Rynek elektronarzędzi w Europie

Polacy i Europejczycy zaczynają znów coraz więcej majsterkować. Piszę „znów”, bo niegdyś, za czasów Adama Słodowego i głębokiego PRL-u było to codziennością i… koniecznością. Obecnie, w przydomowych stolarniach, garażach i warsztatach znów, młodsi i starsi, zaczynają się krzątać. Ten trend wpływa także na nasze zakupy, ponieważ kupują już nie tylko profesjonaliści. Rośnie więc rynek elektronarzędzi. Jak to wygląda w Polsce i w Europie?

Rynek DIY

Do it yourself (w tym również elektronarzędzia) – to hasło wiąże się współcześnie nie tylko z brakiem dostępu do specjalistów lub ograniczonymi finansami,  ale z modą na majsterkowanie, które staje się pasją wielu, także młodych Polek i Polaków, a także mieszkańców innych europejskich krajów. Majsterkujemy – w domu, w ogrodzie, odnawiamy meble, szlifujemy, tapicerujemy, budujemy warzywniki, malujemy ściany, pracujemy w drewnie – słowem – chcemy być „złotymi rączkami” lub Zosiami Samosiami – choć, oczywiście, nadal część prac zlecamy profesjonalistom.

Majsterkowanie i remontowanie stało się sposobem na spędzanie wolnego czasu, hobby na pandemię, pasją, przyjemnością czy okazją na radzenie sobie ze stresem.  Dodatkowo – kiedy większość czasu spędzamy właściwie w rzeczywistości wirtualnej, potrzebujemy czegoś, co można zrobić naprawdę, a także czego efekty zauważymy bardzo szybko – jak pomalowany płot, zeszlifowany mebel czy samodzielnie wykonaną półkę. Eksperci mówią także o potrzebie indywidualizmu – w świecie globalnej konsumpcji i podobnie wyglądających przedmiotów chcemy mieć coś oryginalnego i stworzonego przez samych siebie.

Jak wynika z raportu „Zrób to sam. Jak Polacy łączą przyjemne z pożytecznym?”, przeprowadzonego przez Allegro, Majsterki i Mobile Institute[1], samodzielne wykonywanie różnych przedmiotów domowych (do własnego użytku, podczas gdy są one powszechnie dostępne do kupienia) deklaruje aż 55 proc. Polaków. Autorzy raportu zapytali respondentów także o to, czy wykonują samodzielnie prace w domu lub w ogrodzie. Twierdząco odpowiedziało aż 84 proc. z nas. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że jesteśmy aktywni w temacie majsterkowania i – co więcej – lubimy to robić.

Co robimy sami i jak się tego uczymy?

Jesteśmy bardzo zdolni. Jak czytamy w ww. raporcie – w ramach prac domowych Polacy najczęściej samodzielnie malują wnętrza (16 proc.), dokonują napraw elektrycznych (13 proc.), kładą parkiet (12 proc.) i majsterkują (11 proc.). Z kolei w ogrodzie: koszą trawę (24 proc.), sadzą i uprawiają rośliny ozdobne (15 proc.), przycinają drzewa i krzewy (15 proc.), przechowują i rozmnażają owoce i warzywa (14 proc)[2].

W internecie notujemy wysyp blogów, wideoblogów, portali, internetowych forów, grup i fanpejdży związanych z majsterkowaniem. W programach telewizyjnych z kolei obserwujemy adeptów sztuki naprawczej, a także „gwiazdy”, które albo uczą się majsterkowania, albo te, które pomagają odremontować dom czy mieszkanie lub uprzyjaźnić ogród.

Powiększa się nie tylko rynek treści dla amatorów prac ręcznych, ale także sklepów i e-sklepów wyspecjalizowanych, aby doposażać ich przydomowe warsztaty lub komercyjne pracownie, które można wynająć na godziny, a które wyrastają w wielkich europejskich miastach jak grzyby po deszczu. „Zrób to sam” to nie tylko językowy opis trendu, ale także nazwa sklepów (DIY Shop) z narzędziami, przyborami i wszystkim, czego potrzebują majsterkowicze.

Najpopularniejsze elektronarzędzia

Ci, którzy myślą, że przydomowy warsztat jest średnio wyposażony, to się grubo mylą. Wiertarki, szlifierki, wkrętarki, spawarki to tylko wybrane z listy tych, które coraz częściej znajdują się w naszym posiadaniu.

Oczywiście nadal rynkiem elektronarzędzi rządzą profesjonaliści: fachowcy z firm remontowych, budowlanych, projektanci, instalatorzy, ogrodnicy – i to nadal oni oraz ich firmy są główną siłą nabywczą narzędzi i elektronarzędzi, jednak wzrost DIY sprawia, że rynek tzw. power tools powiększa się z roku na rok.

Rynek elektronarzędzi

Eksperci przewidują, że udział w rynku elektronarzędzi w Europie wzrośnie w latach 2020-2025 o 1,59 mld dolarów, zaś tempo wzrostu rynku osiągnie poziom 4,06 proc.[3] Liczba wyprodukowanych w Europie elektronarzędzi w 2020 roku wyniosła ponad 76 mln sztuk. W 2027 roku szacuje się, że wzrośnie ona do 105 mln sztuk[4].

W 2020 roku najwyższe zużycie elektronarzędzi odnotowały Niemcy z udziałem w rynku wynoszącym 18,42 proc., a następnie Francja (15,91 proc.). Listę, z wynikiem dwucyfrowym, uzupełniają jeszcze Wielka Brytania i Włochy[5].

Najpopularniejsze elektronarzędzia

Przy analizie rynku elektronarzędzi warto poczynić jedną uwagę dotycząco różnic zakupowych pomiędzy Europą Zachodnią a krajami Europy Środkowej i Wschodniej. Profesjonaliści z tych pierwszych, a zatem elektrycy, budowlańcy, stolarze, mechanicy czy hydraulicy pracują na lepszym sprzęcie. Po pierwsze dlatego, że są lepiej opłacani, po drugie – bo wiedzą, że jakość sprzętu ma wpływ na ich produktywność i dokładność. Ci, z krajów rozwijających się używają elektronarzędzi ze średniej półki cenowej, podobnie jak użytkownicy domowi[6].

Coraz większą popularnością cieszą się elektronarzędzia bezprzewodowe, wygodniejsze dla użytkownika, bardziej kompaktowe i wydajne. Ponadto klienci zwracają uwagę na niezawodność sprzętu, niskie koszty utrzymania, a także długą żywotność[7]. Profesjonaliści przy zakupie przyglądają się także typowi zastosowanego silnika oraz napięciu i pojemności akumulatora, potrzebnego przy intensywnej eksploatacji.

Najpopularniejsze marki elektronarzędzi

Najbardziej popularne marki elektronarzędzi dla profesjonalistów w Polsce to: Bosch, Milwaukee, Metabo, Makita, Dewalt, Fein, Hilti oraz Hitachi[8]. W Europie z kolei największe sklepy stacjonarne z elektronarzędziami to: Obi, Bauhaus, Hornbach, Toom Baumarkt, Leroy Merlin, Castorama, Brico Depôt oraz Bricomarche[9].

Elektronarzędzia, kupowane dotychczas głównie w specjalistycznych i markowych sklepach dla profesjonalistów, a przez użytkowników domowych – także w marketach budowlanych (zaś w Polsce – na Allegro), powoli zajmują swoją wysoką pozycję również w e-commerce. Według danych raportu „B2B E-commerce Marketplaces By Power Tools & Accessories”, w którym omawiany jest stan rynku i prognoza do 2028 roku, globalny rynek e-commerce dla elektronarzędzi był wart w 2020 roku ponad 4,26 miliarda dolarów[10]. Zarówno w Polsce, w Europie, jak i na świecie pojawia się nie tylko wiele małych wyspecjalizowanych e-sklepów z elektronarzędziami, świetną obsługą klienta i doskonałym serwisem, ale także rozwijają się e-sklepy największych producentów. Bez wątpienia ten trend będzie w najbliższych latach dynamicznie wrastał.

Logistyka elektronarzędzi

Logistyka na rynku elektronarzędzi charakteryzuje się długim oraz złożonym łańcuchem dostaw. Jednym z głównych problemów na tym rynku jest dostępność poszczególnych komponentów sprzętu, co wpływa na ogólną dostępność towarów. Za sprawą pandemii rynek elektronarzędzi jako jeden z głównych odbiorców odczuł brak komponentów, ponieważ podczas kryzysu dostaw skupiono się priorytetowo na dostarczeniu -podzespołów sprzętom ratującym życie, zaś w drugiej kolejności – sprzętom komputerowym. Komponenty dla elektronarzędzi otrzymały niższy priorytet, co zakłóciło ciągłość dostaw i sprzedaży poszczególnych urządzeń.

Aby sprawnie realizować zadania logistyczne na rynku elektronarzędzi należy zadbać w szczególności o odpowiednie zabezpieczenie produktu (paczki), tak by podczas transportu nie uległa uszkodzeniu oraz by sprzęt nie uszkodził osób, które go przenoszą, pilnować właściwego oznaczenia towaru („fragile”), ale także – biorąc pod uwagę wartość przedmiotu – zabezpieczyć je przed kradzieżą na każdym etapie łańcucha. W e-commerce sprawdzi się również doskonale opracowany system zwrotów, wymiany lub napraw pogwarancyjnych.

Rynek elektronarzędzi – źródła

[1,2] https://prowly-uploads.s3.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/27263/Allegro_ZrobToSam_JakPolacyLaczaaPrzyjemneZPozzytecznym_Czerwiec2016.pdf

[3] https://www.technavio.com/report/power-tools-market-in-europe-industry-analysis&nowebp

[4] https://www.statista.com/statistics/1229066/power-tools-production-europe/

[5] https://www.statista.com/statistics/1229753/leading-countries-power-tool-consumption-market-share-europe/

[6] https://www.technavio.com/report/power-tools-market-in-europe-industry-analysis&nowebp

[7] https://www.technavio.com/report/power-tools-market-in-europe-industry-analysis

[8] https://metaltech.sklep.pl/_blog/26-Jakiej_marki_profesjonalne_narzedzia_budowlane_mozna_polecic.html

[9] https://www.statista.com/statistics/602778/diy-chains-market-share-france/ oraz

https://www.statista.com/statistics/503368/most-popular-diy-retailers-germany/

[10] https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/b2b-e-commerce-marketplaces-power-tools-accessories-market-report

 

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *