Płatności w e-commerce

Przyzwyczailiśmy się na dobre do płatności internetowych. W idealnej sytuacji znacznie ułatwiają klientom finalizację procesu zakupowego, jednak zdarza się, że są częstym powodem porzucenia koszyka w e-sklepie. Jaką formę płatności wybrać, aby ułatwić klientom transakcje?

Płatności w Internecie

System płatności w branży e-commerce ulega coraz większemu zróżnicowaniu. Rozwój technologii oraz zmiany prawne w regulaminach bankowych otwierają drzwi nowym graczom na rynku. Mogą oni wprowadzać rozwiązania oparte na wygodzie, bezpieczeństwie i prostocie – wszystko to po to, by zadowolić klientów i przekonać ich, że płatność w internecie ma wyłącznie same zalety.

Rynek płatności podzielony

Jak podaje Gemius w swoim raporcie „E-commerce w Polsce 2016”, 59 proc. internautów wskazało szybki przelew przez serwis płatności (np. PayU, Przelewy24, Dotpay) jako formę płatności najbardziej zachęcającą do e-zakupów. Wśród innych popularnych odpowiedzi znalazły się między innymi go przy odbiorze osobistym u kuriera (39 proc.), przelew tradycyjny (25 proc) oraz płatność kartą kredytową przy składaniu zamówienia (21 proc.). Pozostałe wskazane formy to płatność przy osobistym odbiorze w sklepie, płatność smsem lub aplikacją, mobilnie czy ratalnie.

Oznacza to, że polscy użytkownicy są wymagający. Mają zróżnicowane przezwyczajenia i potrzeby, a udostępnienie tylko jednej metody płatności może znacząco zniechęcić tych, którzy przekonani są do innej. Dlatego tak ważne jest poznanie nawyków swoich klientów, jeśli nie chcemy ponieść nadmiernych wydatków związanych z obsługą zbyt wielu możliwości dokonywania transakcji.

Warto więc wiedzieć, że w grupie 25‑34 lata aż 80 proc. osób decyduje się na transakcje poprzez serwisy płatności (korzystając z szybkich e-przelewów), a osoby między 35 a 49 rokiem życie niechętnie wybierają płatności ratalne (2 proc. z nich).

Rosnącym trendem jest wprowadzanie płatności z odroczonym terminem. Choć aktualnie tę opcję wybiera tylko 4 proc. kupujących w internecie, prognozowane jest jej szybkie rozpowszechnienie. Dlaczego? Może radykalnie wpłynąć na zmniejszenie ilości porzucanych koszyków. Pozwala bowiem na złożenie zamówienia  bez  angażowania i blokowania środków własnych. Automatyczne pobranie odpowiedniej kwoty następuje po kilku-kilkunastu dniach. Jeżeli dodatkowo w okresie tych kilkunastu dni zdążymy dokonać zwrotu części zamówienia, wówczas system pobierze wyłącznie finalną kwotę transakcji, uwzględniejącą korektę zwrotową.  Jak wygodny jest to system płatności pokazuje niemiecki e-rynek fashion, który nie wyobraża sobie dzisiaj funkcjonowania bez płatności z odroczonym terminem.

Zadbaj o bezpieczeństwo

Najbardziej zaskakującym trendem wśród polskich klientów e-commerce jest silna pozycja tradycyjnych przelewów bankowych. Powód? Rezygnacja części e-sklepów z uruchomienia szybkich e-przelewów obsługowanych przez serwisy płatności (np. PayU, Przelewy24, Dotpay) i zmuszane swoich klientów do tradycyjnego dokonania przelewu poprzez samodzielne, ręczne wypełnianie danych do przelewu.

Powyższe zachowanie części e-sklepów  wynika z tego, że mniejsze podmioty chcą zaoszczędzić na procencie wartości sprzedaży, który muszą odstąpić serwisom płatności. Nie decydują się więc na wprowadzenie innych opcji płatności niż tradycyjny przelew.

Należy pamiętać, że polscy użytkownicy internetu są bardzo wyczuleni w kwestii płatności. Gdy pojawia się najmniejsza wątpliwość co do uczciwości odbiorcy przelewu, są w stanie porzucić koszyk nawet na ostatnim etapie transakcji.

Dlatego aby proces płatności przebiegł sprawnie, należy upewnić klienta, że mamy kontrolę nad jego finansami i podawanymi przez niego danymi. Warto umieścić informację, że odpowiednie certyfikaty są stosowane na naszej stronie (np. certyfikat SSL) oraz przez operatora płatności (np. PCI DDS). Poczucie bezpieczeństwa zwiększy także usługa 3-D Secure używana przez organizacje płatnicze, która koduje dane karty debetowej czy kredytowej.

Płatności jeszcze inaczej

Wzrasta trend płatności dokonywanych z poziomu urządzeń mobilnych. Już 41 proc. respondentów dokonuje transakcji korzystając również ze smartfonu, a 36 proc. z tabletu. MasterCard w raporcie „The New World of Retail” przygląda się rozwojowi sektora m-commerce i prognozuje, że do 2018 r. Polska ma szansę stać się liderem europejskim w mobilnych płatnościach. Ma wyprzedzić przodujące w tej chwili państwa skandynawskie.

Nie bez znaczenia na wybór systemów płatności jest również rozwój sprzedaży transgranicznej w internecie (CBEC). Klienci korzystający z możliwości zakupów w sklepach prowadzących działalność w innych krajach oczekują, że będą mogli dokonać transakcji w swojej walucie. Jest to możliwe dzięki DCC, dynamicznemu przeliczaniu walut, które wykrywa zagraniczen karty i daje możliwość wyboru waluty podczas płatności.

Wybierz odpowiednią formę

Statystyki pokazują, że polscy klienci e-commerce mogą być nieufni wobec postępującego rozwoju technologii płatniczej. Bezpieczeństwo transakcji ma dla nich równie ważne znaczenie, co komfort zakupów. Jak zadowolić takiego klienta i nie dopuścić, by niepokoje doprowadziły do porzucenia koszyka?

1.       Koniecznie udostępnij możliwość szybkiego przelewu – to najpopularniejszy wybór.

2.       Postaw na kilka różnorodnych form płatności. Pozwól klientowi mieć wybór – tak, by mógł skorzystać z opcji, którą zna.

3.       Pamiętaj o urządzeniach mobilnych. Bądź pewien, że funkcjonalności związane z płaceniem są dobrze przetestowane na smartfonach i tabletach.

4.       Postaw na bezpieczeństwo. Upewnij się, że dane Twoich klientów są zapezpieczone, a następnie zakomunikuj im, że dbasz o ich bezpieczeństwo.

5.       Jeśli prowadzisz cross-border e-commerce, ułatwiaj klientom zadanie i umożliwiaj płatności w innych walutach.

6.       Zaprojektuj ścieżkę płatności klienta i sprawdź, czy nie pojawiają się w niej etapy, które mogą nadwyrężyć zaufanie klienta. Postaraj się, by ścieżka była jak najkrótsza, a komunikacja zrozumiała.

7.       Zadbaj o user experience – tak, by klient poczuł się pewnie, dzięki czemu wzrasta szansa na finalizację zamówienia.

 

 

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *