Rynek małego AGD w Polsce

Produkty dużego i małego AGD to jedna z najważniejszych kategorii nie tylko w sprzedaży online, ale także w kanale tradycyjnym. Czym się charakteryzują, jakich wyborów dokonują klienci oraz jak odpowiadać na ich potrzeby?

Rynek AGD

Polscy konsumenci wydali w 2019 roku na sprzęt AGD 11,9 mld zł brutto. Wzrosty notowały zarówno duże AGD (8,5 proc.), ale przede wszystkim małe sprzęty (wzrost wartości o 16 proc.). Kupiliśmy 12 milionów sztuk małego sprzętu, z czego głównie ekspresy do kawy (wzrost o 34 proc.) oraz odkurzacze (23 proc.). Co ciekawe, wzrosły także kategorie klimatyzatorów oraz oczyszczaczy powietrza[1]. Możemy zatem odważnie stwierdzić: rynek AGD w Polsce jest w fazie wzrostu!

Polacy kupowali nie tylko mieszkania, ale także wyposażali je w potrzebny sprzęt dużego i małego AGD. Dobra sytuacja ekonomiczna wspierała pozytywne nastawienie do zakupów w tym segmencie. Dodatkowo – wpływ na nią miała także zmiana zwyczajów żywieniowych Polaków (stąd zakupy blenderów, robotów, parowarów i wyciskarek do soków). Dodatkowo dochodzi dbałość o zdrowie (zakupy oczyszczaczy powietrza) oraz brak czasu (popularność robotów sprzątających).

Jednak, jak prognozują eksperci z PMR w raporcie „Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, po ostatnich latach prosperity, w następnych pięciu latach należy spodziewać się zdecydowanie niższych dynamik sprzedaży. Spadki wiążą się głównie z sytuacją mieszkaniową, która staje się nasycona, a klienci nieskorzy do dalszych inwestycji[2].

Wydaje się zatem, że Polacy zaczęli obawiać się nie tyle zakupów w segmencie AGD, co raczej brania kredytów. Wszak – z raportu „Dlaczego Polacy się zadłużają?”, przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej – wynika, że to właśnie ta kategoria zakupów nakłania nas do najczęstszego zaciągania kredytów lub pożyczek ratalnych.

Małe (duże) inwestycje w AGD

Niekwestionowanym zwycięzcą w kategorii drobnego AGD okazały się w 2019 roku ekspresy do kawy. Trend przygotowania świeżo palonej kawy zawitał nie tylko do kawiarni czy restauracji, ale także do polskich domów.

Zakupy na rynku małego AGD

Co warte odnotowania, nie tylko w kategorii „ciekawostka”, ale także jako odwzorowanie pewnego rodzaju trendów rynkowych – wartość ekspresów do kawy wzrosła dwukrotnie w ciągu 2 lat – do ponad 1 mld zł. Z kolei w 2019 r. sprzedano ponad 300 tys. sztuk odkurzaczy pionowych bateryjnych, zaś aż 45 proc. wszystkich sprzedanych żelazek stanowiły te z generatorami pary.

Sprzedaż AGD w Polsce

Pół na pół – dokładnie tak rozkładają się proporcje zakupowe w segmencie AGD. Połowa Polaków deklaruje zakupy online, druga – w sklepach stacjonarnych – podaje WONGA.com w najnowszym raporcie „Cyfrowe zwyczaje Polaków” przeprowadzonym przez Kantar. Sprzęt gospodarstwa domowego i elektronika to także jedne z najchętniej kupowanych kategorii produktów w sieci.

Polacy są jednak ostrożni i planują swoje zakupy. To dlatego właśnie w tym segmencie efekt ROPO, a także efekt odwróconego ROPO jest bardzo widoczny.

Aż siedmiu na dziesięciu kupujących szuka w sieci informacji o sprzęcie, który planuje kupić, zaś dopiero później decyduje się na zakup. I tutaj pojawia się kłopot – ponad 50 proc. Polaków odchodzi z kanału internetowego na rzecz zakupów w sklepach tradycyjnych. Co istotne – taki sposób finalizacji zakupów wybierają głównie kobiety (44 proc.)[3].

36 proc. z nas po researchu w sieci woli obejrzeć produkty w sklepie tradycyjnym i tam decyduje się na zakup, zaś kolejne 13 proc. korzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych. Pozostała (prawie) połowa, bo aż 48 proc. deklaruje, że swoje zakupy dokończy online.

Rynek AGD – zalety zakupów online

Argumenty na rzecz zakupów online są niezbywalne i ich lista jest znacznie dłuższa niż obaw klientów. Należy do nich głównie uszkodzenie paczki w transporcie i, coraz rzadziej, obawy o bezpieczeństwo transakcji w internecie.

Znane marki na rynku AGD

Według raportu „Omnichannel 2019” w kanale sprzedaży tradycyjnej dominuje Media Markt, zaś w online prym wiedzie Morele.net. Oczywiście wiele sklepów oferuje sprzedaż zarówno przez internet, jak i w sklepach tradycyjnych, jednak można wyróżnić takie marki, które przeważają w jednym bądź drugim kanale. I tak w kanale tradycyjnym zaszczytne miejsca zajmują Media Markt, Neonet, Media Expert oraz Euro RTV AGD, zaś liderami sprzedaży internetowej są: eMag, Allegro oraz Morele.net. W przypadku Morele.net aż 56 proc. respondentów wybiera zakup online z dostawą do domu[4].

Z kolei przywoływany już raport PMR jako głównego gracza w tym segmencie wskazuje EURO-net z siecią RTV Euro AGD, którego szacowana sprzedaż obejmuje ponad piątą część rynku.[5]

Duży i drobny sprzęt gospodarstwa domowego oraz elektronika to jedne z najchętniej kupowanych kategorii produktów w sieci, dlatego te kategorie poddawane są rozlicznym analizom, a raporty z badań nieznacznie się różnią. Według najnowszego „Rankingu sklepów internetowych 2019 Opineo.pl” do najpopularniejszych sklepów internetowych w omawianej kategorii należą:

– North.pl

– Morele.net

– Neonet.pl

– x-kom.pl

– Agdmaster.com

– Zadowolenie.pl

– Electro.pl

– Euro.com.pl

Z kolei, według Gemiusa, to inne marki zapracowały na swoją rozpoznawalność w tym segmencie.

Znajomość serwisów AGD

Wiele kanałów sprzedaży AGD

Wiele marek pracuje nam optymalizacją swoich serwisów i platform e-commerce i m-commerce, rozwijając także ścieżki klienta w oparciu o model omnichannel, który pozwala klientom dokonywać zakupów sprzętu online, offline lub telefonicznie, a także np. kupić lub zarezerwować wybrany produkt, a następnie odebrać go w sklepie tradycyjnym (click&collect).

Zacieranie granic zakupów online i offline nie jest co prawda niczym nowym, jednak dla omawianej branży bardzo charakterystycznym zjawiskiem. Według badań własnych sieci RTV Euro AGD około 30-40 proc. klientów nadal potrzebuje wsparcia sprzedawcy podczas zakupów, a z kolei aż 68 proc. odwiedzających korzysta ze smartfonów podczas zakupów w sklepie tradycyjnym, aby porównać ceny tych samych produktów w internecie.[6]

Powyższe dane wskazują na ważny trend, który wpłynie na to, że proporcja kupujących online i offline może się nie zmienić. Konsumenci w obu kanałach oczekują tych samych doświadczeń, cen, podobnej jakości obsługi. Grupa tych osób, które potrzebują kontaktu z doradcą lub sprzedawcą w miejscu sprzedaży nie będzie spadać, z kolei grupa tych, dla których najważniejsza jest szybkość i wygoda zakupów – zostanie w internecie.

Co ciekawe jednak – wielu z nas woli zamówić towar przez internet, ale skorzystać z płatności przy odbiorze. Co druga dostawa opłacana jest gotówką, ponieważ wielu kupujących nadal woli zamówiony produkt najpierw zobaczyć i sprawdzić, czy nie został uszkodzony w transporcie.

Pisząc o tej branży, nie można nie wspomnieć o efekcie ROPO (oraz odwróconego ROPO). Aż 47 proc. osób deklaruje, że szuka w sieci, zaś swój zakup finalizuje w kanale tradycyjnym. Co ciekawe – prawie tyle samo, bo aż 46 proc. robi to dokładnie odwrotnie.

Rynek AGD – jak będą wyglądały zakupy w przyszłości?

Na pytanie: „Jeśli w przyszłości zdecydował(a)byś się kupować przez internet, to jakie produkty by Cię interesowały?” odpowiedzią najczęściej powtarzaną była: sprzęt RTV/AGD, ponieważ tę kategorię wskazało aż 33 proc. respondentów Gemiusa. Dopiero kolejne odpowiedzi dotyczyły odzieży, obuwia, kosmetyków i perfumów oraz książek.

Te dane potwierdzają, że AGD do bardzo silna kategoria w e-commerce. Od dobrych kilku lat pracuje na świetne opinie wśród kupujących i która odrabia lekcję budowania doświadczeń klientów w wielu kanałach. Sukcesem w rozwoju branży będzie nadal wysoka jakość dostarczanych usług, szeroki wybór produktów i rozwijanie narzędzi nowoczesnych technologii. Zaś biorąc pod uwagę cykl życia produktów z tej kategorii – klient regularnie i tak będzie nie tyle chciał, ale po prostu musiał wracać.

*Artykuły stworzony przy współpracy z Maciejem Piochem – Arvato Supply Chain Solutions

[1] Raport za 2019 r. APPLiA – Organizacji Producentów i importerów AGD w Polsce

[2] https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/przed-rynkiem-rtv-agd-i-sprzetu-elektronicznego-okres-spowolnienia/

[3] „Cyfrowe zwyczaje Polaków” Wonga.com i Kantar, 2019

[4] Raport „Omnichannel 2019”, RTV/AGD, Your CX

[5] PMR, Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”

[6] Badania własne RTV Euro AGD,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *