Jak wygląda sprzedaż za granicę w e-commerce?
Według badań, obecnie zaledwie 7% polskich przedsiębiorców sprzedaje za granicę. Za taki stan rzeczy odpowiadają trzy kluczowe kwestie:
- dynamiczny rozwój polskiego rynku – obecnie rodzimy rynek najbardziej angażuje przedsiębiorców
- wiedza – wejście na nowy rynek wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy
- kapitał oraz znajomość marki
Jak polski przedsiębiorca powinien przygotować się do sprzedaży za granicą?
Ważne jest przygotowanie planu wejścia na nowy rynek, który wiążę się z analizą trzech kluczowych kwestii:
- sytuacji na rynku docelowym
- persony potencjalnego konsumenta
- produktu
Przedsiębiorca planujący sprzedaż za granicą powinien:
- upewnić się, że produkt, który oferuje będzie atrakcyjny na nowym rynku
- zidentyfikować kupujących/odbiorców produktów
- zidentyfikować konkurentów
- zadbać o kwestie techniczne związane z formami płatności oraz dostawy
Analiza powyższych zagadnień pozwala odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób działać na nowym rynku. Ponadto, przedsiębiorca powinien zdecydować, czy chce wejść na nowy obszar samodzielnie, czy z pomocą marketplace. Jednak kluczowa kwestia dotyczy dodatkowego wsparcia w obsłudze sklepu.
W przypadku niewystarczających zasobów ludzkich, konieczna będzie współpraca z prawnikami oraz księgowymi, którzy znają uwarunkowania prawno-fiskalne danego rynku. Jeśli chodzi o obsługę sprzedażową, można działać samodzielnie lub skorzystać z istniejących już w danym środowisku marketplace. Najważniejszą kwestią jest jednak obsługa logistyczno-spedycyjna. Przedsiębiorca powinien trafnie ocenić, czy będzie w stanie samodzielnie działać w tej przestrzeni, czy powinien skorzystać z pomocy doświadczonych outsourcerów.
Specyfika zagranicznych rynków
Jednym z przykładów specyfiki rynku niemieckiego są płatności open invoice – „płatności z odroczonym terminem płatności”, które polegają na tym, że kupujący uzyskuje tzw. kredyt kupiecki i może złożyć zamówienie bez dokonywania fizycznej zapłaty. Następnie odbiera towar, dokonuje jego weryfikacji, a po odesłaniu system dokonuje końcowego rozliczenia i pobiera tylko te środki, które w danym przypadku powinny zostać pobrane. Open invoice cieszą się szczególną popularnością w branży fashion.