprzedaży wszystkich kosmetyków w Polsce[7].

Na pewno nie zaskoczy to rodziców noworodków, że główną kategorią tego rynku są pieluchy jednorazowe – odpowiadają za aż 60 proc. jego wartości. Do innych ważnych produktów tego segmentu należą nawilżane chusteczki, kremy i oliwki oraz zasypki chroniące przed wysypkami i podrażnieniami skóry.

Branża dziecięca online

Eksperci przyznają, że branża parentingowa to jeden z najprężniej rozwijających się sektorów na rynku e-commerce. Przyczyny są szerokie: od coraz większego koncentrowania oraz angażowania się rodziców w dzieci, poprzez modną szeroko pojętą tematykę rodzicielską, na braku czasu na zakupy stacjonarne skończywszy.

Co ważne – wielu rodziców korzysta z rekomendacji, wyszukiwanych na portalach i blogach branżowych. A od rekomendacji do zakupu online droga jest prosta. Wśród rodziców-kupujących działają bardzo dobrze metody społecznego dowodu słuszności (jak u innych się sprawdza, to kupię; jak inne dzieci mają – mojemu będzie przykro), grania na emocjach („zadbaj o bezpieczeństwo/rozwój swoich dzieci”).

I jeśli w ogóle Polacy wydają w Internecie coraz chętniej i coraz więcej, to rodzice przewodzą temu trendowi. Zależność jest prosta – jeśli nasz rynek rośnie rocznie w tempie dwucyfrowym (z prognozami wzrostu zakupów online w 2019 roku aż o 25 lub nawet 30 proc.[8]), to rynek produktów dla dzieci, który ma na te wzrosty olbrzymi wpływ, musi wykazywać się jeszcze większą dynamiką.

Warto więc przypomnieć, że już 57 proc. Polaków robi zakupy przez Internet, a 54 proc. kupuje wielokanałowo[9]. To aż (prognozowane) 50 miliardów złotych w 2019 roku na zakupy w online[10]. Jaka część tej kwoty przypadnie artykułom dziecięcym? Jeśli – jak podaje raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2019” – aż 69 proc. z nas kupuje przez Internet odzież (w tym dziecięcą), a z kolei kolejne 40 proc. produkty dla dzieci, to możemy liczyć, że cały segment będzie miał się znakomicie. Tym bardziej, że właśnie w tej kategorii produktów zachodzi odwrócony efekt ROPO – rodzice szukają informacji w sklepach stacjonarnych, ale same produkty kupują w sieci.

Wzrasta także aktywność rodziców na zagranicznych portalach internetowych, na których aż 26 proc. osób regularnie kupuje odzież lub zabawki[11].

Coraz bliżej święta

Według raportu Deloitte za 2018 rok, Polska jest na szczycie rankingu pod względem wzrostu wydatków na święta, zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. W ubiegłym roku wśród najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci znalazły się lalki i zabawki pluszowe (38 proc.), zabawki konstrukcyjne, książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne. Aż 44 proc. zakupów zostało dokonanych online[12].

W każdym roku przygotowania do świąt zaczynają się wiele miesięcy wcześniej. Pierwszym peakiem sprzedażowym staje się Black Friday i Cyber Monday, podczas których przezorni rodzice polują na produkty w dobrej cenie, głównie zabawki oraz elektronikę. Cały grudzień to najbardziej zapracowany czas dla branży e-commerce, dla producentów artykułów dla dzieci – najbardziej. Warto do tego czasu odpowiednio się przygotować: przyjrzeć się najczęściej wyszukiwanym produktom, zebrać opinie o szkolnych i przedszkolnych modach i trendach, podpatrzeć, co promują najwięksi gracze. Na końcu – co dla rodziców kluczowe – zadbać, aby się nie spóźnić z przesyłką. Tego bowiem rodzice na pewno nie wybaczą.

[1] Dane Euromonitor International, V 2019, przygotowane dla “Rzeczpospolitej”, https://www.rp.pl/Handel/305309855-Na-dzieci-wydajemy-majatek-Pociechy-wybieraja-nawet-meble.html

[2] https://www.rp.pl/Biznes/301159890-Polski-paradoks-w-ubrankach-dla-dzieci.html

[3] „Koszyk roku 2019”, przygotowany przez firmy Twisto i Edisonda dla „Rzeczpospolitej”, wrzesień 2019

[4] Raport RMD Research, https://branzadziecieca.pl/zabawki/rynek-rosnie

[7] PMR, https://kosmetyki-detergenty.pl/ciekawostki-z-branzy-ile-jest-warty-polski-rynek-kosmetykow-dla-dzieci/

[8] Prognozy Ecommerce Europe we współpracy z EuroCommerce, 2019

[9] Raport Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej, 2019

[10] Interaktywnie.com, dane Statista Digital Market Outlook, 2019

[11] „E-commerce w Polsce 2019”, Gemius

[12] „Świąteczne wydatki Polaków. Rozrzutność czy rozsądek?”, Raport Deloitte, listopad 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *