Rynek opakowań dla e-commerce: trendy i przyszłość

Rynek tworzonych dla e-commerce opakowań dynamicznie się rozwija, odpowiadając na zmieniające się potrzeby konsumentów oraz wyzwania związane z ekologią i logistyką. Najnowsze trendy oscylują przede wszystkim wokół popularności opakowań zwrotnych, nadających się do recyklingu, kompostowalnych i pozbawionych plastikowych wypełniaczy.

Według raportu „The future of grocery shopping”, przygotowanego przez PwC Strategy&, tempo rozwoju rynku e-commerce wynosi aż 10 proc. rocznie, co znacznie przyczynia się do zmian w najróżniejszych sektorach handlu i usług. Szacuje się, że do 2030 r. całkowita emisja spowodowana wysyłką paczek i towarów ma wygenerować 25 milionów ton CO2[1], dlatego temat opakowań staje się dla branży e-commerce coraz istotniejszy.Najnowsze trendy w opakowaniach dla e-commerce

Personalizacja i estetyka

Klienci coraz częściej oczekują estetycznych i spersonalizowanych opakowań. Tworzenie unikalnych projektów pozwala firmom zapisać się pozytywnie w doświadczeniu klientów, dostarczając wartości dodanej w postaci przyjemności rozpakowywania produktów (tzw. „unboxing experience”). Personalizowane opakowania mogą zawierać logo firmy, dedykowane wiadomości lub unikalne dodatki, które wyróżnią markę na tle konkurencji i sprawią, że klienci będą chętniej do nich wracać.

Innowacje i nowe technologie

Inwestycje w badania nad nowymi materiałami to obecnie jeden z kluczowych trendów na rynku opakowań. Klienci oczekują materiałów biodegradowalnych i kompostowalnych, np. wypełniaczy na bazie grzybni (mycelium) lub skrobi, które skutecznie zastępują plastik.

Coraz większą rolę odgrywa również technologia, pozwalając na stosowanie takich rozwiązań, jak np. inteligentne opakowania wyposażone w czujniki i kody QR, które umożliwiają śledzenie przesyłki, monitorowanie warunków transportu (takich jak temperatura i wilgotność), a także interakcję z konsumentem poprzez dodatkowe treści dostępne po zeskanowaniu kodu QR.

Zrównoważone rozwiązania

Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów skłania firmy do wprowadzania opakowań zwrotnych, które mogą być używane wielokrotnie i dzięki czemu redukowana jest ilość powstających odpadów. Przykładami takich rozwiązań są np. torby wielokrotnego użytku, pudełka wykonane z wytrzymałych materiałów czy systemy depozytowe, w których klient zwraca opakowanie po jego użyciu. Jednocześnie tradycyjne plastikowe wypełniacze, takie jak styropian czy folia bąbelkowa, są coraz częściej zastępowane przez bardziej ekologiczne alternatywy, np. papier, tekturę falistą, skrobiowe pianki czy wypełniacze z recyklingu, które równie dobrze chronią towar podczas transportu.

Badanie „Opakowania zwrotne w logistyce e-commerce” przeprowadzone na zlecenie Arvato Supply Chain Solutions wykazało, że aż 88 proc. Polaków robiących zakupy w sieci zwraca uwagę na nieekologiczne praktyki e-sprzedawców, a prawie połowa (45 proc.) jest gotowa dłużej poczekać na przesyłkę, jeśli będzie ona bardziej przyjazna dla środowiska. Dla 56,4 proc. osób istotny jest również materiał użyty do wykonania opakowania, który powinien być biodegradowalny lub nadawać się do recyklingu. Dodatkowo aż 49,2 proc. badanych deklaruje chęć zakupów produktów w opakowaniach zwrotnych.

Logistyka i ekonomia

Choć wykorzystanie opakowań zwrotnych może początkowo generować znacząco wyższe koszty, długoterminowo ich wprowadzenie pozwala na oszczędności finansowe i korzyści ekologiczne. Opracowanie efektywnego systemu logistyki zwrotnej pomoże zminimalizować koszty transportu i przetwarzania zwracanych opakowań, a także wpisze się w oczekiwania konsumentów, którzy stają się coraz bardziej świadomi ekologicznych wyzwań, przed którymi stoi branża wysyłkowa i wymagają od firm wzięcia na siebie odpowiedzialności.

Ekologia i zrównoważony rozwój w branży opakowań dla e-commerce – kluczowe kwestie

Minimalizacja odpadów

Jednym z głównych celów ekologicznego podejścia do rozwoju branży opakowań dla e-commerce jest potrzeba redukcji odpadów poprzez stosowanie opakowań o minimalnym rozmiarze, przy maksymalnej funkcjonalności. Oznacza to unikanie nadmiernego pakowania i używanie materiałów, które można łatwo poddać recyklingowi.

Certyfikacje ekologiczne

Firmy coraz chętniej decydują się na zdobycie certyfikatów ekologicznych, takich jak np. FSC (Forest Stewardship Council) czy certyfikaty biodegradowalności. Dzięki temu mogą pokazać konsumentom, że w odpowiedzialny sposób podchodzą do kwestii problemów środowiskowych i angażują się w ochronę środowiska. W ten sposób budują zaufanie i wzmacniają pozytywny wizerunek marki.

Wielkość i optymalizacja opakowań

40 proc. osób zdarza się odbierać paczki, które są zbyt duże w stosunku do wysłanego produktu[2]. Optymalizacja wielkości opakowań to kluczowy aspekt w logistyce e-commerce. Odpowiednio dopasowane minimalizują przestrzeń w transporcie, co przekłada się na niższe koszty, mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie emisji. Coraz częściej stosowane są np. modułowe systemy pakowania, które można łatwo dostosować do różnych rozmiarów i kształtów produktów. Pozwalają one na elastyczność w zarządzaniu zapasami opakowań, efektywniejszy transport oraz redukcję odpadów.

Dlatego tak ważnym tematem staje się air-commerce, czyli pakowanie produktów w zbyt duże pudełka. 40 milionów m3 powietrza – oprócz zamówionych produktów– dostarczanych jest do polskich konsumentów, ze względu na zbyt duże opakowania.

To tak jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2[3]. I na to branża musi zwrócić coraz większą uwagę.

Oczekiwania klientów

59 proc. konsumentów szuka informacji na temat możliwości recyklingu lub zrównoważonego rozwoju opakowań produktów, które kupują[4]. Klienci oczekują od firm większej przejrzystości i odpowiedzialności w zakresie ekologii, w tym generowanych odpadów czy śladu węglowego. Wymaga to m.in. certyfikacji, jak i informowania o materiałach używanych do produkcji opakowań, możliwości ich recyklingu czy działaniach podejmowanych na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jest to kluczowe dla konsumentów, którzy oczekują konkretnych działań i przejrzystego sposobu informowania o wpływie przesyłki na środowisko naturalne. W tym wszystkim na pierwszym miejscu należy jednak postawić wygodę użytkowania opakowań i bezpieczeństwo w transporcie. Klienci doceniają opakowania, które są łatwe do otwarcia, zamknięcia i przechowywania oraz estetycznie wykonane – świetnym pomysłem są np. opakowania wielokrotnego użytku, które można wykorzystać w innym celu, niż tylko zabezpieczenie przesyłki.

Czy rynek e-commerce czeka rewolucja w opakowaniach?

Rewolucja w opakowaniach jest nieunikniona, a napędzają ją oczekiwania coraz bardziej świadomych konsumentów, ekologiczne trendy oraz postęp technologiczny. To wszystko sprawia, że przyszłość rynku opakowań dla e-commerce rysuje się bardzo dynamicznie. W obliczu ciągłych zmian związanych z podejściem do kwestii ochrony środowiska naturalnego i przy jednoczesnej trosce o jak najlepsze doświadczenia klientów, istotne jest inwestowanie w innowacje technologiczne.

Sektor opakowań dla e-commerce kształtują w pierwszej kolejności oczekiwania konsumentów, dlatego z pewnością możemy spodziewać się dalszego rozwoju inteligentnych opakowań, wzrostu popularności opakowań zwrotnych i biodegradowalnych materiałów, a także bardziej spersonalizowanych i estetycznych rozwiązań. Firmy, które będą w stanie szybko dostosowywać się do tych zmian z pewnością zyskają przewagę konkurencyjną i będą lepiej postrzegane w oczach klientów.

[1] https://www.statista.com/statistics/1248537/e-commerce-environmental-impact-worldwide/

[2] https://ecoekonomia.pl/2023/09/15/opakowania-w-e-commerce/

[3] https://www.dssmith.com/pl/media/aktualnosci/2022/8/air-commerce

[4] https://buyinggreen.triviumpackaging.com/index.html

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *