Logistyka w branży meblowej i wyposażenia wnętrz

Polska jest drugim lub trzecim eksporterem i czwartym największym na świecie producentem mebli [1]. Eksportujemy aż 90 proc. mebli produkowanych w naszym kraju. Branża home decor, aby sprostać wielkości produkcji potrzebuje doświadczonych partnerów logistycznych.

Branża meblowa w Polsce

Meblarstwo to druga najważniejsza gałąź polskiego przemysłu (zaraz po produkcji części samochodowych). Branża meblarska rok do roku notuje co najmniej kilkuprocentowe wzrosty, a wartość produkcji wynosi już ponad 48 mld złotych[2].

Meblarstwo i wyposażenie wnętrz, czyli szeroko pojęta branża home decor to nie tylko ogromny, ale także bardzo wymagający segment. Wymaga bowiem skomplikowanej obsługi magazynowej i logistycznej, starannie zaplanowanych procesów logistycznych, w tym, oczywiście, składowania i przepływu towarów

W każdym z tych modeli inaczej planuje się procesy logistyczne, w tym kontrolę jakości, a także dodatkowe usługi (np. przeładunek i konsolidację lub dekonsolidację produktów, paletyzację, foliowanie oraz – oczywiście – obsługę zwrotów i wiele innych).

Centrum dystrybucyjne oferuje pełen zakres usług logistycznych. Należą do nich: rozładunek/załadunek/przeładunek, składowanie i przechowywanie towaru, dodatkowe zabezpieczenie, składanie zestawów / setów, kompletację i paletyzowanie towaru, raportowanie stanów magazynowych, w szczególności informowanie o stanie jakościowym i ilościowym towarów znajdujących się w magazynie.

Najważniejszy jest system

Najważniejszym zadaniem operatora logistycznego w szeroko pojętej branży home decor jest zaplanowanie procesów. Dodatkowo dobór odpowiedniej ilości pracowników, wykorzystujących właściwe urządzenia do transportu wewnętrznego, jak i systemy oraz rozwiązania IT. Projektowanie procesów dla klienta z tej branży powinno być poprzedzone konsultacjami i analizą danych. Należy uwzględniać nie tylko wymienione wyżej cele i kanały dystrybucji, ale przede wszystkim planowanie w zakresie składowania artykułów wielokrotnie bardzo zróżnicowanych pod względem rozmiarów, wagi czy objętości.

Od paru lat pojawiają się pierwsze jaskółki w zakresie automatyzacji magazynów. Jednak przed branżą stoją wysokie wymagania w zakresie automatyzacji całych procesów. Dlatego od operatora logistycznego oczekuje się nie tylko wsparcia IT, ale także otwartości na nowe pomysły. Dodatkowo istotna jest gotowość do szybkiego wdrożenia innowacyjnych technologii wspierających operacje na jednostkach niestandardowych (wielkogabartytowych). Do tego należy pamiętać, że produkty należy bardzo dobrze zabezpieczonyć przed ubrudzeniem czy uszkodzeniem (nikt z nas przecież nie chce otrzymać jasnobeżowej sofy wybrudzonej czy z rozdartą tapicerką!).

Systemy IT, czy – precyzyjniej – WMS, powinny posiadać moduły zarządzania indeksami produktów i serii produkcyjnych, kontrolować i zarządzać wypełnieniem magazynu i jego stanami, mieć połączenie z danymi ze stanów magazynowych sklepów i marketów, aby móc np. składać zamówienia przez personel bezpośrednio z poziomu sklepu.

Magazynowanie mebli

Magazynowanie w branży home decor to niezwykle ważny obszar. Podczas procesu składowania – nie tylko nie może dojść do uszkodzeń delikatnych produktów, ale, ze względu na różnorodne parametry towarów, wymaga skrupulatnego planowania.

Efektywne wykorzystanie powierzchni magazynu jest kluczowe. Chodzi nie tylko o oszczędności przestrzeni, ale przede wszystkim o późniejsze ułatwienie wydania i transportu mebli czy materiałów wyposażenia wnętrz. Kanapy, fotele, komody, ale także wazony, porcelana czy lampy – to tylko wybrane produkty z tego segmentu, które powinny posiadać swoje odpowiednie miejsce w magazynie. Wymagają one specjalnego zabezpieczenia magazynowego  i przechowywania.

Meble do samodzielnego montażu przez klienta nie stanowią problemu, pakowane partiami w zestawy są niekłopotliwe także w transporcie. Inną kategorię stanowią meble składowane w magazynie niezmontowane, a od operatora, w strefie kompletacji, oczekuje się ich całościowego (lub częściowego) montażu. Jeśli meble wykraczają poza obrys palety, racjonalne ich składowanie, a następnie transport, stają się kłopotliwe. Jeszcze większym wyzwaniem jest kompletacja zamówienia, składającego się z wielu różnych SKU. Nie lada wyzwaniem jest spakowanie np. kanapy, stołu, lamp i szklanych ozdobnych ram ściennych.

Rozmieszczenie w magazynie zróżnicowanego asortymentu artykułów meblarskich i wyposażenia wnętrz wymaga nie tylko dużych powierzchni do składowania i prowadzenia operacji logistycznych, ale także odpowiednio ustalonych procesów (i narzędzi) poruszania się po magazynie w trakcie kompletacji z zachowaniem najwyższych standardów bezpiecznego transportu wewnętrznego.  Najczęściej stosuje się magazynowanie blokowe dla wielkich gabarytów oraz regałowe (regały paletowe) dla mniejszych kubatur. Dla małych produktów wyposażenia wnętrz stosowane są albo regały kartonowe (tak jak w branży fashion), wykorzystywane głównie do składowania tekstyliów, oraz regały metalowe, w zakresie składowania przedmiotów łatwo tłukących się.

Kolejnym wyzwaniem podczas magazynowania jest zabezpieczanie produktów przed uszkodzeniami. W zależności od oczekiwań klienta, stosuje się styropian (różnej grubości), tekturę, samą folię, odpowiednio spreparowany papier, różnego rodzaju owijki oraz teksturowe boksy.

Transport i dostawy mebli

Rolą partnera w logistyce w tej branży jest przede wszystkim elastyczność. Rozumiana jest jako reagowanie na zmiany wolumenów w obsługiwanych magazynach, marketach czy sklepach. Dodatkowo obsługa klienta ostatecznego –  elastyczność terminów dostawy oraz usługa wniesienia i montażu towaru.

Najczęściej stosowanymi zabezpieczeniami towarów są: pasy, specjalne maty meblowe, folie stretchowe i bąbelkowe, pianki kształtki, a także specjalistyczne przewozowe kofry. Z kolei złożone meble skrzyniowe lub tapicerowane przewozi się w przyczepach dopasowanych do gabarytów przedmiotów.

Operatorzy logistyczni, którzy obsługują branżę meblarską także nie tylko na etapie sprzedaży, ale także podczas procesu produkcji poszczególnych komponentów. Mają dodatkowo za zadanie zaplanować i obsłużyć proces dostarczenia elementów (np. drewna) do produkcji. Dodatkowo przewiezienie elementów do odrębnego montażu, a następnie, rzecz jasna, dostarczenie mebli do sklepu lub końcowego odbiorcy.

To wszystko wymaga nie tylko starannego planowania rozładunku i załadunku na poszczególnych etapach drogi spedycyjnej (logistycznej), ale także dokładnego pilnowania odpowiedniej dokumentacji.

Logistyka e-commerce

Jeszcze kilka lat temu to sklepy meblowe, markety budowlane czy sklepy z wyposażeniem wnętrz były kluczowym ogniwem łańcucha logistycznego. Obecnie stają się bardziej showroomami. Klienci mogą w nich zobaczyć mebel lub element dekoracyjny, a samo zamówienie odbywa się albo w sklepie (z odbiorem własnym) albo poprzez internet.

Współcześni konsumenci, jakiś czas temu pełni obaw, że towar przyjdzie uszkodzony, coraz bardziej przyzwyczajają się do zakupów mebli, artykułów AGD czy do dekoracji online. Porównują ceny, polują na okazje, często ze strony internetowej sklepu trafiając na stronę bezpośredniego producenta. Dlatego coraz częściej zamawiania online (z wybranego sklepu) realizowane są bezpośrednio od producenta do odbiorcy końcowego. Pozwala to ograniczyć dodatkowego przeładunku, a tym samym potencjalne miejsca powstawania szkody.

I tutaj wraca temat elastyczności, wymaganej od operatora logistycznego; zwłaszcza elastyczności terminów.

Kolejne wymagania, stawiane przez klientów dotyczą z kolei rozładunku, a zwłaszcza możliwości wniesienia towarów, nierzadko jego montażu, a także całej obsługi zwrotnej.

Niezwykle istotna jest także komunikacja z klientem. Ta, rozumiana jako „dobre wrażenie” podczas momentu odbioru zamówienia, ale przede wszystkim ta związana z komunikacją przed dostawą. Współczesne systemy powinny informować klienta mailowo o nadchodzącej przesyłce. Firmy wykorzystują np. komunikację poprzez sms lub  Messenger, o planowanej godzinie dostawy. Sama dostawa nie stanowi problemu podczas wysyłek takich towarów jak koce, poduszki, obrazki czy sztućce. W przypadku jednak ciężkich i wielkogabarytowych produktów czy materiałów kruchych i łatwo tłukących się możemy mówić o prawdziwym torze przeszkód.

Duże wyzwanie w logistyce = doświadczony operator

Branża home decor, czyli meble, tekstylia, pokrycia podłogowe oraz artykuły dekoracyjne, dynamicznie się rozwija. Kupujemy nowe mieszkania, remontujemy domy, jesteśmy otwarci na nowe wzornictwo i coraz częściej wymieniamy meble. Kupujemy je przez internet, nie bojąc się już ani płatności, ani uszkodzeń, ani korzystania z formuły zwrotów.

Producenci mebli i artykułów dekoracyjnych, sklepy i showroomy wymagają najwyższej jakości usług logistycznych, elastyczności terminów oraz dostaw. To dlatego, że rozumieją, że obsługa ich klientów jest współcześnie priorytetem.

Ten segment logistyki bez wątpienia stanowi wyzwanie. Myślę jednak, że istnieje następująca zależność: im większe wyzwanie, tym bardziej doświadczonego operatora należy rozważyć jako partnera. A wówczas wszystko da się zrobić.

[1] Dane Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli oraz zebrane jako prognoza w analizie: https://www.drema.pl/pl/aktualnosci/polskie-meble-eksportowy-hit

[2] Dane za 2018 rok. Tamże. Szacowana wielkość za 2019 rok to 50 mld złotych.

 

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *