Rynek home decor na świecie i w Polsce

Wystrój domu jest jednym z jego najważniejszych elementów, dzięki któremu zyskuje on indywidualny charakter. Przez zmianę wystroju można otrzymać zupełnie nową przestrzeń nie inwestując w ten cel dużo pieniędzy. Ostatnie lata pokazują, że zainteresowanie produktami home&decor nie maleje, a pandemia spowodowała duży rozwój tej branży. Jak zmieniała się dynamika rynku, co miało na nią wpływ i jak może wyglądać sytuacja w najbliższej przyszłości?

Rynek home decor

Rynek home decor na świecie

Home&decor to rynek produktów wyposażenia wnętrz, do którego zalicza się m.in. tekstylia, meble, dekoracje oraz pokrycia podłogowe. W 2022 roku światowy rynek dekoracji wnętrz osiągnął przychód 122,41 miliardów dolarów, a w 2023 roku ma wynieść on 125,50 miliardów USD. Za największą część przychodu odpowiadają Stany Zjednoczone – 32,32 miliardów USD, co stanowi aż 39,7 proc. światowych przychodów. Zaraz po nich największy przychód uzyskały Chiny (19,36 miliardów USD), na trzecim miejscu uplasowały się Niemcy z przychodem 7,07 miliardów USD.[1]

Czynniki wpływające na przychody rynku wystroju wnętrz

 Jednym z głównych powodów zwiększenia przychodów rynku home&decor była pandemia Covid-19, która zamknęła nas w domach i mieszkaniach, które szybko musiały stać się komfortową oazą, funkcjonalnym biurem i miejscem spędzania czasu wolnego. Urządzanie na nowo mieszkania przystosowanego do realiów pandemicznych zwiększało sprzedaż mebli i dodatków. W czasie trwania pandemii sprzedaż artykułów home&decor na świecie wzrastała proporcjonalnie i ta tendencja utrzymała się również po pandemii. Przed pandemią sprzedaż generowała przychody na poziomie 22,60 miliardów USD, w trakcie wzrosła do około 24 miliardów USD, a obecnie wynosi 28,34 miliardów USD.

W czasie pandemii, w roku 2021 największym wygranym tej sytuacji była zdecydowanie firma Inter Ikea Holding B.V. Jej dochód wyniósł 28,37 miliardów dolarów. Na drugim miejscu znalazła się firma Wayfair z dochodem 13,71 miliardów USD. Następnie Williams Sonoma (razem z należącymi do niej markami: Pottery Barn, West Elm, Mark and Graham) – ich przychód wyniósł 8,25 miliardów USD. Na czwartym miejscu znalazło się Nitori Holdings – 7,39 miliardów USD, a ranking zamyka firma Ashley Furniture Industries Inc 6,60 miliardów USD. W większości są to firmy amerykańskie, z wyjątkiem Nitori Holdings, która jest marką japońską. Europejskim gigantem na rynku home&decor jest szwedzka Ikea Holding B.V.[2]

Co kupujemy w kategorii home & decor

Statystyki pokazują, jak zmieniały się poziomy sprzedaży poszczególnych artykułów wystroju domowego. W 2022 największy dochód wygenerowała sprzedaż wykładzin i dywanów – 46,77 miliardów USD. Dekoracje przyniosły 27,61 miliardów USD, zaś zasłony, po spadku przychodu w 2020, odnotowały w 2022 roku znaczący wzrost (z 32 na 37 miliardów USD). Przychody w kategorii świec są bardzo zmienne, a największy wzrost odnotowano w 2021 roku (wzrost z -1,7 do 17,2 w stosunku do roku poprzedniego).[3]

Trendy rynku wyposażenia wnętrz

Multifunkcjonalność

To moda na łączenie kilku funkcji w jednym pomieszczeniu, np. połączenie salonu z jadalnią lub z kuchnią. To dobre rozwiązanie dla małych metraży, w których trzeba zmieścić wszystko, czego wymagają domownicy. Trend na multifunkcjonalność mocno rozwinął się w czasie pandemii, gdy w mieszkaniu musiała znaleźć się namiastka biura czy siłowni.

Wizualizacje

To nowoczesne rozwiązanie pozwala na wstępne zaprojektowanie danej przestrzeni za pomocą aplikacji czy technologii VR. Dzięki temu klienci mogą zobaczyć, jak będzie wyglądało docelowe miejsce w domu, aranżacja lub dopasowanie danego mebla bez niepotrzebnych pomyłek czy zwrotów.

Showroomy zamiast tradycyjnych sklepów

Tradycyjne sklepy zmieniają się w showroomy, w których zamiast kupić dany produkt, mamy możliwość zobaczenia go, wypróbowania czy sprawdzenia proponowanej aranżacji. Takie rozwiązanie jest coraz popularniejsze, a także optymalizuje koszty. Na przestrzeni showroomowej klienci są w stanie zobaczyć produkt, ale jego warianty, kolory itp. są dostępne na zamówienie lub w sprzedaży online.

Wellness design

Ten nurt staje się coraz bardziej popularny. Polega na tworzeniu zdrowej i komfortowej przestrzeni, która wystrojem ma pielęgnować lub podtrzymywać dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Wystrój przepełniony elementami zarówno energetyzującymi, jak i uspokajającymi wspiera dobre i wydajne funkcjonowanie.

Wykorzystywanie przestrzeni

Bardzo wielu młodych dorosłych wybiera mieszkanie o małym metrażu – jest to ekonomiczne rozwiązanie, które wymaga jednak dobrej organizacji. W trendach są więc ścienne systemy przechowywania, z półkami na całej ścianie, wielozadaniowe meble zmieniające swoją pierwotną funkcję oraz wykorzystywanie miejsca np. pod łóżkiem.

Branża home&decor w Polsce

Prognozuje się, że przychody w segmencie home&decor wyniosą w 2023 roku 1,33 miliardy USD, a rynek będzie rósł rocznie o 6,34 proc. (CAGR 2023-2028). W odniesieniu do całkowitej liczby ludności, roczny dochód na osobę w 2023 roku wyniesie 11,51 USD.

W 2020 Polacy wydali 400 milionów dolarów na dywany, zaś na dekoracje 390 milionów USD. Prognozuje się, że w 2023 wydadzą 470 milionów na dywany, a na dekoracje 490 milionów USD[4], choć widać już, że prognozy mogą się nie sprawdzić. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli przewiduje, że w 2023 roku zniżka wartości produkcji sprzedanej sektora meblarskiego wyniesie około 8 proc., a wolumenu o około 25 proc.[5]

Największe firmy na polskim rynku home&decor to: Ikea, Agata-Meble, Leroy Merlin, Jysk oraz Black Red White. Ikea przewodzi temu rynkowi z przychodami na poziomie 218,6 mln USD. Następnie plasuje się Agata-Meble ze sprzedażą na poziomie 45,2 mln USD, a podium zamka Leroy Merlin ze sprzedażą na poziomie 44,7 mln USD[6].

E-commerce w polskiej branży home&décor

Pandemia wymogła na konsumentach zmianę zachowań zakupowych. Na wielu rynkach sprzedaż e-commerce stała się równie istotna, jak sprzedaż offline. I choć rynek home&decor może wydawać się trudny pod względem osiągnięcia równie istotnych przychodów ze sprzedaży online, to jednak sprzedaż w tym kanale wciąż dynamicznie się rozwija.

Dane z raportu Gemius „2022. E-commerce w Polsce” wskazują, że obecnie wydajemy rocznie w internecie około 933 złotych na artykuły home&decor[7]. Najczęściej kupującymi w tej kategorii są mężczyźni w wieku od 39 do 49 lat, mieszkający w małych i bardzo dużych miastach. Aż 32 proc. Polaków kupujących w internecie ma zamiar zamówić w niedalekiej przyszłości meble lub elementy wystroju wnętrz[8].

Najczęściej meble, dodatki i akcesoria kupujemy na platformie Allegro (32 proc.), w Castormie (28 proc.), Obi (24 proc.) oraz w e-sklepie Ikea (22 proc.). Na dalszych pozycjach znalazły się takie firmy jak: Leroy Merlin (17 proc.), Jysk (7 proc.) i Olx (6 proc.)[9].

Warto zwrócić uwagę na formy płatności. Choć Polacy wybierają najczęściej szybkie przelewy przez serwisy płatnościowe (70 proc.), to na popularności zyskują również płatności odroczone (17 proc.), co w przypadku branży home&decor jest niezwykle istotne z uwagi na wysokie ceny produktów np. mebli, które kupujący chętnie chcą rozłożyć na raty[10].

Ważnym elementem są również formy dostaw. Pomimo, że najczęściej wybieramy dostarczenie produktów do paczkomatów InPost (83 proc.)[11], specyfika artykułów home&decor (duże gabaryty, produkty podatne na uszkodzenia) nastawiona jest na dostawy kurierem bezpośrednio do domu. Istotne są również dodatkowe usługi. Większość e-sklepów w tej branży posiada opcję zakupu dostawy wraz z wniesieniem, montaż czy nawet zabranie starszych przedmiotów np. kanapy czy foteli.

Sprzedaż e-commerce w branży home&decor niesie ze sobą sporo wyzwań. Firmy cały czas ulepszają online’owe kanały sprzedaży, jak i zakresy oraz jakość swoich usług. Już dziś widzimy, że salony meblowe pełnią funkcje showroomów, gdzie możemy obejrzeć przedmiot, który nas interesuje, ale zakupu dokonać przez internet.

Inspiracje home decor

Aż 83 proc. Polaków czerpie inspiracje dotyczące wnętrz z Pinteresta, a aż 96 proc. wciela je w życie[12]. Według badania Westwing Home&Living bardzo popularna w inspiracjach wnętrzarskich jest także prasa. Polacy najchętniej wybierają czasopisma branżowe, m.in. „Cztery Kąty” i „Weranda”. Równie duża część konsumentów deklaruje, że pomysłów na wystrój wnętrz szuka na portalach internetowych, takich jak Westwing i Domosfera. 33 proc. badanych korzysta z rad i pomysłów rodziny i przyjaciół. Najmniej respondentów czerpie inspiracji z programów telewizyjnych – tylko 27 proc. – najczęściej z programu „Dorota was urządzi”[13]. Mocną inspiracją są blogi internetowe o wystroju wnętrz. Najpopularniejszymi są Make Home Easier, House Loves, Interior Design.[14]

Siła polskiego eksportu

Polska jest znana na świecie z produkcji mebli. Jest liderem w Europie i drugim największym graczem na świecie w zakresie eksportu mebli. W 2021 roku sprzedaliśmy za granicę towary o wartości 12,9 mld euro (wzrost o 17 proc. rok do roku).

Najczęściej eksportujemy do Niemiec (4,4 mld euro/34,3 proc. całego eksportu), Czech (946,1 mln euro, 7,3 proc.) i Wielkiej Brytanii (897,5 mln euro, 7 proc.).[15]

***

Branża home&decor jest mocno nieodporna na kryzysy i – jako że oferowane przez nią produkty nie są produktami pierwszej potrzeby – bardzo zależy od sytuacji ekonomicznej i rynkowej. Kiedy pojawia się kryzys na rynku mieszkaniowym, ludzie nie kupują mieszkań i domów, branża odczuwa to niemal od razu. Warto zatem uważnie obserwować rynek, szybko wdrażać zmiany, a przede wszystkim – umacniać siłę swojej marki i firmy wśród klientów

[1,2,3,4] https://www.statista.com/outlook/cmo/furniture/home-decor/worldwide#revenue

[5] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Branza-meblarska-w-tarapatach-Eksperci-prognozuja-spadki-sprzedazy-8471186.html

[6] https://ecommercedb.com/ranking/stores/pl/furniture-homeware?page=1&pagesize=50&specialist=all&currency=USD

[7-11] Gemius, raport: “2022. E-commerce w Polsce”

[12] https://internityhome.pl/odkrywaj/prognozy-wnetrzarskie-raport-trendow-pinteresta-2022/

[13] https://admonkey.pl/gdzie-polacy-poszukuja-inspiracji-do-urzadzania-i-dekoracji-domu/

[14] https://agnieszkakudela.pl/blogi-wnetrzarskie/

[15] „Polskie Meble Outlook 2022”, https://www.meblarstwo.eu/polska-na-2-miejscu-wsrod-eksporterow-mebli-na-swiecie-raport-polskie-meble-outlook-2022/

 

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *