Rynek branży optycznej w Europie

Oprawki do okularów, szkła korekcyjne, okulary przeciwsłoneczne, szkła kontaktowe to tylko wybrane elementy coraz szerszej oferty branży optycznej. Okulary służą nie tylko poprawie wzroku, ale są modne i stały się rodzajem biżuterii i manifestacją określonego stylu. Jak rozwija się ten rynek w Polsce i Europie?

Branża optyczna

Jeszcze trzy dekady temu noszenie okularów było bezpośrednio związane ze zdrowiem. Miały wpływać na poprawę wzroku, korygować wady oraz chronić latem przed szkodliwym promieniowaniem UV. Oczywiście – istniały pewne mody i trendy, jednak, zwłaszcza w Polsce, kluczowa była głównie funkcjonalność okularów.

Obecnie zmieniło się to diametralnie. Okulary pojawiają się na wybiegach w stylizacjach znanych projektantów, są elementem mody, codziennego outfitu i określonego stylu. Mówi się o sezonowych trendach, a okulary wymienia się nie dlatego, że się zepsuły lub zmieniła się wada wzroku noszącego, ale ze względu na modę, stylizację, potrzebę zmiany i nowości.

Konsumenci zmienili nie tylko swoje zwyczaje, częstotliwość zakupów, ale także kanały zakupowe. Dlatego branża optyczna nie tylko dynamicznie się rozwija, ale także poszukuje wciąż nowych rozwiązań, aby skutecznie dotrzeć do tych, którzy dokonują zakupów zarówno w tradycyjnych salonach optycznych, jak i tych, którzy, dzięki sztucznej inteligencji i dedykowanym aplikacjom dopasowującym oprawki i szkła, wolą zakupy przez internet.

W wielu badaniach odnotowano gwałtowny wzrost konsumpcji okularów na mieszkańca, co jest widoczne po zwiększonej świadomości konsumentów. Konsumenci potrzebują dostępu do różnych par, które pasują do wybranych strojów, stylizacji, a także różnych kontekstów bądź sytuacji społecznych. Ten specyficzny wzorzec doprowadził do pięciokrotnego wzrostu konsumpcji okularów per capita w ciągu ostatnich pięciu lat[1].

Najwięcej artykułów optycznych kupują mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, których udział w rynku wynosi ponad 23 proc. a następnie Chin (ponad 10 proc.) oraz Niemiec (prawie 6,5 proc.) i Francji (5,5 proc.)[2].

Polacy, a okulary i soczewki

Nie ma precyzyjnych szacunków, ilu Polaków ma wadę wzroku. Według mniejszych badań i sond – problemy ze wzrokiem może mieć w Polsce nawet 72 proc. mieszkańców, z czego 42 proc. cierpi na miopię, 18 proc. dalekowzroczność, a 16 proc. na astygmatyzm.[3] Badania z 2022 roku pracowni BioStat dla serwisu abcZdrowie są alarmujące; wynika z nich bowiem, że aż 45,5 proc. ankietowanych zauważyło u siebie w ostatnim czasie pogorszenie jakości wzroku[4]. Problemem jest coraz większa ilość czasu, jaką spędzamy przed komputerem i innymi urządzeniami, a także brak tak zwanej higieny wzroku. Polacy jednak badają się w miarę regularnie. 56 proc. odwiedza okulistę co 2-3 lata.[5]

Warto podkreślić, że bardzo gwałtownie rosnące wskaźniki krótkowzroczności wśród dojrzałych społeczeństw, które z całą pewnością są efektem ilości czasu, jaki dzieci, młodzież i dorośli spędzają przed ekranami komputerów oraz smartfonów – czego skutkiem jest wzrost popytu na różnorodne produkty optyczne, w tym okulary blokujące na przykład niebieskie światło. W Polsce okulary nosi już 53 proc. osób[6], w Europie najwięcej zaś w Belgii i Macedonii Północnej (70 proc.) oraz w Szwajcarii (67,7 proc.).

Nowoczesne produkty. Dynamiczny rynek optyczny

Konsumenci mają większą świadomość roli okularów dla zdrowia ich oczu – tak w przypadku ochronnych okularów przeciwsłonecznych, jak i okularów korekcyjnych. Okulary są także nieodłącznym elementem uprawiania sportu i – coraz częściej – dopasowujemy je do konkretnej dyscypliny, stąd rosnąca popularność okularów specjalistycznych dla biegaczy, narciarzy, rowerzystów, pływaków – także tych ze szkłami korekcyjnymi.

Dzięki łatwo dostępnym informacjom wyrobiliśmy już sobie preferencje co do marki, typu produktu i technologii soczewek. Dzięki edukacji, ale i aktywnym działaniom promocyjnym światowych marek, ewoluował również sposób postrzegania okularów przez konsumentów. Teraz wolimy te wysokiej (lub co najmniej „wyższej) klasy, designerskie, specjalistyczne, do pracy przed komputerem albo z doskonałymi filtrami i wybieramy je zamiast pary tanich okularów o niskiej jakości. Producenci zaś wyszli naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, poszerzając swoją ofertę produktową i właściwie tworząc zupełnie nowe kategorie.

Najpopularniejszym i najczęściej wciąż kupowanym produktem w omawianym segmencie są oprawy okularowe korekcyjne oraz soczewki okularowe, które stanową prawie 70 proc. rynku. Na drugim miejscu plasują się okulary przeciwsłoneczne (17,24 proc.), a na kolejnych soczewki i akcesoria[7].

Branża opyczna. Stan obecny i perspektywy

Jak przewidują eksperci Statista.com[8] przychody na rynku okularów wyniosą w 2023 roku 141,50 miliardów dolarów, zaś rynek będzie rosnąć rocznie w latach 2023-2027 o 4,37 proc.

Średnia liczba okularów na osobę wyniesie 1,3 sztuki, ale nadal za 85 proc. sprzedaży będą odpowiedzialne produkty kategorii non-luxury.

Informacje magazynu Bloomberg, podane za TMR (Transparency Market Research) mówią, że rynek okularów rozwinie się bardzo dynamicznie, osiągając w 2031 roku wartość 300,9 mld dolarów (CAGR: 2022-2031 na poziomie ponad 6 proc.)[9]. Z kolei szacunki ekspertów Statisty są jeszcze bardziej optymistyczne: CAGR na poziomie 8,4 proc., zaś wartość rynku w wysokości ponad 320 mld dolarów[10].

Jak już podkreślałam – kraje Ameryki Północnej stanowią pierwszy, kluczowy rynek zbytu okularów na świecie. Jednak Europa (głównie Europa Zachodnia) wciąż pozostaje drugim miejscu. Zaraz za nią plasuje się Region Azji i Pacyfiku, który w 2022 roku ma wyprzedzić Europę, a w 2026 roku Amerykę Północną.

Popyt w Azji generują przede wszystkim Chiny, które dostrzegają coraz większe zapotrzebowanie na okulary i soczewki. Gwałtownie rosnące wskaźniki krótkowzroczności są skutkiem czasu, jaki dzieci i młodzież spędzają przed ekranami – w efekcie wzrasta popyt na produkty optyczne, w tym okulary blokujące niebieskie światło.

Branża optyczna w Polsce

Eksperci notują, że o ile pandemia COVID uderzyła także w tę branżę, perspektywy są dla niej bardzo obiecujące, na co największy wpływ będzie miało zdrowie (starzenie się społeczeństw, praca przed komputerem, nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych), ale także moda oraz dostępność salonów optycznych, także online.

Jeśli chodzi o kanały dystrybucji, czasy, w których mówiono, że ta branża nie przeniesie się do internetu, dawno już minęły. Nadal co prawda, w zależności od danych, szacuje się, że proporcje zakupów offline-online są w przedziale siedemdziesiąt-parę punktów procentowych do ponad dwudziestu paru, ale zauważalna jest większa aktywność konsumentów w zakresie zakupów przez internet. W 2022 roku już prawie 24 proc. wszystkich zakupów produktów optycznych dokonano w sieci[11]. Eksperci nie przewidują jednak znaczących wzrostów.

Dominacja stacjonarnych salonów optycznych będzie nadal duża, jednak w określonych kategoriach produktowych (soczewki kontaktowe, płyny do soczewek, a także niekorekcyjne okulary przeciwsłoneczne) zakupy przez internet będą rosły w siłę, zwłaszcza przy wykorzystaniu precyzyjnych modeli AI (np. wirtualnych luster) pomocnych przy dopasowaniu oprawek do potrzeb użytkownika.

Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że coraz mocniej zadziała formuła omnichannel. Efekt ROPO jest coraz silniejszy. Konsumenci poszukują inspiracji i opinii przed zakupem okularów właśnie w internecie, edukując się na własną rękę i poszukując najkorzystniejszych rozwiązań. Zadbanie o właściwe doświadczenie zakupowe, a także budowanie bazy wiedzy będzie znaczącym wyróżnikiem dla salonów i producentów.

Biznes optyczny będzie się zmieniał i profesjonalizował, a także coraz mocniej wiązał się nie tylko ze zdrowiem, ale także z modą. Liczyć się będą już nie tylko coraz większe sieci salonów w zróżnicowanych lokalizacjach, ale także oferta w internecie oraz dodatkowe usługi optometryczne czy doradcze. Problemy zdrowotne i coraz bardziej rosnące potrzeby konsumentów pozwalają myśleć, że branża może optymistycznie patrzeć w przyszłość.

*Artykuł stworzony przy współpracy z Moniką Bibel

[1,2] https://theshadeshut.com/guides/eyewear-industry-statistics-2022/#Eyewear_Key_Market_Insights

[3] https://www.medonet.pl/zdrowie,juz-72-proc–polakow-ma-wade-wzroku–dlaczego-jest-nas-coraz-wiecej-,artykul,74131508.html

[4] https://portal.abczdrowie.pl/zdrowie-polakow-swiadomosc-dotyczaca-higieny-wzroku

[5] https://www.wokularach.pl/blog/raport-o-okularach-polakow

[6] https://www.statista.com/statistics/711514/individuals-who-wear-spectacles-in-selected-european-countries/

[7] https://theshadeshut.com/guides/eyewear-industry-statistics-2022/#Eyewear_Key_Market_Insights

[8] https://www.statista.com/outlook/cmo/eyewear/worldwide

[9] https://www.bloomberg.com/press-releases/2022-11-01/eyewear-market-to-reach-value-of-usd-300-9-million-by-2031-says-review-by-tmr

[10] https://www.statista.com/statistics/300087/global-eyewear-market-value/

[11] https://www.statista.com/outlook/cmo/eyewear/worldwide

 

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *