Nadchodzą showroom-y. Czy sklepy stacjonarne mają jeszcze sens?

Podczas gdy Marks&Spencer zamyka 100 sklepów w samej Wielkiej Brytanii, potentat e-sprzedaży Amazon otwiera swój pierwszy tradycyjny punkt sprzedaży – Amazon Go. Jak rozumieć sprzeczne decyzje największych graczy na rynku? Czy sklepy stacjonarne mają przyszłość?

Showroom a strategia

Ile firm na rynku retail, tyle długoterminowych strategii sprzedażowych w’sytuacji nieustannego wzrostu e‑sprzedaży. Niektórzy wycofują się ze sprzedaży offline, inni decydują się na współistnienie kanałów, jeszcze inni dokonują integracji wszystkich kanałów, by zapewnić konsumentom ciągłe doświadczenie marki.

Prognozy rynku e‑commerce i obserwacja najsilniejszych firm na nim funkcjonujących przynoszą dosyć spójny wniosek – sklepy tradycyjne mają się dobrze. I najpewniej nie grozi im zagłada. Muszą tylko dostosować się do aktualnych trendów i oczekiwań konsumentów oraz wspierać sprzedaż online.

Każda marka musi być online, lecz czy musi posiadać showroom

To, że każda marka musi sprzedawać w kanale e‑commerce lub dalej go rozwijać, wynika bezpośrednio z analiz rozwoju rynku e‑sprzedaży.

[1]

Czy polski rynek nadąży za przewidywanym wzrostem? Wszystko wskazuje na to, że tak. Aktualnie wartość polskiego e‑commerce szacuje się na ok. 40 miliardów złotych. Zgodnie z analizami portalu Statista.com, szacowana stopa wzrostu w najbliższych latach będzie wynosiła 8,7 proc.[2], co oznacza podniesienie wartości rynku e‑sprzedaży w 2022 roku nawet do 52 miliardów złotych.

Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek e‑commerce przez najbliższe lata będzie nadal dynamicznie się rozwijał. Ale to nie oznacza, że sklepy stacjonarne odejdą w niepamięć.

Trendy w sklepach stacjonarnych

To nie wyłączenie tradycyjnego kanału sprzedaży, a przenikanie się handlu online i offline jest kluczem do sukcesu w retailu. Widać to już teraz w zachowaniu konsumentów, którzy zarówno szukają informacji o produkcie w Internecie przed zakupem w sklepie stacjonarnym (efekt ROPO), jak i dokonują zakupu w e‑kanale po obejrzeniu produktu w tradycyjnym punkcie sprzedaży (efekt odwróconego ROPO).

Z jednej strony konsumenci swobodnie poruszają się między kanałami sprzedaży. Z drugiej zaś, ci, którzy nie kupują jeszcze przez Internet, za główną barierę podają chęć fizycznego kontaktu z produktem oraz możliwość obejrzenia go przed zakupem – tak deklaruje 45 proc. Polaków nie kupujących w e‑commerce[3].

Dlatego stacjonarne miejsca sprzedaży muszą funkcjonować w taki sposób, by zachęcać do zakupów w sieci – co daje dostęp zarówno do konsumentów, którzy swobodnie czują się w internetowych zakupach, jak i tych, którzy nie są przekonani do e‑sklepów.

W nieco dłuższej perspektywie sklepy stacjonarne mogą stać się showroom-ami, gdzie konsument może obejrzeć i przymierzyć produkty, które zamówi następnie przez Internet.

Nowe technologie w sklepach stacjonarnych

Te zmiany wydarzają się już teraz. Wróćmy do Amazon Go – reklamującego się jako najbardziej zaawansowany technologicznie sklep na świecie. Połączenie technologii rozpoznawania obrazów, sieci sensorów oraz deep learning (jednej z metod uczenia maszynowego) umożliwia stworzenie systemu, który automatycznie rozpoznaje produkty wkładane i usuwane z koszyka. Po opuszczeniu sklepu system podsumowuje koszty i obciąża konto użytkownika Amazona[4]. Oznacza to zakupy bez kolejek do kasy i oczekiwania na naliczenie rachunku – a tym samym zupełnie nowe, pozytywne doświadczenie zakupowe.

Innym przykładem implementacji zaawansowanych technologii do retailu są wirtualne przymierzalnie. Korzysta z nich chociażby japońska marka Urban Research[5], ustawiając nieduże pop‑up stores składające się przede wszystkim z ekranu, na którym można zobaczyć siebie w różnych ubraniach oferowanych przez markę oraz zamówić je online. Coraz popularniejsi są też wirtualni asystenci zakupów, jak robot Pepper, który w sieci Media Markt w Belgii i Holandii dostarcza konsumentom wybrane przez nich produkty – prosto do kasy[6].

Czy polskie sklepy są skłonne do inwestowania w podobne rozwiązania? Wydaje się, że coraz częściej. Zaawansowane technologicznie rozwiązania znajdziemy na przykład w:

  • sklepie marki eobuwie.pl w Magnolia Park we Wrocławiu – fizyczne połącznie unowocześnionej infrastruktury sklepowej (części ekspozycyjnej, w której wybór butów następuje za pomocą jednego z dziesiątek ekranów) z zapleczem logistycznym działającym zazwyczaj w e‑sprzedaży. Konsumentom daje to możliwość przymierzenia obuwia w sklepie lub zamówienia online w sytuacji, w której danego modelu nie ma akurat w magazynie[7],
  • sklepie sieci Carrefour w CH Posnania w Poznaniu – elektroniczny sommelier, który pomaga wybrać wino w zależności od okazji, potraw i gustu[8],
  • wybranych sklepach sieci Piotr i Paweł (w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Płocku i w Markach) – aplikacja Skanuj i Kupuj, w której konsumenci skanują produkty wkładane do koszyka, a po zakończeniu zakupów odpowiednia kwota jest ściągana z podpiętej do aplikacji karty płatniczej[9],
  • sklepie Sephora w Warszawie – inteligentne wyświetlacze w formie słupów wykorzystujące wideo i animacje w celu przekazania informacji o promocji lub skierowaniu do konkretnego działu[10].

Na skraju rewolucji

Rewolucja w retailu już się rozpoczęła – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Choć przyszłości nie da się przewidzieć, to prognozy i trendy wskazują, że wycofanie się z sprzedaży stacjonarnej sieci Marks&Spencer może okazać się błędem, a wygranymi będą Ci, którzy dostosują się do gwałtownych przemian.

Retail ma przyszłość – musi jednak odpowiadać na nowe przyzwyczajenia zakupowe konsumentów, w kreatywny sposób wykorzystać potencjał drzemiący w nowych technologiach oraz tworzyć mosty między sprzedażą offline i online.

——————————————————

[1] World Economic Forum, „Shaping the Future of Retail for Consumer Industries”

[2] https://www.statista.com/outlook/243/146/ecommerce/poland#

[3] Gemius, „E-commerce w Polsce 2018”

[4] https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=16008589011

[5] http://www.japantrends.com/wearable-clothing-by-urban-research-virtual-dressing-room-vendor-lets-you-try-on-clothing-digitally-purchase-online/

[6] https://retailnet.pl/2017/04/28/115474-media-markt-testuje-innowacyjny-koncept-sklepow/

[7] https://www.eobuwie.com.pl/magnolia

[8] https://media.carrefour.pl/pr/86-hipermarket-carrefour-otwarty-w-ch-posnania-329673/329673

[9] http://www.piotripawel.pl/skanuj-kupuj,2866.html

[10] https://retailnet.pl/2018/07/24/131168-sephora-rozwija-nowy-koncept-w-oparciu-o-cyfrowe-rozwiazania/

Pozostałe przypisy:

https://money.cnn.com/2018/05/22/news/ms-marks-and-spencer-closing-100-stores/index.html

https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=16008589011

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *