Jak wykorzystać wideo w e-commerce?

Przeciętny użytkownik Internetu spędza półtorej godziny dziennie oglądając treści wideo, a 15 proc. z nich robi to przez co najmniej trzy godziny (Wyzowl, „The State of Video Marketing 2018”). W jaki sposób e-sklep może zmonetyzować rosnącą oglądalność wideo?

Optymizm związany ze wzrostem roli wideo w przekazie internetowym nie spada. CISCO prognozuje, że już do 2019 roku treści wideo będą generowały globalnie 82 proc. ruchu konsumentów w Internecie („Cisco Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2016-2021”). Oglądamy dużo – a będziemy jeszcze więcej, częściej i dłużej.

Wiedzą to specjaliści do spraw marketingu. Prawie 80 proc. marketerów ankietowanych przez Innovid w badaniu „Where are Brand Marketers Taking Their Video Strategy in 2018?” zadeklarowało, że w 2018 roku zwiększą nakłady na tworzenie i dystrybucję treści wideo. Dlaczego? To inwestycja, która przynosi wysokie zwroty z inwestycji.

Wideo dla e‑sklepów

Jak sklepy internetowe mogą wykorzystać trend wideo? Formatów i kanałów dystrybucji jest wiele – zarówno płatnych, jak i darmowych. Ich dobór powinien zależeć od oczekiwanych efektów i celów biznesowych. Można wykorzystać go do celów informacyjnych i reklamowych, a także do tworzenia zaangażowania oraz komunikacji z klientami.

Konsumenci w Internecie poszukują przede wszystkim informacji. Świadczy o tym choćby ilość wyszukań w najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce Google, która wynosi około 3,5 miliarda dziennie (dane www.internetlivestats.com).

Zarządzający sklepami internetowymi przekonują się, że treści wideo skuteczniej niż tekst odpowiadają na potrzeby użytkowników szukających informacji. Dużą popularnością cieszą się prezentacje produktów dostępnych w e‑sklepie, które o wiele lepiej oddają ich właściwości niż zdjęcia i opisy. Precyzja treści wideo jest szczególnie doceniana w branży fashion, gdzie odbywa się poprzez prezentację odzieży na poruszających się modelach oraz w branży AGD i high‑tech, wizualizując instrukcje i działanie produktów.

Sklepy internetowe mogą wykorzystać też wideo do przekazania ważnych informacji o sobie – zaprezentować własną infrastrukturę, przedstawić swoich pracowników. Poza realizowaniem celów informacyjnych, takie działanie może pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy.

Ze wspomnianego już raportu Innovid wynika, że marketerzy umieszczają najwięcej płatnych treści wideo w mediach społecznościowych – na Facebooku (40 proc.) oraz na YouTube (27 proc.). Korzystając z konta AdWords, na którym wykupuje się kampanie na YouTube, można również umieścić swoje reklamy poza tym portalem – w sieci partnerów Google.

Kampanie reklamowe wykupione na Facebook Ads oraz Google AdWords (YouTube) pozwalają zdecydowanie zawęzić grupę docelową, a dzięki temu skuteczniej niż telewizja docierać do osób, które mogą być bezpośrednio zainteresowane ich treścią. Reklamodawcy – w zależności od umiejscowienia reklamy i jej formatu – płacą za określoną ilość wyświetleń lub za pojedyncze obejrzenie, co pozwala na optymalizację budżetów kampanii. Mogą też precyzyjnie mierzyć efekty dzięki szczegółowym raportom analitycznym.

Jak wynika z badań Buzzsumo dotyczących treści wideo publikowanych na Facebooku w 2017 roku, posty zawierające film docierają do 12,05 proc. obserwujących profil, zdjęcia do 11,63 proc., linki do 7,81 proc., a aktualizacje statusów zaledwie do 4,56 proc. Filmy wideo osiągają więc najwyższe wskaźniki zaangażowania użytkowników w mediach społecznościowych.

Jakie treści wideo powinien tworzyć e‑sklep, by budować dzięki nim społeczność związaną z jego marką?

Warto postawić na klasyczny wideo content marketing. Sprawdzi się pokazywanie komponentów produktów i ich produkcji czy otwieranie opakowań (unboxingi), a także wszelkiego rodzaju niedługie poradniki i instruktaże lokujące produkt czy markę e‑sklepu. Treści warto dystrybuować na różnych kanałach (blogu na stronie internetowej, Facebooku, YouTube, Instagramie itp.), dostosowując je uprzednio do specyficznych formatów i wymagań.

Jeśli zależy nam na wzroście zaangażowania na Facebooku, warto przeprowadzić wideo transmisje online – jak podaje Buzzsumo, live streamingi osiągają większą ilość interakcji od postów z filmami. E‑sklep może organizować transmisje z premier produktów, uczestnictwa w wydarzeniach branżowych, a także prowadzić popularne sesje Q&A, w których klienci mogą zadać nurtujące ich pytania.

Formuła, która rośnie na popularności wśród użytkowników to filmy wideo i transmisje live umieszczane w Insta Stories i Facebook Stories. Ich specyfiką jest krótkotrwałość – znikają po 24 godzinach od daty publikacji. Poczucie pilności i jednocześnie  tymczasowości przekłada się na wysoką oglądalność – dlatego warto kilka razy w ciągu dnia pokazać nowe produkty i wydarzenia z życia e‑sklepu.

Wideo nie musi być bierne – może też wspierać e‑sklepy w aktywnej i obustronnej komunikacji z klientem. Coraz częściej wybierany przez użytkowników wideo czat z konsultantem to świetne narzędzie wykorzystywane przez wiele contact center pracujących dla sektora e‑commerce.

Wideo czat pozwala na osobisty i bezpośredni kontakt z doradcą, którego do tej pory brakowało w e‑sklepach. Może on nie tylko rozwiązywać podstawowe problemy klientów, lecz również prezentować produkty (jeśli sklep posiada ich niewielką liczbę) oraz diagnozować potrzeby odbiorcy i prowadzić do kupienia droższych lub dodatkowych produktów.

Wideo rośnie w siłę

Wyniki badania AdEx realizowanego przez PwC na zlecenie IAB Polska wskazują na 20‑procentowy wzrost wartości reklam wideo w 2017 roku w stosunku do roku poprzedniego. Nic nie wskazuje, by wzrostowa tendencja miała się odwrócić, a firmy z sektora e‑commerce z pewnością będą ją dodatkowo napędzać.

Dzięki wideo, e‑sklepy mogą realizować wiele celów związanych z konsumentami. Jednocześnie mają ogromne pole do popisu, jeśli chodzi o ich format, charakter i miejsce publikacji, co może znacząco wyróżnić markę na ogromnym rynku. Dlatego wykorzystanie treści wideo powinno zająć jedno z priorytetowych miejsc w strategii komunikacji sklepów internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *