Rynek sport i outdoor w e-commerce

Polacy rzucili się na uprawianie sportu. Biegamy, jeździmy na rowerze, trenujemy na siłowni. Sport to także biznes, dlatego branża sportowa oraz outdoorowa dynamicznie rozwija swoją sprzedaż w wielu kanałach. W online radzi sobie coraz lepiej.

Sport i outdoor w życiu Polaków

Jak podaje „Rzeczpospolita” – za raportem Multi Sport Index 2019 – aż 48 proc. Polaków deklaruje swoją aktywność fizyczną co najmniej raz w miesiącu, to o 12 proc. mniej niż w poprzednim roku. Aż 64 proc. aktywnych Polaków zamieszkuje w dużych miastach[1], najczęściej są to osoby młode, a aż 67 proc. z nich zarabia powyżej pięciu tysięcy złotych.

Najczęściej biegamy, jeździmy na rowerze, spacerujemy oraz ćwiczymy na siłowni lub w klubach fitness. Motywuje nas do tego chęć dbania o zdrowie, potrzeba relaksu oraz dbania o wygląd[2]. Zróżnicowane badania mówią o najczęściej wybieranych aktywnościach Polaków. Raz jest nią bieganie (badanie Kantar dla rp.pl), raz rower.[3] Ćwiczymy głównie w weekendy (o 5 proc. więcej niż przed rokiem). Można to bez wątpienia powiązać z ograniczeniem handlu w niedziele.

Częściej trenują kobiety niż mężczyźni, uczący się niż pracujący, menedżerowie niż pracownicy.  Istotny jest również dostęp do infrastruktury w swoim miejscu zamieszkania.

Polacy wydają na sport coraz więcej. To nie tylko zakupy sportowych ubrań czy butów, ale także sprzętu sportowego oraz akcesoriów. Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Polski rynek sportu” polski rynek wygenerował w ubiegłym roku blisko 10 mld złotych. Warto dodać, że polskie gospodarstwa domowe przeznaczają na sport średnio 458 złotych rocznie.

Jednak niecała ta kwota idzie na zakupy. Mieszczą się w niej także koszty uczestnictwa w zajęciach sportowych. Można jednak stwierdzić, że jak na budżet przeciętnego Polaka, to i tak wiele. Co ciekawe – największy wzrost wydatków dotyczył właśnie zakupów odzieży sportowej[4].

Daleko w tyle

Jesteśmy nieco mniej aktywni od innych Europejczyków, zwłaszcza od Skandynawów, którzy – jako liderzy statystyk – aż w 94 proc. deklarują uprawianie sportu – oraz o wiele mniej aktywni od mieszkańców Stanów Zjednoczonych[5]. Dla producentów i sprzedaży odzieży i akcesoriów to ważna dana. Wskazuje ona bowiem na potencjał branży na polskim rynku, zwłaszcza gdy porówna się ją z krajami zachodnimi. Porównują poziom aktywności ich mieszkańców oraz kwotą, którą przeznaczają na zakupy, także te online.

Wartość światowego rynku sportu wynosiła w 2018 roku prawie pół biliona dolarów, a w perspektywie 4 lat może wzrosnąć nawet o ok. 25 proc. – podaje Polski Instytut Ekonomiczny za The Business Research Company. Największy udział rynkiem sportu jest Ameryka Północna, której udział w światowym rynku wynosi ponad 30 procent.

Analitycy dla szeroko pojętego segmentu (określanego globalnie jako sport&outdoor) przewidują znaczące wzrosty. Do 2023 roku wartość rynku wyniesie bowiem prawie 90 bilionów dolarów, a jego penetracja wzrośnie z 10 do ponad 17 procent[6].

Idziemy na zakupy

Odzież sportowa oraz obuwie należą do jednej z pięciu najczęściej kupowanych kategorii online. Co ciekawe – Polacy kupują je nie tylko w polskich sklepach internetowych, ale także za granicą. Aż 46 proc. z nas kupiło w sieci w polskim sklepie w ostatnim roku, a aż 29 proc. na zachodnich platformach online.[7]

Zakupy w sklepach internetowych wybierały najczęściej osoby w wieku 35-49 i to w ich koszykach odzież sportowa znajdowała się na wysokim trzecim miejscu[8].

Bez wątpienia specyfiką branży sport/outdoor jest odwrócony efekt ROPO. Polacy aż w 43 proc. szukają odzieży sportowej w tradycyjnych sklepach, aby później dokonać zakupu przez internet[9].

Inaczej kupują amatorzy, inaczej zawodowcy lub wyczynowcy. Co prawda wciąż brakuje dokładnych danych na temat sklepów online, które wybierają Polacy. Obserwujemy jednak, z jaką dynamiką pojawiają się na rynku sklepy specjalistyczne. Są biegowe, outdoorowe (lub nawet trekkingowe) i inne, dedykowane danym dziedzinom sportu. To one najczęściej decydują się na obecność wyłącznie w online, czasami posiadając np. tylko jeden sklep stacjonarny.

Wzrosty w omawianym segmencie animuje myślenie, że sport to nie tylko zdrowie, ale także moda. Dlatego – jak podaje np. platforma shoper – na odzież sportową wydajemy coraz bardziej niebagatelne sumy. Dla przykładu – przeciętny biegacz na strój i ekwipunek wydaje rocznie około 1000 złotych. I to on najczęściej wybranych produktów poszukuje w sieci. Natomiast hasło „odzież biegowa” jest jednym z najpopularniejszych wyszukań w tym segmencie. Nic dziwnego, bo w internecie jest w stanie ubrać się od stóp do głów.

Sport sprzedaje się w internecie naprawdę świetnie. I to nie tylko za sprawą inwestycji e-sklepów w promocje, akcje i zaangażowanie znanych ambasadorów marek. Kluczową rolę na ścieżce zakupowej klienta pełni w tej branży rekomendacja. Fora, blogi, grupy są doskonałym źródłem opinii na temat sklepów internetowych, producentów obuwia lub konkretnych modeli.

Superodzież

Branża odzieży sportowej to jednak nie tylko klasyczne ubrania czy sprzęty, ale także tzw. wearable device, czyli elektronika, którą nosimy i wykorzystujemy do analizy danych podczas uprawiania sportu. Dla coraz większej liczby firmy odzieży sportowej muszą być bardzo czujne i wprowadzać innowacyjne rozwiązania, wykorzystujące nowe technologie. Odzież elektroniczna to bardzo silny trend, a jej sprzedaż globalna osiągnęła w 2018 roku już 26,4 mld dolarów. Przewiduje się, że do 2022 roku rynek ten osiągnie już poziom 73,3 mld dolarów.[10]

Idzie sezon

E-sklepy muszą zatem toczyć boje nie tylko o szeroki asortyment produktów znanych marek, ale także o doskonałą obsługę klienta, obejmującą m.in. doradztwo czy szybkie systemy zwrotów. Musi ponadto dostosować się do sezonowości i – oczywiście – pogody. To one bez wątpienia mają znaczący wpływ na wybory klientów. Co za tym idzie, muszą mieć znaczący wpływ na strategie biznesowe e-sklepów.

Oczywiście największymi peakami sprzedażowymi są: przygotowanie do sezonu (czyli wiosna lub jesień w przypadku sezonu narciarskiego) oraz kulminacja sezonu (czyli początek lata lub zimy), ale najbardziej aktywni poszukują odzieży i sprzętu przez cały rok. Co więcej – niektóre e-sklepy, świadome, że sport, nawet ten outdoorowy można uprawiać ciągle, na przykład na wakacjach w cieplejszych niż Polska miejscach, posiadają specjalne sekcje na swoich stronach www. Monitorowanie zachowań i aktywności zakupowych klientów sportowych to nie lada wyzwanie. Promocje sprawiają, że sezonowość już nie jest tak kluczowa (buty biegowe kupione w zimie mogą przecież poczekać do wiosny, a sprzęt narciarski do zimy). Co ciekawe – aktywni sportowcy w listach prezentowych także życzą sobie coś ze sprzętu lub odzieży. Zatem mikołajki czy święta to nadal dobry sezon na sportowe e-zakupy. Po prostu kupujemy wtedy, gdy otrzymujemy dobrą ofertę. Zatem podgrzewanie rynku i lojalizowanie klientów to kluczowe zadanie e-sklepów w tej branży.

Cała branża

Branża sport&outdoor jest niezwykle szeroka. Należy do niej bowiem zarówno sprzęt sportowy (narty, rowery, rolki, kaski i wiele innych), sprzęt outdoorowy (latarki, kijki, namioty, śpiwory etc.), odzież, obuwie sportowe lub trekkingowe, plecaki, sprzęt elektroniczny, ale także odżywki, suplementy diety oraz aminokwasy dla sportowców.

Zwłaszcza w kategoriach: odzież oraz obuwie sprzedaż za pośrednictwem e-commerce notuje znaczące wzrosty. Kolejne marki zapowiadają, że inwestycja w kanał online jest kluczową taktyką na najbliższe sezony i lata.

Jak wynika z badań SW Research – Polacy najchętniej robią zakupy w Decathlonie (46 proc.), 4F (17 proc.) i Martes Sport (15 proc.), zaś najczęściej wybieranymi markami są 4F (60 proc.) oraz Quechua (15 proc.)[11] Polacy odzież sportową kupują także w marketplace’ach, takich jak Zalando czy Allegro.

***

Moda na zdrowy styl życia czy moda sportowa w mainstreamie trendów odzieżowych to tylko wybrane drivery rozwoju branży sport&outdoor, do której z pewnością będą należały następne lata. Aktywni sportowo coraz częściej będą kupowali przez internet, wszak lepiej pójść pobiegać po lesie niż biegać po sklepach.

[1] MultiSport Index 2019, Infografika „Polacy aktywni fizycznie i sportowo”, Centrum prasowe Benefit Systems

[2] https://www.rp.pl/Zdrowie-/180609785-Polacy-i-sport-najchetniej-biegamy-i-jezdzimy-na-rowerze.html

[3] ARC Rynek i Opinia, Sponsoring Monitor, 2019

[4] Polski Instytut Ekonomiczny, „Polski rynek sportu”, sierpień 2019

[5] MultiSport Index 2019, Centrum prasowe Benefit Systems

[6] Statista, 2019, Sports & Outdoor, https://www.statista.com/outlook/259/100/sports-outdoor/worldwide#market-globalRevenue

[7] Gemius, “E-commerce w Polsce 2019”

[8] Tamże

[9] Tamże

[10] Statista, 2019, “Wearable device revenue worldwide 2016-2022”

[11] SW Research, marki sportowe, styczeń 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *