Trendy w oprogramowaniu: cyfrowe zarządzanie łańcuchem dostaw

Łańcuchy dostaw w idealny sposób nadawały się do prac cyfryzacyjnych. Ich wieloetapowość i czytelna procesowość – od planowania, poprzez realizację (magazynowanie, konfekcjonowanie, dostarczenie produktu) aż po kontrolę wszystkich etapów i zamknięcie zlecenia – sprawia, że współcześnie nie tylko niezbędne, ale wręcz konieczne jest skorzystanie z dostępnych technologii.

Branża logistyczna już od kilku lat z powodzeniem i coraz większą odwagą wdraża nowe rozwiązania w zakresie cyfryzacji. Co więcej – musi to robić, ponieważ oczekuje tego konsument ostateczny: chcący śledzić swoje zamówienia i mieć całodobowy dostęp do ważnych dla siebie informacji. I to właśnie on był animatorem, a dzisiaj jest beneficjentem tej cyfrowej zmiany.

Największe firmy produkujące oprogramowanie wciąż usprawniają i dodają nowe funkcjonalności do systemów IT, z których korzystają. Bez wątpienia jednak olbrzymi wpływ na przyspieszenie i zaawansowanie poziomu cyfryzacji miała również pandemia Covid-19. Rozpędziła ona transformację cyfrową w wielu branżach, jednak w logistyce była niezbędna – pomagała bowiem przyspieszyć całą ścieżkę obsługi klienta, który w internecie kupował dużo więcej niż do tej pory i oczekiwał szybkich i sprawnych realizacji dostaw swoich zamówień.

Intensywny rozwój narzędzi IT

Liderzy e-commerce, i tak już mocno zaawansowani w działaniach cyfrowych i wykorzystujący najnowocześniejsze oprogramowanie, podczas pandemii jeszcze bardziej zintensyfikowali prace transformacyjne, przenosząc operacje do chmur, inwestując w rozwiązania analityczne z zakresu Business Intelligence oraz robotyzację w magazynach (u siebie lub u współpracujących z nimi operatorów). Rozwiązania u nich stosowane, tworzone i nadzorowane przez zespoły konsultantów, programistów i specjalistów IT jeszcze długo nie będą dostępne innym, mniejszym graczom z segmentu e-commerce, którzy tych działań dotychczas nie podjęli. Ci jednak mogą z pewnością poszukiwać gotowych rozwiązań i systemów, np. w zakresie zarządzania transportem czy magazynem, aby nie zostać w tyle. Nie będą mieli wyjścia.

Z całą pewnością przed nami niezwykle ciekawe lata, w których będziemy obserwowali nie tylko zaskakujące wdrożenia nowych aplikacji i rozwiązań – zarówno dla klienta końcowego (B2C), jak i dla sprawnej realizacji równych procesów logistycznych, ale także intersujące dane finansowe, pokazujące, jak wysokie dochody mogą osiągać firmy z inwestycji w cyfryzację swojego łańcucha dostaw.

Innowacyjne technologie wspierające logistykę

Niezwykle trudno stwierdzić, które aplikacje czy systemy wciąż możemy określić mianem „najnowocześniejszych” na rynku. Z jednej strony bowiem cyfrowe narzędzia do segmentacji łańcucha dostaw, do planowania zapotrzebowania czy aplikacje pozwalające na śledzenie przesyłek są przez jednych traktowane nadal jak innowacja, z drugiej zaś, wiele podmiotów uznaje je za must-have.

Bez wątpienia branżę logistyczną będzie w najbliższych latach wspierała robotyzacja i automatyzacja procesów dodatkowo z wykorzystaniem Business Intelligence oraz wszelkie rozwiązania związane z tzw. Supply Chain Control Tower, czyli pomagające nam śledzić operacje w czasie rzeczywistym i szybko oraz elastycznie podejmować decyzje na podstawie wielu danych. Dla naszych klientów z pewnością będzie to z kolei analityka predyktywna, dająca wiedzę o przyszłych zachowaniach konsumentów i nowych trendach. Zarządzanie łańcuchem dostaw nie może obyć się także bez systemów z zakresu cloud computing – wszak aby analizować i przetwarzać tak wiele danych potrzebujemy coraz większych i silniejszych chmur obliczeniowych.

Jako Arvato Supply Chain Solutions pracujemy na najnowszym rozwiązaniu z rodziny SAP – SAP eWM (Extended Warehouse Management), który nie tylko wspiera zarządzanie zapasami czy składowaniem, ale także zapewnia kontrolę oraz przejrzystość wszystkich procesów magazynowych. Pozwala także na ich prognozowanie, które jest tak ważne przy obsłudze peaków sezonowych czy świątecznych. Ten moduł jest dostępny dla systemu S/4HANA, który pozwala na wykonywanie w czasie rzeczywistym operacji na danych i analiz o dowolnej szczegółowości, stopniu agregacji i liczbie wymiarów oraz wykorzystuje Azure Microsoft, czyli najbardziej wydajną i skalowalną infrastrukturę w chmurze.

W naszych wybranych magazynach stosujemy także inne innowacyjne systemy. AutoStore – modułowe rozwiązanie z zakresu robotyki, zapewniające najwyższą gęstość składowania spośród wszystkich systemów automatycznego magazynowania; Bagsorter – zautomatyzowany system sortowania, który automatyzuje zarządzanie zwrotami i sprawia, że proces jest znacznie wydajniejszy oraz system Weasel® – który zapewnia wydajny transport pojemników, kartonów i towarów podwieszanych.

Uzupełnieniem wobec wymienionych programów lub aplikacji jest system Business Intelligence, bez którego już nie wyobrażamy sobie zarządzania, przetwarzania i analizy danych z różnych źródeł.

Korzyści z wykorzystywania cyfrowych łańcuchów w logistyce

Logistyka wciąż musi szukać nowych rozwiązań w zakresie poprawy efektywności działań, przyspieszenia procesów oraz optymalizacji kosztów. Aby wygrywać z konkurencją, zwłaszcza w obszarze e-commerce firmy i marki powinny używać coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym będą gromadzić, przetwarzać i analizować dane pomocne do podejmowania szybkich i skutecznych decyzji biznesowych. Wszak to właśnie umiejętności analizy i nieustanne mierzenie efektywności każdego etapu naszej pracy jest kluczowe dla osiągania sukcesu e-sklepów naszych klientów.

W naszej branży wciąż musimy podejmować decyzje nie tylko czy oraz jakie innowacje powinniśmy wprowadzić, ale także jak zintegrować je z rozwiązaniami, systemami i programami, na których już pracujemy – my i firmy przez nas obsługiwane.

Jedną z przewag konkurencyjnych klientów z branży e-commerce jest szybkość i elastyczność działania oraz podejmowania decyzji. Mogą to osiągnąć jedynie, gdy koncentrują się na core swoich działalności, nie zaś na operacjach logistycznych czy usprawnieniach IT. Dlatego w Arvato SCS w Polsce zatrudniamy ponad 100 konsultantów SAP, programistów i specjalistów IT, którzy na bieżąco, w każdym momencie, 24 godziny na dobę czuwają nad poprawnością procesów. To także zespół, który wie, jakie najnowsze rozwiązania wybrać, zarekomendować klientowi i wesprzeć we wdrożeniu. A kolejne lata na pewno będą sprawdzianem wdrożonych nowych technologii i wynikającej z tego wiedzy oraz doświadczenia – w służbie firmom, klientom i konsumentom.

 

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *