Rynek e-commerce w Rumunii

6,3 miliardów euro – tyle wynosi wartość rumuńskiego rynku e-commerce . I być może – w porównaniu do Polski – nie jest to wartość znacząca, jednak bez wątpienia należy się temu rynkowi dokładniej przyjrzeć, także z takiego względu, że zakupy online z roku na rok stają się coraz bardziej popularne.

Rumunia to kraj, w którym mieszka niespełna 20 milionów osób. 88 proc. ma dostęp do Internetu[1], z czego 66 proc. deklaruje, że co najmniej raz w ciągu ostatniego roku dokonało zakupu online. To o prawie 9 proc. więcej niż w roku poprzednim i – co ciekawe – więcej niż w Bułgarii (41 proc.), Turcji (42 proc) czy we Włoszech (49 proc.).[2] Warto nadmienić także, że zakup ten był wart średnio nieco ponad 70 euro, co możemy uznać za stosunkowo wysoką kwotę.

Zakupy w Rumunii

Udział zakupów online w stosunku do wszystkich zakupów wynosi 10 proc., a liczba sklepów internetowych w Rumunii wynosi 30 tysięcy[3]. Najbardziej zaskakujący jest jednak wzrost sprzedaży online rok do roku, który wyniósł aż 30 proc.[4] Rumunia to zatem kraj z olbrzymim potencjałem gospodarczym, o którym można z całą pewnością pomyśleć w temacie ekspansji.

Kim są i jak kupują rumuńscy e-klienci?

Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że liczba osób robiących zakupy przez internet w latach 2012-2022 najszybciej rosła w następujących krajach: Estonii (wzrost o 47 p.p.), na Węgrzech (wzrost o 43 p.p.) oraz w Czechach i Rumunii właśnie (wzrost o 41 p.p.).[5]

Aby móc zdiagnozować rumuńskich konsumentów należy zacząć od tego, że wciąż mają niskie zaufanie do e-commerce jako kanału sprzedaży. Obawiają się głównie oszustwa, związanego zarówno z płatnościami, jak i z weryfikacją e-sprzedawców. Nikogo nie dziwią telefony do działu obsługi klienta, w których konsument weryfikuje rynkową obecność e-sklepu[6].

Najczęściej zakupy przez internet robią mieszkańcy dużych miast (aż 89 proc.), w większości kobiety (56 proc.), w związkach małżeńskich (57 proc.)[7]

Aż 54 proc. e-kupujących poszukuje opinii o danym sklepie internetowym, w którym zamierzają dokonać zakupu. Robi to za pomocą specjalnych serwisów rankingujących e-sklepy, a także za pomocą social mediów.[8]

Obecna sytuacja w rumuńskim e-commerce

Do tej pory Rumunia znacząco odbiegała od innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej tym, że kluczową metodą płatności były płatności gotówką przy odbiorze. Pandemia, ze względu na konieczność zachowania bezpieczeństwa, zmieniła tę sytuację, dzięki czemu rynek kart płatniczych znacznie się ożywił. Obecnie prawie 56 proc. e-konsumentów wybiera ten rodzaj płatności przy zakupach online, co jest najpopularniejszą formą. Powoli rozwija się także rynek nowoczesnych metod płatności online. Z e-portfeli korzysta aż 23,5 proc., z płatności za pobraniem (9,9 proc.), zaś z przelewów internetowych (9,4 proc.)[9].

Mieszkańcy Rumunii w znacznej większości przy zakupach online korzystają z urządzeń mobilnych. Robi tak 76,7 proc., z czego 68,3 proc. za pomocą telefonu. Co ciekawe – większość transakcji na urządzeniach mobilnych odbywa się między 20:00 a 22:00, zaś na komputerach między 11:00 a 15:00.[10]

Jeśli chodzi o formy dostawy – aż 90 proc. e-kupujących oczekuje, że kurier dostarczy im przesyłkę w określonych godzinach, najlepiej w formie godzinnego slotu. Dodatkowo: 84 proc. chce przesyłek dostarczonych do domu, zaś równo po 29 proc. na pocztę i do automatów paczkowych.[11]

Najpopularniejsze kategorie zakupowe w?

O ile w większości europejskich krajów główną kategorią zakupów online są najczęściej ubrania i obuwie, o tyle w Rumunii na pierwsze miejsce wysunęła się branża beauty.

Najpopularniejsze e-sklepy

Najpopularniejsze sklepy rumuńskiego e-commerce oraz wyszukiwarki ofert online to: eMag, Altex, Compari, Fashiondays, Dedeman, Abaut You, a także platformy Okazii, Cel, Olx, AliExpress, Amazon.[12]

CBEC

W Rumunii aż 2 z 3 (67 proc.) regularnie e-kupujących kupuje na zagranicznych stronach internetowych. Głównie dlatego, że szukają lepszych ofert, a po drugie, po to, by móc znaleźć produkty lub marki niedostępne w swoim kraju.[13]

Rumunia – rynek rozwoju dla polskiego e-commerce

Rynek rumuński jest obecnie ważnym kierunkiem dla polskich e-commerce’owych graczy (poza Czechami, Węgrami oraz Słowacją[14]). Jak pokazują podsumowania – w zeszłym roku największy wzrost liczby transakcji miały jednak te e-sklepy, które ukierunkowały się na sprzedaż do Litwy, Węgier oraz właśnie do Rumunii. Nic dziwnego – rynek rumuński rozwija się niezwykle dynamicznie, można na nim osiągnąć wyższe marże, związane z różnicą cen produktów, a także osiągnąć wyższe wartości koszyków zakupowych[15]. Co ciekawe – średnia wielkość zamówienia na przykład z Niemiec wyniosła tylko 303 zł, z Czech 362 zł, zaś z Rumunii aż 495 zł[16].

Przedsiębiorcy, którzy zrozumieją, co jest ważne dla rumuńskiego nabywcy; którzy prowadzą obsługę klienta w tym języku, dopilnowują obiecanych terminów dostaw. Następnie bezpiecznych płatności i warunków zwrotów, a także ci, którzy maksymalnie uproszczą proces zamówienia, mogą z całą pewnością liczyć na zdobycie lojalnego klienta. Ważnym obszarem działań będzie także promocja marki w kanałach social media, a także budowanie systemu rekomendacji i opinii.

 

[1] https://logistyczny.com/aktualnosci/glos-z-rynku/item/7388-rumunia-kraj-w-ktorym-rozkwita-e-commerce

[2] https://www.gpec.ro/blog/raport-gpec-e-commerce-romania-2022-cumparaturi-online-de-63-miliarde-de-euro)

[3] https://www.expandeco.com/pl/ekspansja/rumunia/

[4] https://taxology.co/pl/blog/rozwoj-rumunskiego-e-commerce-szansa-dla-polskich-przedsiebiorcow/

[5] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/polskie-e-sklepy-probuja-sil-w-europie-srodkowo-wschodniej-co-decyduje-o-sukcesie,116759.html

[6] https://taxology.co/pl/blog/rozwoj-rumunskiego-e-commerce-szansa-dla-polskich-przedsiebiorcow/

[7] Raport DPD „E-shopper barometer 2022 Romania report”

[8] https://www.gpec.ro/blog/raport-gpec-e-commerce-romania-2022-cumparaturi-online-de-63-miliarde-de-euro

[9] https://www.lendtech.pl/wiadomosci/e-commerce/polskie-marki-wsrod-liderow-retailu-w-rumunii/

[10] https://www.gpec.ro/blog/raport-gpec-e-commerce-romania-2022-cumparaturi-online-de-63-miliarde-de-euro

[11] Raport DPD „E-shopper barometer 2022 Romania report”

[12] https://www.similarweb.com/top-websites/romania/e-commerce-and-shopping/  oraz https://ecommercedb.com/ranking/stores/ro/all?page=1&pagesize=50&specialist=all&currency=USD

[13] Raport DPD „E-shopper barometer 2022 Romania report”

[14] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/polskie-e-sklepy-probuja-sil-w-europie-srodkowo-wschodniej-co-decyduje-o-sukcesie,116759.html

[15] https://taxology.co/pl/blog/rozwoj-rumunskiego-e-commerce-szansa-dla-polskich-przedsiebiorcow/

[16] https://inwestycje.pl/biznes/najwieksze-zagraniczne-rynki-dla-polskiego-e-commerce-to-niemcy-czechy-i-rumunia/

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *