Jaka powinna być współczesna logistyka?
Inteligentna, czyli zarządzana przez ekspertów oraz innowacyjna, czyli stawiająca na automatyzację wybranych rozwiązań. Konsumenci wymagają ponadto, aby była zrównoważona, a klienci operatorów logistycznych – aby opierała się o doskonałą analitykę, między innymi poprzez tworzenie Big Data.
Nowe, nowsze, najnowsze technologie
Logistyka jest obecnie – z jednej strony – jedną z najbardziej rozwijających się dziedzin, z drugiej zaś – obszarem narażonym na zawirowania ekonomiczne, gospodarcze i decyzje rynkowe.
Nowe technologie w ciągu ostatnich lat dynamicznie zmieniały procesy w magazynach oraz cały e-commerce. Pozwalały zagwarantować firmom i markom efektywną obsługę wszystkich procesów magazynowych, sprawne operacje logistyczne, efektywną obsługę zwrotów oraz automatyzowały procesy przekazywania komunikatów i kontrole jakości. Przede wszystkim jednak wpłynęły na szybkość działań, pozwoliły wyeliminować błędy i zoptymalizować koszty. I to one nadal będą TOP 1 w zakresie inwestycji w logistyce.
Częściowa robotyzacja w magazynach jest już codziennością, ale powoli zaczynają powstawać rozwiązania zmierzające do automatyzacji pełnej. Bezbłędność robotów, brak problemów z zatrudnieniem odpowiedniej liczby pracowników oraz przyspieszenie procesów to kilka z czynników, które z pewnością wpłyną na dalszy rozwój robotyzacji w logistyce.
Współczesne magazyny logistyczne coraz mocniej się automatyzują. Do najnowszych rozwiązań w zakresie robotyzacji i automatyzacji należy zaliczyć m.in.: AutoStore – system składowania, zapewniający najwyższą gęstość składowania spośród wszystkich systemów automatycznego magazynowania i wymagazynowania (ASRS); Bagsorter – system sortowania, który automatyzuje zarządzanie zwrotami i sprawia, że proces jest znacznie wydajniejszy oraz Weasel® – bezobsługowy i elastyczny system transportu towarów.
Logistyka w 2023 roku nie obejdzie się także bez doskonałych narzędzi z zakresu Business Intelligence, niezbędnych do raportowania online statusów zamówień, dających możliwość efektywnej analizy w czasie rzeczywistym, monitorowania operacji oraz podejmowanie szybkich decyzji. Logistyka postawi także na rozwiązania związane z tzw. Supply Chain Control Tower, czyli pomagające nam śledzić operacje w czasie rzeczywistym oraz na analitykę predyktywna, dającą wiedzę o przyszłych zachowaniach konsumentów i nowych trendach.
Z kolei, aby analizować i przetwarzać tak wiele danych, będzie potrzebowała coraz większych i silniejszych chmur obliczeniowych i systemów z zakresu cloud computing. Te narzędzia i systemy niezbędne będą zwłaszcza do obsługi współczesnych procesów e-commerce.
Logistyka wciąż musi szukać nowych rozwiązań w zakresie poprawy efektywności działań, przyspieszenia procesów oraz optymalizacji kosztów. Aby wygrywać z konkurencją, zwłaszcza w obszarze e-commerce, firmy i marki powinny używać coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym będą gromadzić, przetwarzać i analizować dane pomocne do podejmowania szybkich i skutecznych decyzji biznesowych. Wszak to właśnie umiejętności analizy i nieustanne mierzenie efektywności każdego etapu naszej pracy jest kluczowe dla osiągania sukcesu e-sklepów w każdym kolejnym roku.
Pracownicy do logistyki poszukiwani
87 proc. Polaków kupuje w sieci. Ten ruch trzeba obsłużyć: produktowo, magazynowo, w zakresie dostaw, zwrotów i obsługi klienta. Kolejne dane, zwłaszcza dla segmentu e-commerce, są jeszcze bardziej obiecujące. A to pokazuje, że logistyka e-commerce staje segmentem, który będzie należał do największych pracodawców.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce w logistyce pracuje prawie 3 miliony osób, a nowe powierzchnie magazynowe powstają zarówno w regionach, w których już kumulują się największe huby magazynowe i kurierskie oraz tam, gdzie trwają nowe inwestycje. Z raportu Hays wynika, że aż 97 proc. firm z szeroko pojętej branży logistycznej planuje dalszą rekrutację, a 78 proc. firm z branży logistycznej spodziewa się trudności w rekrutacji. To dlatego w 2023 roku jednym z największych wyzwań dla firm logistycznych będzie pozyskanie magazynierów, operatorów wózków widłowych, bocznych i wysokiego składu, ale także inżynierów, kierowników zarządzających zespołami, a także spedytorów oraz specjalistów ds. zarządzania stockiem, jakością, eksportem oraz gospodarką magazynową.
Nowe magazyny, większe magazyny, autostore
Według raportu Colliers pt. „Market Insights”, podsumowującego I połowę 2022 roku, zasoby magazynowe w Polsce wynosiły 25,9 milionów mkw, podaż – 2,4 mln mkw, zaś popyt aż 3,9 mln mkw. W budowie pozostawało 4,3 mln mkw, a wskaźnik pustostanów wynosił nieco powyżej 3 proc.
Te dane potwierdzają nie tylko, że Polska „magazynami stoi”, ale także, że zapotrzebowanie na powierzchnie jest coraz większe. Nic dziwnego, nasz kraj leży w samym środku Europy – na głównym szlaku handlowym, który łączy Europę z Azją. Posiadamy doskonałą infrastrukturę drogową, coraz prężniej rozwijające się porty, a także nadzwyczaj dobre warunki do inwestowania – m.in. ze względu na dostęp do specjalistów i pracowników czy na konkurencyjne ceny surowców.
2023 rok będzie z całą pewnością czasem poszukiwania nowych lokalizacji, i to często nie w najpopularniejszych do tej pory lokalizacjach, jak okolice Warszawy, Łodzi (centralna Polska), Poznania oraz Górnego Śląska, ale także w innych regionach Polski.
Jednym z głównych wyzwań na rynku magazynowym będzie nadal znalezienie odpowiedniej lokalizacji, na której można postawić magazyn o dogodnej kubaturze. Coraz większą popularnością będą cieszyć się magazyny modułowe w pełni dopasowane do indywidualnych potrzeb firm, a także z rozwiązaniami BTO (build-to-own), dzięki którym powierzchnie zostaną zaprojektowane „na miarę”.
Od kilku lat obserwujemy zmiany sposobu budowy i wyposażania magazynów. Aby roboty magazynowe mogły działać bez zarzutu, na przykład na określonych ścieżkach, potrzebne jest wyznaczanie szerszych ciągów komunikacyjnych; aby móc wykorzystywać Shuttle System do zwiększania przepustowości operacji magazynowych, potrzebna jest odpowiednia wysokość i kubatura – a to tylko kilka elementów w zakresie technologii automatyzacji magazynów. Roboty do wspinania się, adaptacja łączności 5G czy automatyzacja kooperatywna – wiele z elementów, które zaczynają być codziennością magazynów, zwłaszcza e-commerce, wymaga takiego projektowania przestrzeni, aby ich działalność była efektywna i niczym nie zakłócona.
AutoStore będzie zatem rozwiązaniem kluczowym dla przyszłości rynku magazynowego. To elastyczne i modułowe rozwiązanie z zakresu robotyki można bowiem dostosować do danego budynku, a gdy potrzeby się zwiększą – łatwo rozbudowywać bez przerywania operacji magazynowych.
Ekologia? Nie tylko w magazynie
Posiadanie takich certyfikatów jak BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) czy LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), które potwierdzają zaprojektowanie powierzchni magazynowej zgodnie z zasadami zrównoważonego stało się ekologicznym must-have dla logistyki już obecnie.
Ekologia w logistyce bez wątpienia będzie spędzała sen z powiek wielu managerom właśnie w 2023 roku. W magazynach będziemy coraz intensywniej ograniczać zużycie energii, odpowiednio gospodarować odpadami i wodą, dbać o ograniczenie emisji dwutlenku węgla i projektować tereny zielone wokół.
Tematem roku będzie logistyka zwrotna, czyli dziedzina logistyki, która zajmuje się przepływem odpadów, mając na celu zminimalizowanie ich wpływu na środowisko naturalne przez szereg zmian w procesach i decyzjach biznesowych. Przywracanie towarów i ich refreshing, zmniejszanie nadwyżki towarów w magazynie czy zwrotów od klientów, a także gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi oraz wdrażanie opakowań zwrotnych i eko wypełniaczy będzie ważnym zadaniem wielu zespołów.
E-commerce będzie musiał aktywniej korzystać z DFE, czyli projektowania dla środowiska (ang. Design for Environment − DfE), tak, by po zużyciu określonego wyrobu, na przykład opakowania, możliwe było wykorzystywanie pewnych elementów, normalnie uznawanych za odpad.
Z pewnością trend na ekologiczne rozwiązania w zakresie logistyki będzie rósł. Rośnie bowiem nie tylko oczekiwanie konsumentów w tym zakresie, ale też naciski ze strony organizacji pozarządowych na wprowadzanie wewnętrznych regulacji w firmach i nowego ustawodawstwa nastawionego na ochronę środowiska.
Nowi dostawcy
Braki sprzętów, podzespołów, przestoje na produkcji, czasowo zamykane fabryki – te problemy wydają się nam już tylko popandemiczną przeszłością. Wszystkie dotyczą jednak jednego – zachwianiem lub zerwaniem łańcuchów dostaw. Jako branża, ale i jako konsumenci mierzymy się z nimi od pandemii i – jak twierdzą eksperci – to jeszcze nie koniec, a 2023 rok będzie bez wątpienia czasem poszukiwania nowych oraz dywersyfikacji dostawców – nie tylko dla logistyki.
Dziś koncentracja dostawców w jednym regionie zaczyna być postrzegana jako ryzyko. Eksperci zaczęli poszukiwać rozwiązań pomocnych w „taktycznym” zarządzaniu łańcuchem dostaw. Rozwiązania odporne na ryzyka (resilient supply chain), które – mimo problemów – pomogą utrzymać dostawy zamówień powinny być zatem inteligentne, bazujące na danych aktualizowanych w czasie rzeczywistym, dynamiczne oraz – oczywiście – zakładające współpracę z wieloma dostawcami, także lokalnymi.
Kryzys wymusza podejmowanie szybkich decyzji szczególnie w budowaniu odporności łańcucha dostaw. Przedsiębiorstwa muszą nauczyć się sprawnie rozpoznawać nowe sygnały płynące z rynku i odpowiednio je analizować, aby uniknąć nadmiernych zatorów czy strat. Jak to zrobić? Jedną z najczęściej pojawiających się rekomendacji w tym zakresie jest podjęcie operacji w działach zakupów i intensyfikacji współpracy z dostawcami (w tym oczywiście dostawcami usług logistycznych). 2023 rok będzie kolejnym etapem planowania i rozwoju sieci dostawców, które już rozpoczęły się w firmach.
Czy to wreszcie czas na cross-border e-commerce?
Od kilku lat wydaje mi się, że każdy kolejny rok będzie już tym, w którym sprawnie działające na naszym rodzimym rynku biznesy, ruszą w kierunku sprzedaży transgranicznej. Niestety co roku nie pojawia się znaczące ruchy w tym temacie. Sądzę jednak, że 2023 rok to zmieni.
Myślę, że firmy przestały obawiać się sprzedaży transgranicznej i związanych z nią: barier językowych, kwestii prawnych, obsługi zwrotów i logistyki międzynarodowej. rozwinęły już swoje biznesy na lokalnym rynku i zaczynają powoli myśleć o dalszych inwestycjach. Diagnozują potrzeby konsumentów na lokalnych rynkach, ich sposoby zakupowe, najczęściej wybierane produkty, widełki cenowe, preferowane metody płatności i zwrotu, a także tłumaczenia czy opisy produktów oraz regulacje prawne obowiązujące w danym kraju. Co ważniejsze jednak – zrozumiały, że wejście w CBEC jest konieczne, jeśli chcą myśleć o kolejnych krokach rozwoju swoich e-sklepów. Tym bardziej, że według danych Eurostatu – w 2020 roku aż 7 na 10 Europejczyków kupiło produkt w e-sklepie, który był zlokalizowany poza ich krajem zamieszkania.
Z ciekawością będę w 2023 roku obserwował ruchy polskich firm w tych obszarze.
***
Zamiast podsumowania chciałbym pożyczyć sobie i branży – aby 2023 rok przyniósł środki na inwestycje (oczywiście głównie w automatyzację i robotyzację w magazynach), abyśmy – dla dobra naszych biznesów i naszych klientów – rozwijali rozwiązania z zakresu Business Intelligence, abyśmy doskonalili nasze logistyczne strategie, współpracowali i – rzecz jasna – abyśmy wszyscy mieli na koncie kolejne sukcesy.
Powodzenia, branżo!