E-commerce w Czechach i Słowacji

Czechy i Słowacja to nie tylko nasze kraje sąsiedzkie, ale przede wszystkim rynki, na których sprzedaż w kanale online rozwija się dynamicznie. Dlatego bez wątpienia warto się im przyglądać, rozumiem zwyczaje zakupowe konsumentów, a być może – podjąć decyzję o obecności na tych rynkach w najbliższej przyszłości. Jak zatem wygląda e-commerce w Czechach i na Słowacji?

E-commerce w Czechach – informacje o rynku

Czechy to znaczący gracz e-commerce w Europie. Z roku na rok nie tylko rośnie liczba kupujących w Internecie, ale również przychody z tego kanału. Sprzedaż internetowa to obecnie za 13,5 proc. przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju[1].

Aby wejść na ten rynek trzeba pamiętać jednak o dwóch ważnych wskaźnikach. Po pierwsze jest to wysoka jakość produktów, którą doceniają kupujący, a po drugie duże znaczenie ma również cena.

Klienci, oczywiście kupować w swoim języku, są wymagający, jeśli chodzi o bezpieczne płatności i wygodę dostaw. Dlatego pierwsze, co robią przy e-zakupach to… porównują ceny, sposoby dostawy, opcje zwrotów i dopiero wówczas podejmują decyzję.

Szacuje się, że przychody na rynku e-commerce w Czechach w 2023 roku wyniosą 5,66 miliardów dolarów, z roczną stopą wzrostu (CAGR 2023-2027) na poziomie od 7,43 proc.[2] do  nawet 9 proc.[3] Online kupuje już regularnie – (w zależności od danych, bo w nich są duże rozbieżności) – ponad 60 proc.[4] lub nawet ponad 80 proc.[5] konsumentów.

Najczęstsze e-zakupy

Czesi najchętniej online kupują odzież i akcesoria, kolejną kategorią jest dom i ogród, a podium zamykają produkty spożywcze. Co ciekawe – według najnowszych danych organizacji česká ecommerce – jeśli chodzi o produkty, w ostatnich miesiącach 2023 roku Czesi kupili w internecie najwięcej: telefonów (1 miejsce), małej elektroniki, ze szczególnym wskazaniem na inteligentne zegarki (2 miejsce) oraz baseny (3 miejsce). Na dalszych miejscach znalazły się: perfumy, dekodery i klocki Lego.[6]

Nasi sąsiedzi w przeliczeniu na roczne zakupy na jednego mieszkańca wydali w 2022 roku w kanale online aż 493,9 dolarów na elektronikę, 341,4 dolarów na kosmetyki, 261 dolarów na odzież, 223,6 dolarów na zabawki oraz tak zwaną kategorię hobby i 185,4 dolarów na produkty spożywcze.[7]

Największe e-sklepy

Obecnie w Republice Czeskiej zarejestrowanych jest ponad 52 tysiące sklepów online (dane na sierpień 2023), a do końca 2023 liczba ta powinna wzrosnąć.

Przed zakupem Czesi nie tylko porównują ceny, lecz także weryfikują opinie na temat e-sklepu, samych produktów, a także przebiegu transakcji i dostawy. Najpopularniejsze porównywarki to: Heureka.cz (korzysta z niej 53 proc. e-kupujących), a następnie: Zbozi.cz (42 proc), Glami.cz (30 proc.), Hledejceny.cz (3 proc.) oraz Srovname.cz (2 proc.)[8]. Czesi doceniają również zakupy spoza granic kraju i model cross-border staje się coraz popularniejszy.

Dostawy i płatności

Dla czeskiego e-kupującego ważny jest czas dostawy przesyłek. Najlepiej, aby paczka została doręczona w 24 godziny, a klienci zwracają uwagę również na  same-day-delivery. Do najpopularniejszych dostaw należą: dostawa do domu (83 proc.), odebranie paczki na poczcie (46 proc.), odebranie paczki z tzw. parcel shop (40 proc.) oraz odbiory w sklepie stacjonarnym (21 proc.).[9]

W Czechach nadal popularne są płatności za pobraniem, które wyprzedzają przelewy bankowe.  Jest to spowodowane  tym, że zaufanie do płatności online w Czechach jest nieco niższe niż w Polsce czy na zachodzie, dlatego wychodząc na nasz rynek e-commerce, płatność za pobraniem w sklepie internetowym uważam za konieczną.

Logistyka w Czechach

W Ostravie, trzecim największym mieście w Republice Czeskiej zlokalizowanych jest najwięcej centrów logistycznych oraz powierzchni magazynowych. I to stamtąd towary transportowane są w głąb Czech, jak i za granice kraju[10].

Z kolei dla e-sprzedawców, którzy chcą sprzedawać na terenie Czech i rozwijają formułę CBEC, do największych wyzwań sprzedaży na tym rynku należą: zgodność z przepisami celnymi (51 proc.), śledzenie dostaw towarów (46 proc.) oraz zarządzanie oczekiwaniami klientów dotyczącymi dostaw (43 proc.).[11]

***

Bliskość geograficzna, ale także kulturowa sprawia, że rynkiem czeskim coraz bardziej interesują się polskie firmy e-commerce. Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu i rosnące udziały kanału online w ogólnej sprzedaży, bez wątpienia jest to właściwy kierunek.

E-commerce na Słowacji – informacje o rynku

Słowacja to niewielki kraj z liczbą 5,5 miliona mieszkańców. Jednak to właśnie Słowacy mają jeden z najlepszych wskaźników dostępu do internetu w Europie Środkowej (85 proc.)[12].  Dynamicznie również rozwija się u nich sprzedaż online, a ich podejście do zakupów, także za granicami kraju, można określić jako niezwykle otwarte.

Przewiduje się, że przychody na rynku e-commerce w Słowacji w 2023 roku osiągną 2,3 miliarda dolarów, a roczna stopa wzrostu (CAGR 2023-2027) uplasuje się na poziomie 9,28 proc., co przełoży się na przewidywaną wielkość rynku na poziomie 3,3 miliarda dolarów do 2027 roku.[13]

Obecnie kanał e-commerce odpowiada za niecałe 9 proc. całej sprzedaży na słowackim rynku, ale eksperci stawiają na zdecydowane wzrosty.[14]

Najpopularniejsze kategorie zakupowe

Elektronika i media to największy segment, który odpowiada aż za 32,9 proc. przychodów słowackiego e-commerce. Kolejne miejsca zajmują moda z 21,8 proc., żywność i higiena osobista z 21,2 proc., meble i sprzęt AGD z 13,3 proc. oraz zabawki, hobby i majsterkowanie z pozostałymi 10,8 proc.[15]

Przeciętny e-kupujący Słowak wydał w 2022 roku 429,5 USD na elektronikę, 255,20 USD na żywność, 236,5 USD na odzież, akcesoria i obuwie, 193,7 USD na produkty kosmetyczne i higieniczne, 152,80 USD na zabawki i hobby, 139,10 USD na meble i dodatki wyposażenia wnętrz, 52,16 USD na zakupy spożywcze, zaś 34,87 USD na media.[16]

Przy zakupach online Słowacy zwracają największą uwagę na korzystne ceny produktów i niskie koszty dostawcy (najlepiej darmowej), a także na samą dostępność towaru – czy produkt jest „na stanie” magazynowym, aby jak najszybciej do nich trafił.

Podobnie jak Czesi – przed zakupami porównują produkty i opinie o e-sklepach, najczęściej wykorzystując do tego porównywarkę Heureka.sk.

Słowacy zwracają ponadto dużą uwagę na jakość obsługi klienta. Do kontaktu korzystają z wielu kanałów: czat, infolinia, formularz. Są bardzo lojalni wobec e-sklepów, które spełniają ich wymagania odnośnie terminu dostawy, jakości i szerokiej gamy produktów.

Coraz więcej Słowaków ceni sobie ekologiczne rozwiązania stosowane w opakowaniach (zwrotne/nadające się do recyclingu), w stosowanych wypełniaczach i – ogólnie – w produktach.

Warto podkreślić także, że ponad połowa wszystkich e-zakupów dokonywana jest za pomocą urządzeń mobilnych, które Słowacy szczególnie preferują[17].

Dostawy i płatności

Najpopularniejszą formą dostawy pozostaje Poczta Słowacka (37 proc.). Na kolejnych miejscach plasują się firmy Packeta i Uloženka, skupiające się zarówno na usługach kurierskich, jak i na dostarczaniu przesyłek do punktu odbioru. W zakresie usług fulfillment najbardziej rozpowszechnione na Słowacji są Webshippy, Frisbo, Expandeco, Swiss Point czy Shipmall[18].

Słowacy preferują zakupy w rodzimych e-sklepach, ale zamawiają także z Czech, Niemiec oraz Chin.[19]

Logistyka w Słowacji

Ze względu na swoje położenie w centrum Europy, Słowacja jest doskonałym miejscem dla sieci transportowej i logistycznej. To tam swoje siedziby i centra ma wiele globalnych firm i marek, które doceniają nie tylko położenie kraju, ale także dostęp do wykwalifikowanych pracowników.

Słowacki rynek – ze względu na bliskość i podobieństwo języka, a także siec powiązań biznesowych, jest mocno związany z Czechami. E-sklepy działają często na obu rynkach jednocześnie, podobnie jak operatorzy logistyczni czy operatorzy płatności.

***

Eksperci przewidują, że dalszy rozwój handlu elektronicznego w Słowacji będzie zależał od ogólnego rozwoju gospodarki i stopy bezrobocia, ponieważ handel elektroniczny jest obecnie integralną częścią całego sektora detalicznego. Większość analityków patrzy jednak na ten stosunkowo niewielki rynek z dużym optymizmem, planując na nim coraz aktywniejsze działania i rozwój swoich firm i marek.

 

[1] https://www.trade.gov.pl/wiedza/sektor-e-commerce-w-czechach/

[2] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/czechia

[3] https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/czech-republic-ecommerce-market

[4] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/czechia /

[5] Dane Eurostat – za: https://firma.rp.pl/nowe-rynki/art36042971-czeski-e-commerce-rozwija-sie-najszybciej-w-calej-unii-europejskiej

[6] https://www.ceska-ecommerce.cz

[7] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/czechia

[8] https://www.ceska-ecommerce.cz

[9] https://www.rmol.cz/novinky/online-nakupy-setri-cechum-nejen-cas-penize-ale-take-snizuji-stres

[10] https://firma.rp.pl/nowe-rynki/art36042971-czeski-e-commerce-rozwija-sie-najszybciej-w-calej-unii-europejskiej

[11] https://poland.payu.com/blog/logistics-in-cross-border-e-commerce-how-to-prepare-an-online-store-for-that/

[12] https://ecommercenews.pl/slowacki-e-handel-poznaj-rynek-naszych-sasiadow/

[13] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/slovakia

[14] https://ecommercedb.com/markets/sk/all

[15] https://ecommercedb.com/markets/sk/all

[16] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/slovakia

[17] https://ecommercenews.pl/slowacki-e-handel-poznaj-rynek-naszych-sasiadow/

[18] https://www.opinest.com/en/blog/export/e-commerce-export-magazine-slovakia

[19] https://www.opinest.com/en/blog/export/e-commerce-export-magazine-slovakia

 

Leszek Gawinowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *