Tanio już było
Rok 2023 przyniósł Polakom prawdziwą ulgę cenową – według danych Eurostatu, realnie, tj. uwzględniając inflację, ceny elektroniki w Polsce spadły w ciągu dwóch lat nawet o 40 proc. Nadwyżki magazynowe i presja cenowa na rynku europejskim sprawiły, że konsumenci mieli możliwość kupowania sprzętu elektronicznego po wyjątkowo korzystnych stawkach[2].
Nadwyżki podaży sięgające 25 proc. ponad popyt w Europie zmusiły producentów do sprzedawania sprzętu nawet poniżej kosztów wytworzenia, co miało na celu wyczyszczenie magazynów i odzyskanie gotówki na nowe produkcje. Jak zauważył Wojciech Buczkowski, prezes Komputronika, „nie ma już przestrzeni do dalszych obniżek, a nikt nie będzie akceptował sprzedaży poniżej kosztów w dłuższym okresie”[3].
Wzrost cen = wzrost wydatków?
Światowy rynek elektroniki rośnie w tempie 3–5% rocznie, a Polska, choć idzie tym samym kierunkiem, odnotowała wyjątkowo dynamiczne wzrosty w ostatnich latach. W 2024 roku Polacy wydali na elektronikę o 30% więcej niż rok wcześniej, płacąc średnio 98 zł za zamówienie. Wzrost cen, zamiast hamować popyt, napędzał go, zwłaszcza w kontekście obaw o dalsze podwyżki[4].
Globalnie największy wzrost zamówień dotyczył AGD (+20 proc.) i elektroniki użytkowej (+18 proc.). W Polsce jednak dominowały komputery (+37 proc.) i telefony (+32 proc.)[5].
Rosnące ceny komponentów, międzynarodowe napięcia i obawy o dostępność produktów wyraźnie wpłynęły na decyzje zakupowe. Konsumenci, przewidując dalsze wzrosty cen, podejmowali szybkie decyzje, co wywindowało wyniki sprzedażowe w 2024 roku. Te czynniki, choć sprzyjały chwilowemu boomowi, wskazują na dużą podatność rynku na zmiany.
Dane pod lupą
Czy polski rynek elektroniki rzeczywiście rozwija się dynamicznie? Dane Admitad sugerują, że tak.
Jednak bardziej ostrożne prognozy Statista pokazują inną perspektywę. Według ich analiz, w 2025 roku przychody polskiego rynku elektroniki wyniosą 6,0 mld euro, a roczny wzrost (CAGR) w latach 2025–2029 wyniesie jedynie 1,51 proc. To wskazuje na stabilizację rynku po okresie dynamicznego wzrostu[6].
Nieco rozbieżne dane pokazują, że rynek elektroniki w Polsce, pozostaje niezwykle wrażliwy na zmiany ekonomiczne i społeczne, a jego przyszłość zależy od tego, czy konsumenci zachowają swój entuzjazm w obliczu rosnących cen i coraz bardziej selektywnego podejścia do zakupów.
Elektronika w E-commerce
O sprzedaży elektroniki trudno mówić, nie podkreślając rosnącej roli e-commerce. Polski rynek handlu online rozwija się dynamicznie, co pokazują liczby: według raportu Strategy& z sierpnia 2024 roku, jego wartość w 2023 roku wyniosła 140 mld zł, a prognozy wskazują, że do 2028 roku wzrośnie do 192 mld zł. Choć tempo rozwoju zaczyna wyhamowywać, średni roczny wzrost (CAGR) na poziomie 8 proc. nadal przewyższa tradycyjny handel detaliczny[7].
Elektronika i AGD pozostają jednymi z kluczowych filarów e-commerce, odpowiadając za znaczną część jego wartości. W 2023 roku rozmiar rynku w tej kategorii wyniósł 26 mld zł, a w 2028 roku osiągnie prognozowane 37 mld zł. Dynamika wzrostu, choć niższa niż w początkach pandemii (CAGR 13 proc. w latach 2020–2024), nadal pozostaje na solidnym poziomie 7 proc. rocznie w latach 2024–2028[8].
Nieoczywiste wzrosty w e-commerce
Możemy jednak zauważyć, że polski rynek e-commerce dojrzewa. Liczba nowych użytkowników nie rośnie już tak gwałtownie, ale zmienia się ich zachowanie. Coraz większy udział w rozwoju handlu online mają nie nowi klienci, lecz wzrost częstotliwości zakupów oraz wyższa wartość koszyków.
Kluczowy trend to zmiana kategorii, w których Polacy robią zakupy online. Wielu klientów przekonuje się do produktów, które wcześniej kupowali wyłącznie w tradycyjnych sklepach, takich jak elektronika, AGD czy wyposażenie domu. Konsumenci zachęceni nowoczesnymi rozwiązaniami płatniczymi (np. BLIK) oraz logistycznymi (np. coraz liczniejsze automaty paczkowe, dostępne nawet w mniejszych miejscowościach) robią zakupy online coraz częściej[9].
Zmiennie jak w e-commerce
Polski rynek e-commerce staje się coraz bardziej wymagający, szczególnie dla branży elektroniki. W odpowiedzi na rosnącą konkurencję wiele marek inwestuje w swoje aplikacje mobilne, aby poprawić doświadczenia zakupowe klientów. Media Markt zainwestował w nową stronę internetową i aplikację, co ma wzmocnić jego pozycję na rynku. Podobne działania podejmują inni gracze, dla których cyfrowe kanały sprzedaży stają się kluczowym obszarem rozwoju.
Jednocześnie presja na rynku nie daje szans wszystkim. Amerykański startup JOKR zrezygnował z działalności w Polsce po zaledwie roku dołączając do takich gigantów jak np. Shopee[10].
Tę dynamikę można zauważyć również wśród najczęściej odwiedzanych stron internetowych poświęconych elektronice użytkowej w Polsce. W trzecim kwartale Media Expert miał 25,73 proc. udziału w ruchu internetowym w kategorii elektroniki, natomiast w grudniu jego udział wzrósł do imponujących 31,31 proc. Z kolei euro.com.pl utrzymało stabilną pozycję na podium, zwiększając swój udział do 14,49 proc. w ostatnim miesiącu roku.
Na dalszych miejscach widać jednak większe przetasowania. W ostatnim kwartale 2024 roku x-kom.pl wyprzedzało morele.net, ale w grudniu samsung.com niespodziewanie wskoczył na trzecie miejsce z 5,74 proc. udziału w rynku, pozostawiając za sobą zarówno x-kom.pl (5,13 proc.), jak i morele.net (3,51 proc.)[11].
Wpływ technologii na proces zakupowy
Zakupy mobilne stają się coraz bardziej dominującym elementem polskiego rynku e-commerce. Dane Admitad pokazują, że już 16,3 proc. Polaków wybiera elektronikę, gdy robi zakupy przez smartfony, co czyni ją drugą najczęściej kupowaną kategorią po modzie. W ciągu pierwszej połowy 2024 roku liczba transakcji zrealizowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych wzrosła o imponujące 17 proc., a rola aplikacji mobilnych w tym procesie jest trudna do przecenienia.
Badanie przeprowadzone przez Komputronik S.A. wskazuje, że aż 74 proc. konsumentów korzysta z dedykowanych aplikacji mobilnych, aby kupować elektronikę. Co więcej, 76 proc. używa ich do sprawdzania lub porównywania cen, co pokazuje, że aplikacje pełnią funkcję nie tylko zakupową, ale także informacyjną.
Zakupy online stają się równie naturalne jak poranna kawa. Coraz częściej dokonujemy ich nie siadając już specjalnie przed komputerem, ale w drodze do pracy, przy wspomnianej filiżance kawy czy czekając w kolejce u lekarza. Dedykowane aplikacje zakupowe oferują nie tylko wygodę, ale także poczucie bezpieczeństwa – możliwość śledzenia paczki od momentu zakupu aż po jej dostarczenie daje konsumentom pewność, że przesyłka, za którą często płacą coraz wyższe sumy, rzeczywiście do nich dotrze.
Co Polacy kupili online w 2024?
Na szczycie list e-zakupowych Polaków znalazły się: odzież i akcesoria, obuwie, kosmetyki i perfumy, jednak sprzęt RTV/AGD, a także elektronika plasuje się całkiem wysoko. Sprzęt RTV/AGD częściej wybierali mężczyźni (56 proc.) niż kobiety (45 proc.). Podobna tendencja widoczna jest w przypadku telefonów i tabletów – 46 proc. mężczyzn deklaruje zakupy w tej kategorii, w porównaniu do 35 proc. kobiet.Jeszcze większe różnice pojawiają się w kategoriach takich jak sprzęt komputerowy, gry komputerowe czy oprogramowanie, gdzie odsetek mężczyzn znacząco przewyższa zainteresowanie kobiet[12].
Warto zauważyć, że zmienia się nie tylko kwota, ale i zawartość koszyków, co w dużej mierze odzwierciedla społeczne nastroje i trendy technologiczne. Jeszcze kilka lat temu ogromnym zainteresowaniem cieszyły się generatory prądu, co można było powiązać z niestabilną sytuacją polityczną i obawami o bezpieczeństwo energetyczne. Choć globalne napięcia nadal istnieją, wybory zakupowe Polaków znacząco ewoluowały. Obecnie większą popularność zyskują urządzenia ułatwiające codzienne życie, jak również modne gadżety, takie jak frytkownice beztłuszczowe (Air Fryery). To dowód na to, że konsumentów coraz bardziej interesuje wygoda i nowoczesne technologie.
Jednym z motorów napędowych rozwoju e-commerce jest również dominacja szybkich płatności online, które stanowią aż 63 proc. wszystkich transakcji. BLIK pozostaje jedną z najczęściej wybieranych metod płatności, zyskując uznanie za swoją prostotę i szybkość. Co ciekawe, płatność przy odbiorze, choć wciąż popularna (21 proc.), stopniowo traci na znaczeniu, ustępując miejsca bardziej zaawansowanym technologiom płatniczym[13].
Nie można również zapomnieć o dynamicznych zmianach w infrastrukturze zakupowej. Coraz liczniejsze paczkomaty – InPost wprowadził je nawet na lotniskach[14] – czy dedykowane strony z opiniami, pomagają konsumentom podejmować świadome decyzje i zwiększają komfort zakupów.
Rynek elektroniki używanej
W obliczu rosnących kosztów życia, które dla większości mieszkańców UE stanowią największe wyzwanie, coraz więcej osób poszukuje oszczędności. W tym kontekście dużą rolę może odegrać rynek elektroniki używanej. Tego rodzaju zakupy pozwalają zaoszczędzić nawet 30 proc. Dane z platformy OLX pokazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba transakcji w kategorii Elektronika wzrosła o 7 proc. Największym zainteresowaniem cieszą się gry na konsole, drobne AGD, smartfony i laptopy. Jednocześnie średnia wartość zakupu wzrosła o 2 proc.[15].
Wartość rynku używanej elektroniki w Polsce w 2023 roku osiągnęła 6,5 mld zł, rosnąc o 13 proc. rok do roku[16]. Popyt napędzają cykliczna wymiana urządzeń, popularność platform ogłoszeniowych i wzrost cen nowych produktów.
Coraz więcej konsumentów woli kupować od firm oferujących sprzęt odnowiony z gwarancją, co sprzyja rozwojowi firm takich jak np. Luxtrade, która od 2017 roku sprzedała ponad 150 tys. urządzeń[17].
Polacy są mocno związani z elektroniką i z pewnością nie będą chcieli z niej rezygnować – 96 proc. posiada smartfon, 87 proc. laptopa, a 35 proc. smartwatch. W badaniu Deloitte aż 60 proc. ankietowanych zadeklarowało, że planuje zwiększyć wydatki na zakupy urządzeń elektronicznych, szczególnie w kategorii wearables i słuchawek bezprzewodowych. Co drugi badany stwierdził także, że zamierza wydać więcej na usługi telekomunikacyjne i subskrypcyjne[18].
Z drugiej strony wysoka inflacja sprawia, że nawet jeśli Polacy chcieliby kupić nowy sprzęt, rzadko znajduje się on na liście najpotrzebniejszych rzeczy. Aż 39,2 proc. przyznaje, że stara się ograniczać liczbę kupowanych przedmiotów, a 31 proc. szuka tańszych zamienników i porównuje ceny[19]. W takich warunkach sprzęt używany staje się atrakcyjną alternatywą – nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale także jako bardziej świadoma opcja zakupowa.
W 2024 roku odnotowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania Polską jako strategiczną lokalizacją dla operacji fulfillmentowych w ramach tzw. CEE Hub, szczególnie wśród globalnych marek z sektora TECH (elektronika użytkowa oraz AGD). Trend ten wynika z rosnącej konkurencji rynkowej, która wymusza optymalizację łańcucha dostaw do klienta końcowego – zarówno w modelu sprzedaży stacjonarnej, jak i dostaw bezpośrednich (home delivery). Kluczowe znaczenie ma także dynamicznie rosnąca siła nabywcza konsumentów w regionie oraz nadal atrakcyjna oferta usługowa Polski. Nowoczesna infrastruktura magazynowa i transportowa, konkurencyjne koszty operacyjne oraz elastyczne regulacje prawa pracy tworzą sprzyjające warunki do rozwoju. Jako dostawca usług logistycznych i jednocześnie uczestnik rynku z optymizmem patrzymy w przyszłość.
[1,4,5] https://www.admitad.com/pl/blog/raport-admitad-elektronika-konsumenci/
[2-3] https://crn.pl/aktualnosci/ceny-elektroniki-w-polsce-spadly-o-40-proc-2/
[6] https://www.statista.com/outlook/cmo/consumer-electronics/poland?currency=EUR
[7-10] https://www.pwc.pl/pl/pdf-nf/2024/Raport_e-commerce_Sierpien_2024_Strategyand.pdf
[11] https://pro.similarweb.com/#/digitalsuite/markets/webmarketanalysis/mapping/Computers_Electronics_and_Technology~Consumer_Electronics/616/3m?webSource=Desktop
[12] https://gemius.com/documents/54/RAPORT_e-commerce_2023.pdf
[13] https://businessinsider.com.pl/gospodarka/e-commerce-w-polsce-w-2024-roku-kluczowe-trendy-i-wnioski-dla-kupujacych-online/5prj0l2
[14] https://poznanairport.pl/aktualnosci/bezpieczenstwo/paczkomat-inpost-w-strefie-kontroli-bezpieczenstwa/
[15] https://focusonbusiness.eu/pl/raporty/stale-rosnie-sprzedaz-elektroniki-z-drugiej-reki/32956
[16] https://www.pmrmarketexperts.com/wiadomosci/wzrasta-popyt-na-uzywany-sprzet-it-i-uzywana-elektronike-uzytkowa/
[17] https://www.isbtech.pl/2023/07/rosnie-rynek-elektroniki-z-drugiej-reki/
[18] https://www.tabletowo.pl/polak-wyda-wiecej-pieniedzy-na-elektronike-2022/
[19] https://samoseo.pl/nawyki-e-zakupowe-polakow-raport-2024/