E-commerce we Francji

Francja to po względem powierzchni największy kraj Unii Europejskiej i szósta pod względem wielkości gospodarka świata. To 66 milionów ludzi, z których aż 87,5 proc. używa internetu . To drugi (lub trzeci – w zależności od danych) rynek e-commerce w Europie pod względem wielkości sprzedaży i pierwszy w zakresie zakupów FMCG online. Czym się charakteryzuje i jak na nim funkcjonować?

Francja – charakterystyka rynku

Z PKB na jednego mieszkańca na poziomie 41 tysięcy euro[2] Francja jest doskonałym rynkiem do rozwijania sprzedaży online. Rynek e-commerce jest dojrzały, świadomy, na poziomie ponad 9 proc. udziału w całym sektorze retail, niemniej jednak rządzi się swoimi prawami, a zachowania konsumentów czasami trudno porównać do jakichkolwiek innych w Europie.

Wartości rynku e-commerce we Francji

Wartość handlu we Francji osiągnęła w 2018 roku 92,6 miliarda euro, zaś szacunki mówią, że w 2019 roku ma przekroczyć 100 mld[3]. Dynamika wzrostu sprzedaży online to 13,4 proc. rok do roku (porównanie 2017-2018). W 2018 roku Francuzi złożyli 1,5 miliarda zamówień w ponad 200 tysiącach istniejących na tamtym rynku sklepów online, o średniej wartości 61,5 euro.

Do najpopularniejszych sklepów online we Francji należą:
– Amazon
– Cdiscount
– Fnac
– Veepee
– Booking.com

Za ścisłą piątką plasują się dodatkowo: Vente-Privee, Auchan, Apple, Showroomprive, La Redoute, Carrefour oraz Zalando.

Instytut Kantar analizuje, że w 2018 roku 20 milionów Francuzów złożyło zamówienie przez platformę sklepową, co pokazuje wzrost o prawie 1,5 miliona w stosunku do 2017 roku[4].

Francuzi na zakupach e-commerce

Można by powiedzieć, że właściwie zakupy z pierwszych miejsc listy prezentowanej poniżej są podobne do zakupów innych nacji. Warte zanotowania są wysokie miejsca online’owych zakupów usług, takich jak na przykład bilety oraz noclegi, a także produktów spożywczych (czy – szerzej – FMCG).

[5]

Francuzi kochają modę, co pokazują także zakupy przez internet. Największe francuskie sklepy odzieżowe online to VeePee, Showroomprive oraz Le Redoute. Fashion to wiodący sektor e-commerce, wliczając w niego takie kategorie jak: odzież, obuwie, akcesoria, biżuterię oraz bieliznę.

Konsumenci w tym segmencie kupują średnio 5,9 sztuk rocznie, za średnią kwotę koszyka 269 zł. Coraz większą popularnością cieszą się zakupy w marketplace’ach (wzrost rok do roku o 29 proc.)[6].

Metody płatności

Francuzi przy zakupach online w zdecydowanej większości wybierają płatność za pomocą kart kredytowych i debetowych (80,1 proc.). Największy udział w rynku mają firmy Visa, MasterCard i Cartes Bancaires. W dalszej kolejności plasują się portfele elektroniczne (11, 5 proc.), pożyczki online (3,9 proc.) oraz przelewy bankowe (0,9 proc.).[7]

Co ciekawe – średnia wartość zamówienia w 2018 roku wyniosła 61,5 euro i była niższa o 6 euro od tej z 2017 roku. Eksperci FEVAD – Francuskiego Stowarzyszenia ECommerce – analizują ten trend jako charakterystyczny dla swojego rodzimego rynku. Francuzi bowiem zaczęli robić zakupy częściej na mniejsze kwoty, kupując przez internet także produkty codziennego użytku. Na tę diagnozę wskazuje m.in. 20-procentowy wzrost ilości zamówień do ponad 1,5 miliarda[8].

Metody dostawy we francuskim e-commerce

Aż 86 proc, Francuzów preferuje dostawę bezpośrednio do domu, zaś 83 proc. do punktów odbioru zlokalizowanych w wygodnych dla nich miejscach. Daleko w tyle plasują się usługi click&collect (38 proc.) oraz w miejscu pracy (13 proc.)[9]. Dla wielu Francuzów zachętą do zakupu jest podanie przez sprzedawcę szacowanej (lub gwarantowanej) daty dostawy.

Francuscy konsumenci zdecydowanie wolą robić zakupy we własnych (francuskich) sklepach online, choć – jeśli już zdecydują się na zakupy w modelu cross-border, to wydają na nie więcej niż inne nacje.

Zachowania konsumenckie

Zwyczaje zakupowe Francuzów są mocno charakterystyczne.

Strony internetowe muszą być przede wszystkim w języku francuskim. Powinny być przejrzyste w nawigacji: poszukiwaniu produktów, podsumowaniu koszyków, czytelności kosztów i czasu dostawy. Francuzi cenią personalizację, opcję cross- i up-sellingu, nade wszystko uwielbiają porównywarki cen. Istotne są także rekomendacje produktów i opinie innych użytkowników. 56 proc. kupujących zawsze robi rozeznanie przed dokonaniem zakupu online, 52 proc. sprawdza opinie o e-sklepie[10].

Francuzi kupują online na co dzień, jednak można wyróżnić sezony, w których picki zakupowe są największe. Są nimi Boże Narodzenie, Dzień Matki, Dzień Ojca i walentynki, rośnie popularność akcji wyprzedażowych typu Black Friday czy Cyber Monday.

Co ciekawe – popularność e-zakupów nie wpływa negatywnie na tradycyjny retail. Badania sklepów, które działają w obu kanałach sprzedaży pokazują, że efekt ROPO (lub odwróconego ROPO) działa na korzyść tych graczy, którzy już od wielu lat zadbali o spójną politykę i wizerunek wielokanałowy. Właściciele e-sklepów notują, że aż o 79 proc. zwiększyła się liczba wizyt klientów w tradycyjnych sklepach.[11]

Francuzi lubią dokonywać zakupów online z wykorzystaniem smartfonów (m-commerce). Aż 26 proc. robi zakupy tylko w taki sposób.[12]

Doceniają i traktują priorytetowo jakość obsługi klienta, wybierając głównie (aż w 66 proc.) wsparcie via e-mail lub formularze na stronach internetowych, dopiero w następnej kolejności przez telefon (44 proc.) lub chat (38 proc.)[13].

Demograficznie – nie ma zaskoczeń. Najczęściej zakupy online robią osoby w wieku 35-49 lat, używając raczej stron internetowych (70 proc.) niż ich aplikacji (56 proc.)[14], głównie przez system iOS.

Francuski rynek logistyki

Francja jest wysoko rozwiniętym regionem z zakresie logistyki, w tym: magazynowania i spedycji. Najpopularniejsze regiony magazynowe to: Ile-De-France oraz tzw. Oś Sekwany, gdzie znajduje się ponad dwadzieścia milionów kilometrów kwadratowych przestrzeni magazynowej.

Liczba obsługiwanych przez nich zamówień i warunki pracy doprowadziły w dwóch ostatnich miesiącach 2018 roku do protestów tzw. „żółtych kamizelek” we Francji, które – w okresie okołoświątecznym – wpłynęły nie tylko na niedostarczenie lub opóźnienie dostarczenia przesyłek do klientów, ale także na mniejszą liczbę transakcji internetowych. Wpływ tego spowolnienia na roczne obroty handlu elektronicznego Stowarzyszenie Fevad oszacowało na około 600 mln euro.

Od 2018 roku Francja wprowadza zmiany w podatkach, w tym tzw. podatek cyfrowy, którego celem jest wsparcie tradycyjnych form handlu. Oczywiście podatki te spotykają się z falą protestów nie tylko francuskich firm i przedsiębiorców. 4 lipca 2019 roku rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej podatek cyfrowy – jako rozwiązanie tymczasowe do czasu osiągnięcia szerszego porozumienia międzynarodowego. Co ciekawe – podatek ma działać wstecz i ma zostać nałożony na przychody wypracowane od początku 2019 roku. Jego stawka ma wynosić 3 proc. przychodów firm internetowych, których globalny dochód przekracza 750 mln euro[15].

Jeśli przyjąć najnowsze dane Ecommerce Foundation – Europa reprezentuje obecnie 30 proc. światowego rynku e-commerce, zaś Francja jest drugim co do wielkości rynkiem w Europie, zaraz po Wielkiej Brytanii[1]. Możemy zatem z całą pewnością powiedzieć, że to nie tylko dojrzały już rynek, ale także nadal bardzo dynamiczny. Ciągły rozwój i otwartość e-sklepów pozwala sprostać wysokim oczekiwaniom francuskich konsumentów.

[1] Fevad, Key Figures 2019. The e-commerce and mail order sales federation, raport 2019

[2] Dane Eurostat

[3] Fevad, Key Figures 2019. The e-commerce and mail order sales federation, raport 2019

[4] Kantar, E-commerce Panel – MAT, wrzesień 2018, https://www.kantarworldpanel.com/global/News/E-commerce-heads-the-digital-revolution-in-France

[6] Kantar, E-commerce Panel – MAT, wrzesień 2018, https://www.kantarworldpanel.com/global/News/E-commerce-heads-the-digital-revolution-in-France

[7] Tamże

[8] https://www.fevad.com/bilan-e-commerce-ventes-internet/

[9] Fevad, Key Figures 2019. The e-commerce and mail order sales federation, raport 2019

[10] Barometre Fevat/CSA, styczeń 2019

[11] Tamże

[12] E-commerce Report France 2018 (e-commerce we Francji)

[13] Tamże

[14] Consumer Behavior: Mobile Purchasing. Source: Fevad, 2018

[15] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2019/07/digital-economy-blog-francja-wprowadza-podatek-cyfrowy.html

[1] Ecommerce Foundation 2018 report

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *