Rynek elektroniki w Polsce

Pomimo znacznego kryzysu, jaki dotknął branżę elektroniki w ostatnich latach, zauważamy pewne znaki ożywienia na tym rynku. Eksperci są zgodni, gdyż każdy raport, wskazuje, że już 2024 rok przyniesie odbicie, a w kolejnych latach dynamika wzrostu będzie się tylko zwiększać.

Sprzęt elektroniczny

Aby móc precyzyjnie pisać i mówić o rynku elektroniki użytkowej (zwaną także konsumencką), należy uchwycić to, jakie sprzęty do tej elektroniki należą. Są to m.in. mikrofony, słuchawki, wzmacniacze, aparatura do rejestrowania lub odtwarzania dźwięku, aparaty do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, aparatura nadawcza do radiofonii lub telewizji, monitory, projektory, aparaty fotograficzne, kamery, rzutniki i wiele innych. Niektórzy z kolei klasyfikują te urządzenia w następujące kategorie: komputery i urządzenia peryferyjne, rozrywka w samochodzie, domowe audio i kino, domowe wideo, urządzenia do przetwarzania obrazu, telefony komórkowe, odtwarzacze przenośne oraz elektronika do noszenia.

Sprzedaż produktów elektronicznych

Według danych Statista – w 2024 roku przychody na rynku elektroniki użytkowej w Polsce wyniosą 7,3 miliarda dolarów, co będzie oznaczać tempo wzrostu na poziomie 1,47 proc. rocznie (CAGR 2024-2028)[1]. Choć największy segment stanowi tzw. telefonia, to Polska od kilku lat odnotowuje wzrost popytu także na inteligentne urządzenia domowe, a konsumenci coraz częściej inwestują w innowacyjne rozwiązania, aby ulepszyć swoje przestrzenie życiowe. Szacuje się, że w 2024 r. średni wolumen na osobę na rynku elektroniki użytkowej wyniesie u nas 1,3 sztuki[2].

Z badania gfknewron Consumer wynika, że polscy konsumenci nabywający sprzęty z kategorii elektroniki konsumenckiej kierują się głównie ceną (70 proc.), jednak bardzo wysoko plasują się także takie czynniki jak: specyfikacja techniczna (wynik nieco ponad 60 proc.), marka (ok. 40 proc.) oraz aktualne promocje (34 proc.)[3].

Jeśli cena jest dla Polaków kluczowa, a kupujący coraz częściej wybierają marki własne marketów elektronicznych, nie powinno dziwić, że sieci rozwijają tę kategorię. Na przykład MediaMarkt oferuje coraz szerszą gamę urządzeń marek własnych: ISY, ok., KOENIC i PEAQ[4].

W oszczędnościach pomaga także zupełnie nowy trend, jakim jest wybór i zakupy elektroniki użytkowej z drugiej ręki. Bez wątpienia do wzrostów tego segmentu, zwanego refursbished, przyczyniła się wysoka inflacja, recesja gospodarcza czy zmiany prawne. Według danych ekspertów Counterpoint Research w 2022 roku sektor ten urósł o 5 punktów procentowych, a prognozy są obiecujące – do 2025 roku liczba używanych smartfonów sprzedawanych na całym świecie osiągnie 413,3 milionów sztuk[5].

Ważnym trendem, o którym należy wspomnieć są zakupy powiązane z dodatkowymi usługami. Polacy wolą dopłacić, aby mieć sprzęt skonfigurowany, a program zainstalowany przez eksperta. Rośnie także popularność ubezpieczeń.

Sytuacja na rynku elektroniki

W 2023 roku branża elektroniki, w tym elektroniki użytkowej, mocno obniżyła ceny sprzętu, jednak w 2024 roku zapowiadane są podwyżki – podaje „Rzeczpospolita” za analitykami Brandly360, firmy specjalizującej się m.in. w monitoringu cen produktów[6]. Obniżki te wynikały głównie z dużych zapasów magazynowych niektórych towarów w sklepach, które zaczynają się wyczerpywać. Elektronika jest ofiarą zmiany podejścia konsumentów do wydatków – charakteryzują rynek eksperci „Rzeczpospolitej”.

Co ciekawe – Polska w ostatnim roku była jednym z krajów, w których sprzęty elektroniki można było kupić najtaniej w Europie i na świecie. Dane Eurostatu pokazywały wyraźnie, że jesteśmy (razem z Włochami i Rumunią) tańsi nawet niż – stereotypowo postrzegane jako okazyjne – Stany Zjednoczone[7]. Zdaniem ekspertów niskie ceny w Polsce były m.in. efekt dużych nadwyżek towarowych, które trafiały na nasz rynek z Europy Zachodniej.

Spadki w 2023 roku najmniej odbiły się na zakupach smartfonów oraz elektroniki sportowej, najbardziej na produktach tzw. dużego AGD.

Branża elektroniczna – prognozy

To się jednak zmienia, a 2024 rok ma być pierwszym od kilku lat rokiem podwyżek, niektórzy twierdzą, że całkiem znaczących. Stanie się tak, ponieważ wciąż rosną ceny surowców potrzebnych do produkcji elektroniki, a także koszty produkcji oraz dystrybucji. Pomimo tego, branża elektroniki konsumenckiej patrzy na przyszłość z optymizmem. Mówi się o wzroście siły nabywczej, wzroście cen jednostkowych, choć – warto zwrócić uwagę na to, że coraz większym niepokojem napawają producentów negatywne dane demograficzne[8].

Polska także coraz więcej eksportuje. Głównie są to sprzęty należące do „dużej” elektroniki, jednak elektronika konsumencka także rośnie w siłę. Jak podaje raport Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu[9] wartość rodzimego eksportu sektora elektronicznego wzrosła z 431,69 mln USD w 2012 roku do 510,90 mln USD w 2022 roku i nadal rośnie.

Produkty elektroniczne w e-commerce

Oczekuje się, że w 2024 roku sprzedaż internetowa będzie stanowiła aż 21 proc. całkowitych przychodów na rynku elektroniki użytkowej w Polsce[10]. To wysoki wynik, który jest konsekwencją wielu ostatnich lat, w których widać było, jak największe marki i sieci, mające swoje sklepy stacjonarne, inwestują w e-commerce.

Obecnie do największych w Polsce sklepów internetowych sprzedających elektronikę, w tym elektronikę użytkową, należą (dane za 2023 r.): mediaexpert.pl, euro.com.pl, apple.com, x-kom.pl i amazon.pl. Mediaexpert.pl osiągnął w 2023 roku przychody w wysokości 872,2 mln USD, euro.com.pl – 644,7 mln USD, a apple.com – 251,9 mln USD. Łącznie te trzy największe sklepy internetowe mają aż 62,1 proc. udziału w rynku[11].

Sprzedaż online elektroniki w Polsce poszybowała w 2023 roku aż o 15 proc. w górę – podał portal wiadomościhandlowe.pl[12] na podstawie danych globalnej sieci afiliacyjnej Admitad. Jak czytamy – Polacy nie tylko kupili więcej, ale także zwiększyli swoje wydatki na elektronikę aż o 22 proc. Z raportu wynika także, że podwoiła się sprzedaż w aplikacjach mobilnych, a wzrosty zanotowały również zakupy poprzez tzw. social commerce.

Trendy na rynku elektroniki

Trendów, które będą wpływały na sprzedaż na rynku elektroniki w e-commerce w Polsce będzie kilka. Postęp technologiczny, rozwój technologii 5G oraz szybkiego internetu, rozwój sprzedaży poprzez aplikacje mobilne, popularność social commerce, większa dbałość o cyberbezpieczeństwo, ale także większa aktywność marek i firm w zakresie kontaktu z użytkownikami i oferowania spersonalizowanych promocji, na przykład poprzez popularne komunikatory. W tym ostatnim, a także w doprecyzowywaniu ofert sprzedaży i analizowaniu danych klientów w kanale online niezwykle pomocne okazują się urządzenia i aplikacje z zakresu Artificial Intelligence (AI) i Machine Learning (ML). Słowem – sztuczna inteligencja wie, co nam sprzedać, kiedy, za ile i w jakim czasie od poprzedniego zakupu.

W Polsce w 2023 roku aż 79 proc. osób regularnie korzystających z internetu zadeklarowało, że zakupy online są dla nich standardem.[13] Ta z roku na rok większa grupa, nie tylko przyzwyczaja się do zakupów online, ale, co więcej, nie wyobraża sobie już innych zakupów. Branża elektroniki musi tylko pamiętać o trzech głównych czynnikach mających wpływ na częstotliwość zakupów: niższej cenie niż w sklepach stacjonarnych, obniżeniu kosztów dostawy oraz o czasowych promocjach i rabatach.

E-commerce w branży elektroniki konsumenckiej będzie rósł w siłę. I to za sprawą łatwości zakupów i płatności, ale także personalizacji ofert i inwestycji, które w tym kanale planują największe firmy i brandy z segmentu.

[1,2] https://www.statista.com/outlook/cmo/consumer-electronics/poland

[3] https://omnichannelnews.pl/2024/03/06/rynek-elektroniki-najpierw-cena-potem-ekologia/

[4] https://www.nowa-sprzedaz.pl/artykul/marki-wlasne-podbijaja-rynek-elektroniki-uzytkowej

[5] https://zielonyrozwoj.pl/rosnie-rynek-elektroniki-z-drugiej-reki/

[6] https://www.rp.pl/handel/art39825041-ostatnia-szansa-na-tanszy-sprzet-elektroniczny-ceny-pojda-w-gore

[7] https://www.isbtech.pl/2023/11/ceny-elektroniki-dawno-nie-byly-tak-niskie-eurostat-polska-jednym-z-najtanszych-krajow/

[8] https://store.fitchsolutions.com/consumer-electronics/poland-consumer-electronics-report

[9] Raport pt. „Sektor Elektroniki Profesjonalnej”

[10] https://www.statista.com/outlook/cmo/consumer-electronics/poland

[11]https://ecommercedb.com/ranking/stores/pl/electronics?page=1&pagesize=50&specialist=all&currency=USD

[12] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/raporty-i-analizy-rynkowe/sprzedaz-online-elektroniki-w-polsce-o-15-proc-w-gore-w-2023-r-wyrozniamy-sie-na-tle-swiata-2494617

[13] Gemius, Raport “E-commerce w Polsce 2023”

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *