Indie – przegląd rynku e-commerce

Indyjski rynek e-commerce rozwija się w szybkim tempie – choć wydaje się, że najlepsze jeszcze przed nim. Rosnąca ilość użytkowników Internetu i wzrost gospodarczy z pewnością przyniosą korzyści rynkowi e-sprzedaży. Jakie siły napędzają indyjski e-commerce?

Gospodarka i rynek e-commerce w Indiach?

Indie są siódmym co do wielkości krajem na świecie i zamieszkuje je 1,3 miliarda ludzi, których całkowity PKB wynosi 2,074 biliona dolarów. PKB na mieszkańca wynosi obecnie 1942 dolarów, a do 2020 r. ma wynieść wzrosnąć 2672 dolarów[1].

Rozwój Internetu, rozwój e-commerce

Odsetek osób z dostępem do Internetu w Indiach wynosi aktualnie 37,5 proc. Oczekuje się, że do 2023 r. osiągnie 46,2 proc.[2] To wciąż niewiele, zwłaszcza w porównaniu do zachodnich gospodarek, gdzie niemal 100 proc. mieszkańców ma dostęp do urządzeń i Internetu. Jednak przy tak dużej populacji, te niemalże 40 proc. użytkowników Internetu to aż 460 milionów internautów. W efekcie Indie są drugim co do wielkości rynkiem online, ustępując jedynie Chinom.

Aktualnie odsetek osób kupujących online w Indiach wynosi zaledwie 4,3 proc., ale rynek e‑commerce rośnie – i to w szybkim tempie. Szacuje się, że przychody na rynku e-commerce w Indiach w 2019 roku wyniosą 32,288 mln dolarów[3]. Eksperci rynku oczekują, że roczne przychody wykażą stopę wzrostu o wysokości 17,8 proc. (CAGR 2019-2023), co spowoduje wzrost wartości rynku do poziomu 62,284 mln dolarów do 2023 r.[4]

Wielkie inwestycje i wsparcie państwa

Indie są najszybciej rozwijającym się rynkiem handlu elektronicznego. Eksperci sądzą, że e-commerce ma wzrosnąć o około 1200 proc. (!) do 2026 r.[5]

W związku z młodym profilem demograficznym, rosnącą penetracją Internetu i rosnącymi wynikami gospodarczymi, oczekuje się, że indyjskie przychody z handlu elektronicznego przez najbliższe lata będą rosnąć w tempie 51 proc. rocznie, co jest najwyższym wynikiem na świecie[6].

Tym samym rośnie ilość inwestycji w rynek e-sprzedaży. W 2017 roku w branży e-commerce na rynku indyjski pojawiło się 21 transakcji typu private equity i venture capital o łącznej wartości 2,1 miliarda dolarów, a w 2018 roku indyjskie firmy z branży e-commerce otrzymały ponad 7 miliardów dolarów w ramach tego typu finansowania[7].

Dodatkowym czynnikiem powodującym wzrosty na rynku e-sprzedaży jest wsparcie państwa dla tego sektora. Rządowe inicjatywy takie jak Digital India czy Start-up India, a także wsparcie dla zagranicznych inwestycji pomaga rynkowi e-commerce dalej się rozwijać.

Najwięksi na rynku

Amazon India – szacowany miesięczny ruch na stronie: 365,5 milionów wizyt[8]. Skąd tak wysoka pozycja Amazona?

  1. Amazon akceptuje płatność gotówką przy odbiorze jako metodę płatności, która według prognoz pozostanie preferowaną metodą płatności dla indyjskich klientów internetowych.
  2. Amazon inwestuje w edukację dotyczącą tego, jak kupować i sprzedawać online. Wdraża detalicznych sprzedawców w takie pojęcia, jak poczta elektroniczna, aplikacje i e-commerce.

Flipkart – założona w 2007 roku platforma zajmuje drugie miejsce pod względem popularności i osiąga 221,5 milionów wizyt w miesiącu[9]. Początkowo sprzedawała książki, a dzięki wysokim dochodom rozszerzyła ofertę na inne popularne kategorie, w tym telefony komórkowe, elektronikę, modę.

W 2018 roku Walmart, amerykańska sieć handlowa i jednocześnie właściciel jednej z największych platform handlu elektronicznego w USA, nabyła 77 proc. udziałów Flipkart za 16 miliardów dolarów. Wynika z tego, że indyjski rynek jest zdominowany przez dwóch amerykańskich gigantów, którzy najpewniej długo nie ustąpią miejsca lokalnym e-sklepom.

Tych dwóch graczy – Amazon India i Flipkart – posiadają łącznie ponad 70 proc. indyjskiego rynku handlu elektronicznego[10]

Snapdeal – platforma zakupów online oferująca szeroką gamę produktów, od elektroniki i mody po sprzęt gospodarstwa domowego. Firma Snapdeal, założona w 2010 roku, otrzymała kilka transz środków finansowych od znanych inwestorów, w tym Alibaba Group, Foxconn i SoftBank, aby napędzać jej rozwój i konkurować o czołowe miejsca w indyjskim rynku e-commerce. Wciąż jednak jest daleko za konkurencją – osiąga „zaledwie” 83,5 milionów wizyt w miesiącu[11].

Jak widać, trzech największych graczy na rynku to platformy multibrandowe finansowane przez wielkie korporacje e‑sprzedaży.

Kim jest klient e-commerce w Indiach?

Rosnąca klasa średnia w Indiach to ważny współczynnik wzrostu e-sprzedaży. Eksperci w PwC prognozują, że do 2022 roku klasa średnia będzie największą grupą społeczną w Indiach, a do 2025 roku jej poziom konsumpcji będzie zbliżony do chińskiego[12].

Współczesna grupa kupująca w sieci to głównie mężczyźni (70 proc.) o średniej wieku 25 lat[13]. Jednak szybki wzrost e-commerce może już niebawem znacząco zmienić ten krajobraz. PwC sugeruje, że nowi e‑konsumenci w Indiach będą nieco starsi (średnia wieku osiągnie 28 lat) oraz wzrośnie ilość kobiet kupujących w sieci, zrównując tym samym ich udział w rynku z mężczyznami (po 50 proc.)[14].

Co kupują Hindusi?

Hindusi na zakupy online wydają rocznie średnio 256 dolarów[15]. Nie będzie to dla nas zaskoczeniem – największe zyski na rynku e-commerce odnotowuje branża fashion beauty. Na drugim miejscu plasuje się elektronika, a na trzecim zabawki i hobby[16]. Co ciekawe, to kategoria mody wciąż będzie najszybciej rosnąć na rynku indyjskim. Może osiągnąć nawet 27 proc. wzrostu rocznie[17]. Dynamicznie rośnie też kategoria żywności, która wzrasta rok do roku o 26 proc. [18]

Zachowania konsumentów

Biegli w Internecie kupują chętnie – i mobilnie

Zdecydowana większość Hindusów korzystających regularnie z Internetu dokonuje zakupów w sieci – deklaruje to 74 proc. z nich[19]. Wśród nich przeważają osoby korzystające z kanału mobile. Do zakupów online wykorzystuje go 60 proc. indyjskich konsumentów, zaś desktopu 40 proc. [20]

Zakupy za granicą – chętnie, ale nie zawsze

Hindusi mają zaufanie do zagranicznych sprzedających, dlatego plasują się na wysokim trzecim miejscu w zestawieniu nacji kupujących w formule cross-border z wydanymi 53 milionami dolarów[21].

Łącznie 34 proc. Hindusów korzystających z oferty e-commerce kupuje za granicą[22] – to bardzo dużo!

Dlaczego tak wielu z nich dokonuje zakupów w CBEC?

[23]

Już tutaj widać, że Hindusi mają niski stopień zaufania do rodzimych sprzedawców – stąd chętnie decydują się na zakupy internetowa poza Indiami. Według KPMG odpowiada za to także otwartość Hindusów na nowe doświadczenia, trendy i mody.[24] Co ciekawe, podczas zakupów w CBEC zmieniają się proporcje korzystania z kanałów: aż 56 proc. kupujących wybiera desktop, a tylko 10 proc. zakupy na smartfonie[25].

Płatności – wciąż głównie za pobraniem

Okazuje się, że niewielu hinduskich konsumentów posiada dostęp do kart kredytowych i mobilnych kont – a to ma znaczący wpływ na wybierane sposoby płatności w e-commerce. Choć 80 proc. Hindusów posiada konto w instytucji finansowej, to tylko 3 proc. z nich posiada kartę kredytową, a 2 proc. posiada konto mobilne[26].

W związku z tym najpopularniejszą formą płatności wciąż pozostaje płatność za pobraniem.

[27]

Być może ten krajobraz zacznie się zmieniać. Ci konsumenci, którzy korzystają z bankowości internetowej, są bardziej otwarci na inne formy płatności, zwłaszcza związane z możliwością płatności mobilnej. Aż 47 proc. z nich preferuje ten sposób opłacenia zamówień w e-sklepach[28].

Niski poziom zaufania

Jednak to nie formy płatności są największym problemem indyjskiego e-commerce – a poziom zaufania do internetowych sprzedawców.

Hindusi są wyczuleni na punkcie opinii w e-commerce. Aż 65 proc. z nich mówi, że nie ufa ocenom produktów w sklepach online[29], a jeszcze więcej – 72 proc. – nie ma zaufania do zewnętrznych opinii produktowych i uważa, że normą jest ich fałszowanie[30].

Problemem są również same produkty. Hinduscy e-konsumenci obawiający się fałszerstw deklarują, że preferują zobaczyć produkt przed zakupem – potwierdza to 43 proc. z nich[31].

Co więc zrobić, by wzbudzić zaufanie, skoro nie można polegać na opiniach innych użytkowników i standardowych zdjęciach produktów? Postawić na własny content – autorskie zdjęcia i opisy produktów, otworzyć się na szczere recenzje i pozostawać dostępnym dla e‑klientów.

Podsumowanie

Choć rynek e-commerce w Indiach jest bardzo obiecujący, jest to wciąż młody rynek i bardzo słabo rozwinięty. Dotarcie do klientów w Indiach nie jest łatwe, ponieważ ¼ populacji żyje dużo poniżej „średniej krajowej”, a większość obywateli nie ma kart kredytowych ani dostępu do bankowości internetowej.

Jednak ten obraz Indii szybko się zmienia. Wsparcie rządu w rozwój Internetu i e-sprzedaży, rosnąca i bogacąca się grupa młodych digital natives oraz regularne wzrosty zamożności sprawiają, że rynek staje się niezwykle interesujący dla inwestorów. Na pewno będzie się tam działo!

[1] eShopWorld.com, https://www.eshopworld.com/blog/indian-ecommerce-insights/

[2] Statista.com, https://www.statista.com/outlook/243/119/ecommerce/india

[3] Statista.com, https://www.statista.com/outlook/243/119/ecommerce/india

[4] Statista.com, https://www.statista.com/outlook/243/119/ecommerce/india

[5] IBEF, „E-commerce Report”

[6] IBEF, „E-commerce Report”

[7] IBEF, „E-commerce Report”

[8] Disfold.com, https://disfold.com/top-e-commerce-sites-india/

[9] Disfold.com, https://disfold.com/top-e-commerce-sites-india/

[10] KPMG, „E-commerce retail logistics in India”

[11] Disfold.com, https://disfold.com/top-e-commerce-sites-india/

[12] PwC, https://www.pwc.in/research-insights/2018/propelling-india-towards-global-leadership-in-e-commerce.html

[13] PwC, https://www.pwc.in/research-insights/2018/propelling-india-towards-global-leadership-in-e-commerce.html

[14] PwC, https://www.pwc.in/research-insights/2018/propelling-india-towards-global-leadership-in-e-commerce.html

[15] PPRO Payments&E-commerce Report, “High Growth Markets” 2018

[16] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[17] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[18] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[19] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[20] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[21] eShop World, “Global eCommerce Market Ranking 2019”

[22] Ecommerce Foundation, „India Ecommerce Report 2018”

[24]  KMPM, „Me, my life, my wallet” 2018

[25] Ecommerce Foundation, „India Ecommerce Report 2018”

[26] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[28] We Are Social, Hootsuite, „Digital 2019. India”, https://datareportal.com/reports/digital-2019-india

[29] Ecommerce Foundation, „India Ecommerce Report 2018”

[30] Ecommerce Foundation, „India Ecommerce Report 2018”

[31] Ecommerce Foundation, „India Ecommerce Report 2018”

 

Jadwiga Żurek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *