Magazynowanie w branży fashion

Elastyczność w organizacji przestrzeni magazynu oraz doborze odpowiedniej infrastruktury i systemów to pierwszy krok do dostosowania się operatora logistycznego do konkretnej branży. W jaki sposób zorganizować magazyn w branży fashion?

Branża fashion ma wiele oblicz. Obok slow fashion i luksusowych brandów największą popularnością cieszy się fast fashion, która definiowana jest poprzez krótki czas życia produktu, szybkie reagowanie na nowe trendy konsumenckie oraz międzynarodowy łańcuch dostaw. Aby odpowiedzieć na jej potrzeby, operatorzy logistyczni muszą oferować globalną sieć magazynów w odpowiedniej ilości i lokalizacjach – tak, by znajdowały się blisko rynków docelowych.

Organizacja magazynu dla branży fashion

W zależności od rodzaju odzieży lub obuwia, potrzeb klienta i kanału dystrybucji, magazyny dedykowane branży modowej obsługują odzież wiszącą lub pakowaną „na płasko” w regałach. Ta pierwsza wymaga specjalnej infrastruktury wieszakowej oraz systemu przesuwnego do przemieszczania ubrań oraz dedykowanych kontenerów z funkcją transportowania odzieży wiszącej. Dzięki temu pracownicy sklepów stacjonarnych mogą wywiesić towar prosto z dostawy.

Nowoczesny magazyn odzieżowy dąży do automatyzacji procesów od systemów przenośnikowych, poprzez maszyny foliujące po wykorzystanie specjalnych wszywek i terminali wykorzystujących fale radiowe pozwalające na szybką identyfikację produktów w magazynie. Ważne są też wszystkie systemy pozwalające na usprawnienie kompletacji – czyli m.in. wózki umożliwiające zbieranie kilku zamówień jednocześnie oraz systemy wspierające pracowników, jak pick-by-voice. Warto zadbać o jak najwyższy odsetek poprawnie skompletowanych zamówień ze względu na wysokie koszty obsługi zwrotu i ponownej wysyłki.

Nie należy zapominać również o samym procesie pakowania zamówień. Ładny karton, schludnie ułożony towar to rzeczy na które klienci zwracają uwagę i to może nas wyróżnić na tle konkurencji.

W magazynach dla branży fast fashion wykorzystuje się dość często metodę cross-dockingu, dzięki której towar bez składowania zostaje przepakowany i wysłany do odbiorcy bezpośredniego. To wyjątkowo cenne w dobie popularności e‑commerce.

Usługi dodatkowe – VAS

Branża fashion może korzystać z szeregu usług dodatkowych magazynów dedykowanych tylko niej.

Operator logistyczny najczęściej odpowiedzialny jest również za etykietowanie, metkowanie oraz chociażby dodawanie do odzieży klipsów antykradzieżowych. Coraz częściej w magazynach oferowana jest również usługa prasowania ubrań za pomocą specjalnych manekinów, tuneli prasowalniczych jak i przy wykorzystaniu tradycyjnych żelazek.

Bardzo często usługi dodatkowe wykorzystywane są przy zwrotach produktów. Konieczne jest często uzupełnienie brakujących folii, wymiana etykiet czy odpowiednie złożenie odzieży przed umieszczeniem na miejscu składowania.

Rozwiązania omnichannel

Integracja kanału internetowego oraz stacjonarnego wymaga przede wszystkim zastosowania odpowiedniego systemu WMS (zarządzającego magazynem). Oba te kanały coraz częściej się przenikają przy oferowaniu udogodnień dla klientów jak click&collect  czy return-in-store.  Dynamiczny rozwój e‑commerce i znaczący udział branży fashion w tym kanale sprzedaży, a także najwyższy udział zwrotów zamówionych produktów i wiele nowych zachowań konsumenckich (jak wardrobing) sprawiają, że innowacje w zakresie organizacji procesów magazynowych powstają właśnie dla sektora odzieżowego.

Należy pamiętać o tym, że chociażby organizacja kompletacji zamówień, jak i sam sposób pakowania paczek dla kanału B2C oraz B2B znacząco różni się od siebie, dlatego warto dobrze się przygotować chcąc obsługiwać klientów wielu kanałach.

Przyszłość magazynów dla branży fashion

Jakie innowacje w magazynowaniu odzieży, akcesoriów i obuwia mogą pojawić się w najbliższym czasie? Takie, które odpowiadają na potrzeby klientów końcowych, którzy chcą mieć niedrogi i łatwo dostępny towar w wybranym przez nich kanale. Dlatego operatorzy logistyczny będą dążyć do maksymalnej automatyzacji, która skraca czas wszystkich procesów magazynowych oraz zmniejsza koszty.

Z pewnością konieczne stanie się przystosowanie wszystkich magazynów do nowych procesów będących efektem rozwoju e‑commerce, a także zautomatyzowanie personalizacji zamówień, na które tak czekają konsumenci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *