Nie prześpij Black Friday

W kalendarzu zakupoholików coraz grubszymi literami wpisywana jest nazwa „Black Friday”. To wyzwanie nie tylko dla sprzedawców, ale przede wszystkim dla całej branży logistycznej. Podpowiadamy, czym jest Czarny Piątek i jak najlepiej się na niego przygotować.

Co to jest Black Friday?

Do Polski coraz odważniej przenoszone są zagraniczne święta i zwyczaje, zwłaszcza te komercyjne. Takimi właśnie są dwa wyjątkowe dni w listopadzie – Black Friday i Cyber Monday. Ten pierwszy obchodzony jest w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Wówczas wiele sklepów czynnych jest w dodatkowych godzinach, niekiedy całą dobę, oferując jednodniowe okazje i zniżki. Szacuje się, że tego dnia w Stanach Zjednoczonych zakupów dokonuje ponad 100 milionów Amerykanów.

Dla tych, którzy chcą uniknąć piątkowego szaleństwa wymyślono Cyber Monday, który jest poniekąd przedłużeniem Czarnego Piątku. Wówczas osoby, które nie chciały lub nie mogły wybrać się na wyprzedaże, dostają drugą szansę od sieciówek.

Z roku na rok coraz więcej klientów

Black Friday w tym roku przypada 24 listopada. Z tej okazji część sklepów oferuje potężne obniżki cen. Czasami sięgają one nawet 50% standardowej ceny. Niestety są też sklepy, które oferują symboliczne przeceny, co przekłada się na brak zainteresowania klientów.

W tym roku możemy spodziewać się zdecydowanie ciekawszych ofert niż w ubiegłych latach, ponieważ Czarny Piątek staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Według danych dostarczanych przez Google Trends, zainteresowanie słowem kluczowym „Black Friday” w okresie od 20-26 listopada ubiegłego roku wzrosło o około 19% w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku. Z jednej strony zwiększa się liczba osób wyczekujących ofert specjalnych, z drugiej zaś mamy do czynienia z większą świadomością sprzedawców, którzy zdając sobie sprawę z szans, jakie dostarcza im Black Friday, coraz większą wagę przywiązują do przygotowania odpowiednich promocji. Szacuje się, że w ubiegłym roku podczas Czarnego Piątku zakupów w internecie dokonało ponad 6 milionów polskich internautów.

W ubiegłych latach w polskim Czarnym Piątku uczestniczyły sklepy niemal wszystkich branży, oferując produkty takie, jak: sprzęt AGD i RTV, perfumy i kosmetyki, sprzęt foto, komputery, ubrania, sprzęt sportowy i mnóstwo innych. Co ciekawe według Think With Google, tylko sklepy z elektroniką zyskują swój peak sprzedażowy podczas Black Friday – szacuje się, że pozostałe branże swoje najlepsze wyniki notują bliżej świąt Bożego Narodzenia. Zwiększająca się popularność Black Friday to doskonała informacja dla wszystkich kupujących. Klient dostaje więcej ofert, a zatem posiada większy wybór okazji. Warto zaczekać do tego dnia, aby spróbować kupić szczególnie drogie produkty znacznie taniej niż zwykle. Takim produktem był iPhone, który był wyjątkowo często wyszukiwany przez konsumentów internetowych.

Internet ważny jak nigdy

Największy ruch internetowy obserwowany jest w Black Friday pomiędzy 14:00 a 16:00. Zainteresowanie frazami związanymi z Czarnym Piątkiem 2016 osiągnęło punkt kulminacyjny tuż przed końcem promocji – około północy. W związku z taką sytuacją kluczowa rola przypada firmom logistycznym, które muszą w tym czasie zagwarantować nie tylko odpowiednią ilość produktu w magazynie, ale przede wszystkim szybką i sprawną dostawę do klienta. Po tak kompulsywnych zakupach operatorzy notują także nieco większą liczbę zwrotów.

W trakcie wzmożonej sprzedaży produktów niezwykle istotne okazuje się zarządzanie zapasami. Bezproblemową realizację zamówień może zapewnić jedynie posiadanie odpowiedniej ilości zapasów na stanie, oczywiście przy jednoczesnym niezaleganiu i niepodnoszeniu kosztów magazynowych. Posiadając produkty na stocku magazynowym dużo szybciej realizowane będą same zamówienia.

Przygotowanie się do Czarnego Piątku to także zagadnienie typowo kadrowe. O zatrudnieniu dodatkowych pracowników, którzy pomogą w czasie wzmożonego ruchu należy pomyśleć już we wrześniu.

Do głównych wyzwań dla logistyków w związku z Black Friday przy planowaniu składu i dystrybucji należy przygotowanie procesów magazynowych zależnych od wielu rozproszonych kanałów dostaw. Oprócz tego istotne będzie zorganizowanie pracy w taki sposób, aby w ostatnich godzinach dnia przygotować jak największą liczbę bieżących zamówień, aby klient mógł otrzymać zamówiony towar już na drugi dzień.

Jak przygotować się do Czarnego Piątku:

1.      Promocyjnie:

a.       Zadbaj o atrakcyjną ofertę produktową

b.      Przygotuj strategię promocji swojego e-sklepu w kanałach internetowych: strona www, social media, kampania adwords, remarketing

c.       Zadbaj o komunikację z klientem: przygotuj dobre zdjęcia i opisy produktów, odpowiadaj na e-maile i bądź dostępny dla klienta.

2.      Operacyjnie:

a.       Miej w magazynie odpowiednie zapasy

b.      Zadbaj o system, który usprawni przygotowywanie zamówień

c.       Rozważ zatrudnienie pracowników tymczasowych.

 

Jeżeli zauważysz, że pomimo wysiłków nie jesteś w stanie zapewnić sprawnej obsługi spływających zleceń – czas pomyśleć o profesjonalnym outsourcingu obszaru logistycznego.

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *