Rok pełen wyzwań. Trendy w e-commerce na 2020

Rok 2019 szeroko rozumiana branża e-commerce w Polsce zamyka kolejnymi sukcesami. Mogą o nich mówić zarówno same e-sklepy czy platformy e-sprzedażowe, ale także operatorzy logistyczni, kurierzy, firmy z sektora nieruchomości magazynowych czy e-marketerzy.

E-commerce w Polsce

Polscy konsumenci kupujący online nadal pozostają w czołówce Europy, dzięki czemu znowu możemy pisać o dwucyfrowym wzroście rodzimego e-commerce. Nie bez wpływu na ten wynik pozostały niehandlowe niedziele oraz stabilny wzrost gospodarczy i rosnące wynagrodzenia, które bez wątpienia przyczyniły się do konsumpcyjnej otwartości (aby nie powiedzieć – rozrzutności) Polaków.

Te czynniki miały znaczący wpływ na rozwój e-commerce w nowych dla tego kanału branżach. Już nie tylko fashion czy beauty, ale także FMCG czy interior design przekierowywały zakupowe ścieżki klientów do kanału online, między innymi dzięki coraz bardziej zaawansowanym algorytmom z zakresu AI (sztucznej inteligencji), analizującym zachowania konsumentów i ich ścieżki, dane zakupowe, personalizującym oferty i produkty oraz wyciągającym precyzyjne wnioski dla rozwoju sprzedaży w tym kanale.

2019 rok to już prawie 18 milionów m2 powierzchni magazynowej i coraz lepsza infrastruktura drogowa, co miało bezpośredni wpływ zarówno na coraz szybszy czas dostaw, jak i – na poziomie makro – na wyniki Polski na e-commerce’owej mapie Europy. Nie tylko jesteśmy liderem w logistyce e-commerce w CEE, ale wciąż nasz rynek postrzegany jest jako ten z największym potencjałem rozwoju.

Rok 2020 będzie dla całej e-commerce, w tym dla branży logistycznej, nie lada wyzwaniem w kilku aspektach: relacji z coraz bardziej świadomym e-klientem, w zakresie automatyzacji procesów logistycznych, rozwoju sprzedaży cross-border, przedefiniowania roli sklepów wielkopowierzchniowych oraz – last but not least – odpowiedzialności środowiskowej.

Trendy e-commerce – Relacje z klientem

Nowy e-klient będzie coraz bardziej zwracał uwagę na personalizację swojego doświadczenia zakupowego, oczekując od e-sklepów znajomości i pamiętania jego preferencji w doskonale skrojonym panelu zakupowym, kontekstowych ofert, dedykowanego kanału komunikacji, w którym działania z zakresu zarządzania relacjami będą prowadzone w dogodny sposób, z wykorzystaniem chatbotów lub social media. To klient, który doceni social commerce i szybki dostęp do poszukiwanych produktów. Wszystkie te wymagania wiążą się z kolei z drugim wyzwaniem, czyli automatyzacją procesów i rozwojem sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja może przewidywać ruch w sklepie, pomagać w optymalizacji zatrudnienia oraz wspomagać efektywne rozmieszczanie towarów na półkach. Systemy bazujące na sztucznej inteligencji mają możliwość analizowania milionów aktywności użytkowników w czasie rzeczywistym, co może być idealnym wsparciem zarówno dla e-sklepów i operatorów logistycznych.  Ich konkurencyjność zależy od umiejętności „podania” klientowi dopasowanej indywidualnie oferty „tu i teraz” w odpowiedzi na jego realne potrzeby.

Trendy e-commerce –Automatyzacja procesów

Automatyzacja i robotyzacja to słowa-klucze, pojawiające się w związku z branżą e-commerce od kilku lat. Nadchodzący rok musi przynieść jednak przyspieszenie w tej materii. I to nie tylko w zakresie big data i zaawansowanych systemów przetwarzania danych, ale przede wszystkim w zakresie automatyzacji czy robotyzacji procesów logistycznych, które stały się koniecznością, gdyż nierzadko liczba i skala wykonywanych operacji zaczyna wymagać nie tylko drobnych usprawnień, ale już coraz większych i bardziej kompleksowych działań i inwestycji.

Bez wątpienia inwestycja w te obszary w 2020 roku przyniesie firmom – poza obniżeniem kosztów pracy – skrócenie czasu realizowanych operacji, poprawę szybkości i jakości procesów, oszczędności eksploatacyjne, a przede wszystkim – wyeliminowanie różnorodnych błędów.

Technologie informacyjne wraz z automatyzacją czy robotyzacją mogą wykreować logistykę w zupełnie innym wymiarze niż dotychczas. Im bardziej będziemy otwarci na zmiany, tym bardziej kreatywnie będziemy podchodzić do kolejnych projektów, tworząc zupełnie nowe rozwiązania czy obszary do współpracy bez konieczności spełniania niekiedy wysokich wymogów wejścia do gotowego systemu. Konieczna tutaj jest otwartość i wymiana doświadczeń, aby wzajemnie się rozwijać oraz tworzyć współpracę na coraz bardziej zaawansowanym poziomie.

Trendy e-commerce –Rozwój CBEC

Jak pokazują dane z raportu „Cross-boarder e-commerce – szansa czy zagrożenie?” – już 7 proc. polskich e-sklepów sprzedaje i wysyła produkty za granicę, zaś aż 38 proc. planuje wejść na zachodnie rynki w nadchodzącym roku. To największy wzrost chęci eksploracji nowych rynków od kilku lat, co oznacza, że obawy, związane z systemami prawnymi, płatniczymi czy barierami językowymi zostały przełamane. Najlepszym przykładem dla planujących rozwój CBEC są inne polskie firmy, głównie z segmentu beauty (Bielenda, Oceanic lub Eveline Cosmetics), które w 2019 roku z sukcesem weszły na azjatyckie rynki. Atutem Polski jest centralne położenie w Europie pozwalające na sprawną obsługę wielu krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej i konkurencyjny poziom stawek najmu powierzchni, z czego z pewnością skorzystają w nadchodzącym roku kolejne zagraniczne firmy z sektora e-commerce.

Gdzie są sklepy?

Zarządcy centrów handlowych oraz właściciele sklepów, wynajmujący powierzchnie już od kilku lat analizują zmieniające się potrzeby konsumentów, a co za tym idzie – nowe potencjalne funkcje galerii handlowych. 2020 rok z pewnością przyniesie kolejne przedefiniowanie roli sklepów tradycyjnych, które już teraz zmierzają w stronę bycia bardziej miejscem spotkań oraz showroomów, dzięki którym zobaczymy wybrany produkt, ale zamówimy go online z dostawą do domu. Raport „Zakupy w roku 2025”, opracowany na zlecenie  Leroy Merlin, jako główne powody odwiedzania przez klientów galerii handlowych wymienia: chęć obejrzenie produktu na żywo (63 proc.) oraz skorzystania z promocji (34 proc.). Jeśli sklepy tradycyjne nie zrozumieją jak szybko powinny odpowiadać na zmiany potrzeb konsumentów oraz jak istotna jest wielokanałowość sprzedaży, ich przyszłość nie jawi się w jasnych barwach.

Trendy e-commerce –Odpowiedzialny e-commerce

2020 rok będzie czasem przygotowań firm do wdrożenia zasad z dyrektywy unijnej z 2018 roku, która zakazuje stosowania jednorazowego plastiku na terenie UE. Przepis ten wejdzie w życie już w 2021 roku – tak więc zarówno producenci, jak i operatorzy logistyczni mają coraz mniej czasu na przygotowanie się do zmian w prawie.

Konsumenci już w tym roku, zarówno swoimi wyborami, jak i oddolnymi proekologicznymi inicjatywami i akcjami, wywierali wpływ na producentów, marki i firmy. To oni – swoimi wyborami – w 2020 roku będą drogowskazem dla firm czym powinna być przyjazna środowiskowo polityka oraz jakie produkty będą wybierali.

Z pewnością trend na ekologiczne rozwiązania w zakresie logistyki będzie rósł, dlatego branża logistyczna musi być otwarta na zmiany – coraz szerzej stosować łatwe w recyclingu opakowania, odpowiednio zarządzać odpadami w magazynie lub wprowadzać nowe formy dostaw – takich jak np. bezemisyjne drony. W tym roku najwięksi gracze e-commerce w Polsce deklarowali strategiczne podejście do zrównoważonego rozwoju. Brawa w szczególności dla Grupy LPP czy INDITEX, które zaplanowały swoje działania w tym obszarze na lata 2020-2025, ze szczególnym uwzględnieniem takich obszarów jak: inwestycje w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne, wykorzystanie ekologicznych opakowań, zmiany produktowe (co czwarty produkt sprzedawany przez marki LPP będzie oznaczony metką Eco Aware) oraz ekologiczne budownictwo nowy budynków grupy. Działania tych firm są jednak dopiero jednymi z pierwszych podejmowanych przez branżę e-commerce a potrzeba ich o wiele więcej.

E-commerce zmienia logistykę, jest rewolucją w obszarze supply chain i tego wszyscy obecnie doświadczamy. Handel internetowy kreuje zupełnie nowe doświadczenia i oczekiwania, powodując, że de facto logistyka jest coraz bliżej klienta końcowego, pozostając cały czas najważniejszym elementem w całym procesie realizacyjnym, a pomimo tego wciąż „pozytywnie niewidocznym”. I niech taki będzie nowy, 2020, rok.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *