E-commerce: zmiany w 2017 r. i wyzwania na 2018 r. Podsumowanie ankiety

Przełom 2017 i 2018 roku pokazał, jak wiele w branży e zakupów zmieniło się w krótkim czasie – i jak dużo przed nami. Wzrost polskiego e-commerce na poziomie 20% w skali roku to wielki sukces, ale też piętrzące się wyzwania. Jak przygotować się na 2018 r. w e commerce?

Podsumowaliśmy wyniki ankiety, którą przeprowadziliśmy w styczniu 2018 r. Do udzielenia odpowiedzi zaprosiliśmy naszych klientów i partnerów oraz ekspertów z branży – chcieliśmy poznać ich opinie na temat sukcesów i wyzwań w e‑commerce w 2017 r., oczekiwań względem 2018 r. oraz najważniejszych trendów na ten rok.

Sukcesy e-commerce w Polsce w 2017 roku

Logistyka ostatniej mili na topie

Za największą zmianę w e commerce w 2017 r. respondenci uznali osiągnięcia logistyczne – a dokładniej dostosowanie się firm kurierskich do potrzeb rynku. Możliwość płatność kartą, dostawy wieczorne oraz the same-day delivery stały się dostępne dla coraz szerszej grupy konsumentów, która oczekuje usprawnień w logistyce ostatniej mili. Inne ważne nowości w 2017 r. to rozpowszechnienie personalizacji
w obsłudze klienta oraz wykorzystania Big Data – te zmiany wskazał co trzeci ankietowany.

Co te wyniki mówią o sytuacji branży? To, że istnieje konieczność i gotowość na wprowadzanie innowacji na każdym poziomie organizacji firmy. Funkcjonujące w świecie nowych technologii e commerce jest otwarte na analizę Big Data. Na tej postawie dynamicznie rozwija i optymalizuje procesy. Jednak kluczowe przemiany to te związane z odpowiadaniem na potrzeby klienta – z jednej strony na poziomie procesu logistycznego, z drugiej w obsłudze. Zmiany, które zaszły, nie były tylko i wyłącznie odpowiedzią na oczekiwania klientów. E‑commerce kreuje nowe rozwiązania, stawiając samemu sobie poprzeczkę coraz wyżej.

Big Data i sprawna dostawa – trendy na 2018

Nic nie zapowiada, żeby procesy, które doprowadziły do zmian w e‑sklepach, miały się zatrzymać. Najwięcej z respondentów ankiety (42,9 proc.) jako największy trend 2018 r. wybrało dwa z nich: wykorzystanie Big Data oraz zmiany w dostawach, w tym rozwój dostaw w 24 godziny, możliwość zmiany miejsca lub rozwój sieci punktów odbioru.

Najważniejsze trendy e-commerce w 2018 roku

Coraz bardziej zauważalne stają się trendy związane z wykorzystaniem nowych technologii. Co trzeci ankietowany uznał, że Machine Learning w obsłudze klienta będzie wyznaczało kierunki rozwoju branży w 2018 r., a niemalże co piąty wskazał sztuczną inteligencję i wirtualną rzeczywistość za jedne z najważniejszych trendów.

Wyzwania? Konkurencja i RODO

Ponad 60 proc. ankietowanych za największe wyzwania dla e‑commerce na 2018 r. uznało dwa z nich: wprowadzenie RODO oraz konkurowanie rodzimych e‑sklepów o polskiego konsumenta z zagranicznymi sklepami internetowymi.

Wprowadzenie RODO to dla e‑commerce konieczność zmierzenia się z dużymi zmianami prawnymi w zakresie ochrony danych osobowych, zarówno na poziomie organizacji przedsiębiorstwa (np. powołanie funkcji Inspektora Ochrony Danych Osobowych, prowadzenie rejestru przetwarzania danych), jak i w komunikacji z klientem (np. uczytelnienie opisów zgód na przetwarzanie danych osobowych oraz informowanie klienta o profilowaniu).

Najważniejsze wyzwania dla e-commerce w 2018 roku

Na wdrożenie odpowiednich rozwiązań zostało już niewiele czasu – rozporządzenie zacznie obowiązywać od dnia 25 maja 2018 r. Presja czasu jest tym większa, że przedsiębiorców będą ogromne kary za nieprzestrzeganie nowego prawa – nawet do 10 mln Euro.

Drugie wyzwanie ma zupełnie inną wagę. Rodzimy rynek staje się coraz ciekawszym dla zagranicznych e‑sprzedawców. Przyczyną tego jest ciągły wzrost wartości rynku e‑commerce i siły nabywczej polskich konsumentów, łatwość wprowadzenia nowej marki oraz relatywnie niskie koszty prowadzenia biznesu.

Polski e‑commerce broni się przed zdeklasowaniem przez większych graczy z zagranicy dzięki dogłębnej znajomości rynku, oferowaniu szybszych i tańszych dostaw oraz profesjonalnej obsługi klienta w rodzimym języku. Z pewnością pomaga mu trend wybierania lokalnych marek, który od kilku lat jest jednym z ważniejszych trendów konsumenckich.

Co czeka e‑commerce w 2018?

Branża oczekuje, że 2018 r. w e‑commerce będzie tak dynamiczny jak poprzedni. Dlatego konieczne jest przemyślenie aktualnych strategii
w zakresie organizacji procesów, sprzedaży i komunikacji z klientem oraz wprowadzanie innowacji, które wyprzedzą trendy. Tylko rozważni gracze, zainspirowani prognozami opierającymi się na twardych danych, będą świętować sukcesy wraz z nadejściem 2019 r.


Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *