Zakupy świąteczne w branży e-commerce

Końcówka roku to najgorętsze okresy sprzedażowe w e-commerce. Ze względu na przedświąteczne e-zakupy „na ostatnią chwilę”, które wg raportu firmy Deloitte deklaruje aż 33% Polaków, logistyka i e-sklepy są w tym okresie wyjątkowo zintegrowane. Jak Święta wpływają na handel elektroniczny?

Ostatni dzwonek – świąteczne zakupy online

Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2017” aż 54% Polaków kupuje przez Internet. E-klientów cechuje duża świadomość marek w sieci i ich oferty produktowej. Przedświąteczną kondycję branży e-commerce zbadała także platforma Shoper, dostarczająca oprogramowanie dla sklepów internetowych. W swoim raporcie „E-commerce pod szczęśliwą gwiazdką” szacuje, że 35% e-sprzedawców przewiduje blisko 50% wzrost sprzedaży w tym okresie. Ostatnie tygodnie przed Świętami są ogromnym sprawdzianem dla e-sklepów zarówno pod względem systemu obsługi klienta, optymalizacji procesu sprzedaży, jak i obsługi logistycznej . Ruch jest zdecydowanie większy w porównaniu z innymi kwartałami, a przedświąteczna gorączka zakupowa weryfikuje potencjał e-sprzedawców na kolejne miesiące.

W największym peaku sprzedażowym w roku najistotniejsza jest dobra organizacja pracy e-sklepu, którą należy zaplanować już na kilka miesięcy wstecz. Firmy powinny w odpowiedni sposób zadbać o swoich pracowników odpowiedzialnych za cały proces obsługi, co przełoży się na wyższy poziom satysfakcji klienta. Co więcej, warto pomyśleć o tym, jak mile zaskoczyć swoich klientów i tym samym wyróżnić się na tle konkurencji. Aby tak się stało, e-sklepy powinny pomyśleć o świadczeniu VAS (Value Added Services), czyli usług o wartości dodanej, tj. pakowanie produktów na prezent czy tworzenie specjalnych zestawów świątecznych. Muszą zadbać także o darmową polityka zwrotów, które w sposób pośredni budują zaufanie do marki, pozytywne doświadczenia klienta i zwiększają szansę na jego powrót. Przedświąteczny okres zakupowy nie musi oznaczać niekontrolowanego chaosu. Sprawny system obsługi klienta i szybka realizacja zamówień spowoduje, że kupujący zdecyduje się na finalizację transakcji w naszym e-sklepie.

Ponadto sklepy internetowe powinny zwracać uwagę klienta dedykowanymi promocjami na wybrane produkty, stale wprowadzać nowy towar do oferty, organizować Dzień Darmowej Dostawy i umożliwiać konsumentom nowoczesne systemy płatności, np. przez aplikacje mobilne, SMS lub kartą, dbając przy tym o zachowanie bezpieczeństwa i maksymalnego komfortu zawieranych transakcji.

Logistyka w świątecznym peaku sprzedażowym

Grudzień to nie tylko miesiąc świątecznych zakupów. Bardzo często klienci dokonują wymiany towaru, składają reklamacje, kontaktują się z działem obsługi klienta w celu uzyskania konkretnych informacji dotyczących produktów czy realizacji zamówienia. Dlatego ważne jest, aby zapewnić im jak najlepsze doświadczenia, co jest możliwe dzięki wykwalifikowanemu zespołowi pracowników, uruchomieniu wielu kanałów sprzedaży, np. bezpośrednio przez telefon, e-mail czy chat oraz stałemu informowaniu klienta o statusie zamówienia, tj. dystrybucja paczki.

Grupa klientów, którzy dokonują zakupy świąteczne na ostatnią chwilę jest niemałym wyzwaniem dla e-sklepów. Bez odpowiednio zorganizowanej logistyki w firmie może dojść do wielu niekomfortowych dla konsumenta sytuacji, np. niedostarczenia paczki lub opóźnienia terminu dostawy. Jeśli e-sklep nie jest w stanie dostarczyć paczki w terminie, należy poinformować o tym konsumenta przed dokonaniem zakupu.

Na właścicielach e-sklepów spoczywa pełna odpowiedzialność za realizację zamówienia oraz jego terminowe dostarczenie, dlatego warto podjąć współpracę z profesjonalnymi operatorami logistycznymi, którzy specjalizują się w konkretnej branży, np. fashion, high-tech czy kosmetycznej, pracują z wieloma firmami kurierskimi i spedycyjnymi, sprawnie realizują logistykę ostatniej mili, rzetelnie obsługują zwroty, monitorują i aktualizują stany magazynowe oraz przewidują ruch towaru, są zaopatrzeni w nowoczesny system IT, dzięki któremu wyklucza się pomyłki i który pozwala kontrolować wszystkie etapy działań. Odbiorcom końcowym warto zaproponować różne formy dostawy, np. usługa kurierska, odbiór w paczkomacie czy odbiór osobisty np. w sklepie w wybranym centrum handlowym.

Intensyfikacja działań e-sklepu w okresie bożonarodzeniowego szczytu pozwala prawidłowo obsłużyć klientów dokonujących zakupy świąteczne i zrealizować jego zamówienie. Sezon świąteczny w branży e-commerce to dla sklepów internetowych ogromne wyzwanie zarówno sprzedażowe, marketingowe, jak i logistyczne. Przygotowania do tego okresu rozpoczynają się już na kilka miesięcy wstecz. Priorytetem dla e-sklepów jest szybka realizacja zamówienia i osiągnięcie jak najwyższego poziomu satysfakcji klienta. Jego rzetelna i profesjonalna obsługa, atrakcyjna oferta produktowa, intuicyjna platforma sprzedażowa, wsparcie najlepszego operatora logistycznego i jasna polityka zwrotów niewątpliwie pozwolą zanotować wysokie wyniki sprzedaży i poszerzyć grono lojalnych klientów.

Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *