Alfabet logistyki e-commerce

Logistyka jest kluczowym filarem funkcjonowania sklepów internetowych, a efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw daje możliwość budowania przewagi konkurencyjnej w kanale e-commerce.

Zobacz, jakie elementy i trendy kształtują dzisiejszą logistykę:

A – Automatyzacja magazynów

Automatyzacja procesów magazynowych jest jednym z najgorętszych trendów logistycznych, gdyż umożliwia podniesienie wydajności operacji magazynowych, a w przypadku rozwiązań np. shuttle system również na zwiększenie liczby składowanych produktów bez konieczności rozbudowy samego budynku. Nowoczesne systemy automatyzujące są przede wszystkim rozwiązaniem dla magazynów z dużym wolumenem zamówień, a także odpowiedzią na coraz większe wyzwanie z rekrutacją pracowników.

B – Black Friday

Jest to w pierwszej kolejności „święto handlowe” w obrębie którego zamawianych jest zazwyczaj najwięcej paczek w skali całego roku. Można przyjąć, iż od Black Week sklepy internetowe wchodzą w najgorętszy okres sprzedażowy, trwający do Świąt Bożego Narodzenia.

C – Cross-border

Sprzedaż transgraniczna pozwala sklepom internetowym na powiększenie zasięgu ich działalności poza granice własnego kraju. Zapewnienie sprawnej wysyłki oraz obsługę zwrotów na rynkach zagranicznych jest szansą na dynamiczny rozwój sklepów internetowych.

D – Dane

Przetwarzane i w odpowiedni sposób analizowane dane dostarczają wielu informacji na temat zachowań i preferencji zakupowych klientów. W logistyce na podstawie danych można lepiej zaplanować zapotrzebowanie na ilości pracowników, czy zatowarowanie magazynu w zależności od przewidywanego popytu.

E – E-commerce

Handel elektroniczny ma znaczący wpływ na rozwój logistyki, zarówno branży magazynowej, jak i rynku dostaw kurierskich. W Polsce istnieje ponad 60 tysięcy sklepów internetowych z których prawie wszystkie sprzedają produkty fizyczne, czyli wymagają obsługi logistycznej.

To właśnie dzięki wzrostowi wolumenów , głównie z kanału online wiele firm przeszło transformację oraz inwestuje w nowoczesną infrastrukturę, żeby spełniać coraz to większe wymagania klientów.

F – Fulfillment

Wraz z rozwojem kanału e-commerce rozwinęła się również usługa fulfillment, czyli kompleksowa obsługa logistyczna, od przyjęcia towaru, aż po obsługę zwrotów. Współpraca z doświadczonym operatorem logistycznym np. Arvato jest często kluczem do sprawnej obsługi logistycznej, a tym samym budowanie zadowolenia klienta końcowego.

G – Globalizacja

E-commerce jest bezpośrednio związany z globalizacją sprzedaży na świecie. Proces ten daje nam możliwość kupowania produktów i usług w najróżniejszych zakątkach naszego globu. Rozwój międzynarodowej sprzedaży online w dużym stopniu zależy właśnie od sprawnej obsługi przepływu towarów. Należy pamiętać o dostosowaniu produktów i usług do kultury i zwyczajów konkretnego rynku docelowego.

H – Huby logistyczne

Są kluczowym elementem łańcucha dostaw, gdyż w tych miejscach paczki są sortowane i dystrybuowane do regionalnych oddziałów firm kurierskich. Magazyny e-commerce oraz huby kurierskie są najczęściej zlokalizowane blisko siebie, co pozwala na optymalizację kosztów, a także wydłużenie cut-off, czyli granicznego czasu do którego spakowane przesyłki muszą być przygotowane do odbioru.

I – Integracja systemów

Poprawna integracja systemów odgrywa ważną rolę w płynności efektywności procesów biznesowych. Połączenie wielu aplikacji (np. ERP, WMS, CMS) umożliwia automatyzację operacji, a tym samym sprawniejsze działanie sklepu internetowego.

J – Jakość

Jakość produktów i obsługi logistycznej ma bezpośredni wpływ na reputację i sprzedaż w sklepie internetowym. Na konkurencyjnym rynku, wielu klientów, to właśnie jakość stawia na pierwszym miejscu przy wyborze konkretnego e-sklepu.

K – Klient

Konsument zawsze pozostaje w centrum uwagi, gdyż bez niego zakupy nie będą po prostu istnieć. Klient oczekuje przede wszystkim szybkiej i bezbłędnej dostawy produktów, a deklarowane czasy realizacji zleceń bardzo często traktuje jako wiążące.

L – Last mile

Terminowe dostawy budująca zaufanie i lojalność wobec marki. Na polskim rynku najpopularniejsze są dostawy kurierskie oraz do automatów paczkowych. Sprawna i wygodna z punktu widzenia klienta jest jednym z najważniejszych elementów ścieżki zakupowej.

M – Magazyny

W Polsce mamy obecnie ponad 30 mln m2 powierzchni magazynowej, a ten wolumen nadal rośnie. Co ważne, wiele firm zagranicznych inwestuje w Polsce, szczególnie w województwie Wielkopolskim i Dolnośląskim, skąd obsługiwane są pozostałe kraje europejskie.  Rozwój rynku magazynowego nie tylko napędza rynek pracy, lecz również pozytywnie wpływa na rozwój infrastruktury drogowej.

N – Nowe technologie

Nowe technologie są nieodzownym elementem rozwojowych sklepów internetowych, dzięki którym mogą oferować bezpieczne oraz bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe. W logistyce wykorzystanie automatyzacji i big data do sprawniejszej obsługi zleceń, czy nowoczesne formy dostawy, jak automaty paczkowe sprawiają, że klienci coraz częściej decydują się na kanał online.

O – Omnichannel

Strategia omnichannel coraz częściej stanowi klucz do sukcesu sieci handlowych. Klienci oczekują od marek spójnego doświadczenia zakupowe, bez względu na to czy kupują offline czy online. Możliwość np. zwrotu towaru zamówionego w Internecie w sklepie stacjonarnym sprawiają, iż cały proces zakupowy staje się łatwiejszy.

P – Pracownicy

Pracownicy są fundamentem efektowanego zarządzania łańcuchem dostaw. W większości centrum logistycznych są oni niezbędni do kompletowania zamówień dostarczanych przez firmy kurierskie. W Polsce mamy wykwalifikowaną kadrę, co jest również argumentem na dalsze inwestycje w naszym kraju.

W przypadku zautomatyzowanych magazynów rola pracowników jest inna, gdyż koncentrują się głównie na nadzorze i optymalizacji procesów, po uprzednim zaprojektowaniu i implementacji rozwiązań.

R – Raportowanie

Proces generowania i analizy raportów jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania, nadzoru i optymalizacji procesów logistycznych. Na tej podstawie badane są także wskaźniki KPI, które świadczą o jakości i wydajności łańcucha dostaw.

S – Sztuczna inteligencja

AI rewolucjonizuje logistykę sklepów internetowych na kilku płaszczyznach. Pozwala m.in. na szybszą i trafniejszą analizę danych i wyciąganie wniosków, prognozowanie popytu i ilości zapasów, a także pomaga w podejmowaniu decyzji w procesach logistycznych np. wybór optymalnej ścieżki kompletacji produktów w magazynie.

T – Towar

Produkty są kolejnym kluczowym elementem logistyki e-commerce ponieważ wokół nich skupiają się procesy logistyczne. Wyposażenie magazynu np. dobór miejsc składowania jest zdeterminowane właśnie rodzajem obsługiwanego towaru. Kolejnym elementem jest sposób pakowania i wysyłki towaru, co w dużej mierze zależy od jego gabarytów, właściwości oraz wartości produktów.

U – Usługi dodatkowe – VAS

Value-Added Services mają duże znaczenie w procesie logistycznym ponieważ zwiększają atrakcyjność oferty, a także dają możliwość budowania przewagi konkurencyjnej przed sklep internetowy. Do najpopularniejszych należą np. tworzenie zestawów, personalizacja czy pakowanie na prezent.

W – WMS

System WMS jest sercem magazynu i ma fundamentalne znaczenie w zarządzaniu centrum logistycznym. Umożliwia m.in. zarządzanie wszystkim procesami, śledzenie zapasów, czy integrację z innymi niezbędnymi systemami do prawidłowego funkcjonowania sklepu internetowego.

Z – Zwroty

Sprawna obsługa zwrotów odgrywa dużą rolę w budowaniu marki i lojalizacji klientów. Proces obsługi zwrotów jest jednym z najbardziej wymagających, gdyż może również wiązać się z zastosowaniem poszczególnych usług VAS, jak np. wymiana uszkodzonego opakowania produktu.

Jak widać, logistyka jest podstawową funkcjonowania sklepów internetowych. Wymaga ona starannego planowania i precyzyjnego zarządzania, aby efektywnie koordynować procesy od zamówienia po dostawę, co jest niezbędne do zapewnienia satysfakcji klientów. Jest to także dziedzina wymagająca ciągłej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych, co czyni ją zarówno wyzwaniem, jak i kluczowym czynnikiem wyróżniającym firmy na konkurencyjnym rynku e-commerce.

Leszek Gawinowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *