Logistyka 4PL

4 PL (ang. Fourth Party Logistics) to usługa, która uwzględnia realizację wszystkich procesów logistycznych występujących na całym łańcuchu dostaw. Zintegrowana logistyka jest kluczem do sukcesu firm i sklepów. Dlaczego się opłaca?

Coraz więcej firm chce realizować swoją logistykę w modelu 4 PL i skoncentrować się na core swojej działalności, działaniach strategicznych, zarządczych oraz na rozwoju produktów. Zintegrowana logistyka przestała być bowiem domeną największych firm czy określonych branż lub sektorów rynku, ale doceniają ją także mniejsze podmioty, które upatrują w niej szansę rozwoju. 4 PL wpływa bowiem nie tylko na optymalizację łańcuchów dostaw, ale przede wszystkim buduje długoterminowe relacje z operatorem logistycznym, którzy staje się zaufanym partnerem.

Firm oferujące usługi 4PL to z reguły doświadczeni operatorzy, które biorą na siebie odpowiedzialność za proces realizacji zamówień klienta wraz z nadzorem nad wszystkimi procesami magazynowymi i spedycyjnymi. To oni znajdują najlepsze rozwiązania w zakresie polityki zarządzania zapasami, dystrybucji, planowania podaży i popytu oraz – rzecz jasna – w obszarze przychodzących i wychodzących działań logistycznych. Co więcej – synchronizują także prace i postępy różnych partnerów za pośrednictwem najnowocześniejszych systemów informatycznych i szeregu dostawców.

Warto podkreślić, że operatorzy, realizujący usługi zintegrowanej logistyki, to nie tylko dostawcy usług, ale przede wszystkim konsultanci; doradcy strategiczni, planiści i analitycy – którzy wspierają firmę na każdym kroku zarządzania łańcuchem dostaw oraz planowania logistyki. Znają rynek, trendy, najnowocześniejsze rozwiązania i technologie, zawsze są na bieżąco i służą swoją wiedzą oraz doświadczeniem. Co istotne – prowadzą analitykę w czasie rzeczywistym, dzięki czemu dostarczają swoim klientom zawsze aktualne dane, konieczne przy podejmowaniu decyzji biznesowych.

4 PL – dlaczego warto?

  1. Optymalizujemy nasze łańcuchy dostaw, oszczędzając czas (ale też nierzadko pieniądze). Dzięki analizom i dobremu planowaniu operatorzy podpowiedzą nam najlepsze rozwiązania w zakresie magazynowania, zarządzania zasobami i spedycją. W przypadku peaków sprzedażowych będą działać elastycznie, dostosowując procesy i zapewniając odpowiednią obsługę.
  2. Obniżamy ryzyko. To operator zarządza dostawcami i partnerami. To on wybiera najlepsze rozwiązania i zapewnia jakość i terminowość usług. Jeśli jest doświadczony – będzie działał skutecznie, responsywnie, według przetestowanych także z innymi klientami – najlepszych modeli, zachowując także przejrzystość operacyjną. Ponadto mamy możliwość kontrolowania danych zakupowych, a także zwrotów, na bieżąco.
  3. Działamy szybko. Wraz z operatorem firma dostosowuje się do bieżących warunków, reaguje na nie, zmienia strategie krótkoterminowe, analizuje możliwości. Wie, że nic jej nie umknie.
  4. Mamy wgląd we wszystko. Operator 4 PL zachowuje pełną transparentność działań, umów, dostaw. Działa dla nas, w naszym imieniu, dzięki czemu wypracowuje i negocjuje najbardziej optymalne i funkcjonalne rozwiązania.
  5. Rozwijamy się. Współczesne magazyny logistyczne, prowadzone przez świadomych operatorów, oferujących usługi logistyki zintegrowanej, coraz mocniej się automatyzują. Automatyzacja zapewnia nie tylko zachowanie ciągłości procesów, „radzenie” sobie z obsługą picków i brakami pracowników, ale także wspiera wiele procesów operacyjnych, przyspieszających alokację w wyznaczonych strefach składowania czy szybką obsługę zwrotów.

Do najnowszych rozwiązań w tym zakresie, już stosowanych przez największych operatorów logistycznych, należy zaliczyć takie systemy jak, m.in.: AutoStore – system składowania, oszczędzający do 80 proc. powierzchni, zapewniający najwyższą gęstość składowania spośród wszystkich systemów automatycznego magazynowania; Bagsorter – zautomatyzowany system sortowania, który automatyzuje zarządzanie zwrotami i sprawia, że proces jest znacznie wydajniejszy oraz Weasel® – bezobsługowy i elastyczny system transportu towarów na potrzeby logistyki magazynowej i produkcyjnej (system wózków), który zapewnia elastyczny i wydajny transport pojemników i kartonów oraz towarów podwieszanych.

Wady logistyki 4 PL

Niektórzy zwracają uwagę, że fakt, że wybierając model logistyki zintegrowanej, wybiera się go tylko raz, ponieważ później nie sposób wrócić (lub lepiej – chcieć wrócić) do innej metody pracy. Jako że operator zarządza całym łańcuchem dostaw, trudno wrócić do zarządzania logistyką przez dział wewnętrzny i jednoczesnego utrzymania wysokiego poziomu obsługi procesów.

Inni mówią o ograniczonej kontroli operacyjnej. I pewnie może się tak zdarzyć, jeśli oba podmioty – firma i jej operator logistyczny – nie wdrożą systemów informatycznych, które pozwolą integrować prace, wiedzę i dane i mieć dostęp do nich w czasie rzeczywistym (o systemach kilka słów poniżej).

Ostatni podnoszą temat kosztów. Zintegrowana logistyka, zwłaszcza ta, prowadzona przez doświadczonego operatora, to jednak nie „bułka z masłem” – zakłada bowiem wzięcie odpowiedzialności za wszystkie elementy łańcucha dostaw, wybór i umowy z dostawcami i partnerami, za bycie właściwie częścią firmy klienta. Dlatego to kosztuje. Ale czy taniej byłoby realizować zadania logistyczne na takim poziomie samemu? To pytanie pozostawiam otwarte.

4 PL – czego potrzebujemy?

Aby zagwarantować sprawny przepływ informacji w łańcuchu dostaw oraz udostępniać i przetwarzać dane, operatorzy 4PL wspierają swoje przedsięwzięcia zaawansowanymi technologicznie programami, systemami i aplikacjami informatycznymi, opierającymi się na wielu innowacyjnych modułach. To już nie tylko systemy WMS, TMS, TQM, ERP czy CRM, ale przede wszystkim systemy z zakresu Business Intelligence (BI) – czyli komplementarny wobec wszystkich innych, niezbędny do raportowania online statusów zamówień, dający możliwość efektywnej analizy w czasie rzeczywistym, monitorowania operacji oraz podejmowania trafnych decyzji.

Najważniejsza jest jednak pełna integracja pomiędzy systemami klienta a operatora. W Arvato wykorzystujemy do tego system Seeburger, który jest odpowiedzialny za tłumaczenie komunikatów klienta na komunikaty systemu SAP S4/Hana i modułu SAP WM, czyli zintegrowanej platformy oprogramowania do elastycznej, zautomatyzowanej obsługi przetwarzania ruchów towarów i zarządzania zapasami w magazynie.

Pamiętajmy, że zintegrowana logistyka nie obejdzie się bez najnowocześniejszych systemów, ale przede wszystkim bez doświadczonych programistów i konsultantów IT (np. konsultantów SAP), którzy sprawią, aby nie tylko firmy nie obawiały się o bezpieczeństwo danych i operacji, ale także – dzięki standaryzacji procesów – zapewnią rozwój biznesu na przykład w innej lokalizacji czy kraju.

***

Model 4 PL staje się coraz bardziej popularny. To już nie tylko współpraca z operatorem logistycznym. Staje się on bowiem ogniwem zarządczym – realizującym w naszym imieniu wszystkie kluczowe procesy. To on zarządza wykonawcami usług – operatorami, spedytorami, programistami; to on działa w interesie swojego klienta, dążąc do wypracowania jak najlepszych, elastycznych i optymalnych rozwiązań. To taktyk, który nie tylko ma doświadczenie, ale także wie, w którą stronę powinniśmy podążać.

Operator 4 PL nie tylko będzie zarządzał całym łańcuchem dostaw, ale przede wszystkim wspólnie z nami go stworzy, zaprojektuje, wdroży, będzie go analizował, korzystając z zasobów i wiedzy swoich zespołów, i – co kluczowe – będzie go wciąż udoskonalał.

Przed nami już nie tylko rozwiązania logistyki 5.0 (5 PL), czyli gwarantującej nie tylko zarządzanie siecią i całym łańcuchem dostaw, ale także innowacjami technologicznymi oraz informacją. Przyszłością będzie zarządzanie łańcuchem dostaw w oparciu o sztuczną inteligencję, dzięki której wszystkie dane będą analizowane w czasie rzeczywistym. Branża rozwija się dynamicznie i z całą pewnością kolejne lata przyniosą wiele zmian, wpływających na rozwój i sukces firm oraz współpracujących z nimi operatorów.

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *