Organizacja łańcucha dostaw bazująca na procesie postponement („odroczenia”) to koncept istniejący od dawna. Do tej pory służył głównie mass customization, czyli masowemu dostosowywaniu produktów bazowych do ostatecznych oczekiwań konsumentów masowych – najlepiej w lokalizacjach znajdujących się blisko rynku zbytu.
Współcześnie wymagania klientów dotyczące personalizacji zamówień zmuszają operatorów logistycznych, by przeprojektowali ten proces i byli gotowi na wykorzystanie go w tworzeniu zindywidualizowanych produktów i przesyłek.
Nowa technologia logistyczna
Uruchomienie odpowiednich rozwiązań personalizacji produktów w customer order decoupling point – zaprojektowanie procesu, jego koszt i czas trwania – jest bezpośrednio związane z typem towaru oraz stopniem skomplikowania zamówień i ilości prac związanych z dostarczeniem finalnego produktu. Inaczej ma się sprawa z nadrukiem przesłanej przez klienta grafiki na koszulkę, inaczej z przyszyciem dodatkowych elementów do sukienki, a inaczej z tworzeniem spersonalizowanych samochodów czy sprzętów elektronicznych.
Niezależnie od skomplikowania personalizacji, działania oznaczają dla logistyki konieczność dostosowania procesów, przystosowanie infrastruktury, a także zmian w systemie informatycznym. Po pierwsze dlatego, że muszą pojawić się nowe funkcjonalności, dzięki którym będzie można ustalić parametry produktu i sprawdzić kompletność posiadanych danych oraz poprawność jego wykonania (czy zgadza się kolor koszulki? Jej model? Czy zgadza się przesłana grafika?).
Po drugie, personalizacja wymaga przetrzymywania i przetwarzania dużo większych ilości danych – na temat klienta, zamówienia i samego procesu. Kluczem do sukcesu jest tu pełna integracja systemów. Bezbłędną personalizację może zapewnić tylko dobra komunikacja między maszynami (np. podajnikiem, ploterem i innymi) oraz między pracownikami produkcyjnymi, jakościowymi i zarządzającymi procesem.
Personalizacja przesyłek
Inną formą personalizacji, którą wdrażają centra dystrybucyjne, jest personalizacja przesyłek: materiałów dołączanych do paczek, opakowań i dodatków do nich. Może to dotyczyć sytuacji, w której firma chce wysyłać spersonalizowane materiały promocyjne (np. list z podziękowaniem, karta podarunkowa z imieniem i nazwiskiem). Często jest to personalizacja zamawiana przez klienta, co zwłaszcza dotyczy pakowania produktów na prezent.
Udostępnianie takiej usługi oznacza dla operatora logistycznego stworzenie linii ze specjalnymi opakowaniami, wypełnieniami, papierami, foliami i wstążkami oraz pakowanie zgodnie z życzeniami klienta, który może otrzymać możliwość wyboru koloru i rodzaju wykorzystanych materiałów. Do tego może dojść wydruk bilecików bądź kartek okazjonalnych, oderwanie lub zamazanie ceny oraz wysyłka paragonu do zamawiającego prezent, a nie do jego adresata.
Opcja pakowania na prezent kojarzy się zwłaszcza z segmentem beauty i fashion. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by oferować ją dla innych produktów – gier, elektroniki, książek czy zabawek.
Personalizacja komunikacji – kurierzy i zwroty
Nawiązanie personalnego kontaktu z klientem w logistyce „ostatniej mili” to jeden z czynników, które najsilniej wpływają na jego doświadczenie. Jest to pierwszy moment kontaktu z marką po kupieniu produktu, związany z czekaniem na niego, co jeszcze bardziej podnosi poziom oczekiwań. Pozytywne emocje związane z dostawą wpływają na ocenę produktu i wizerunek marki. To moment, w którym osobisty kontakt i dostosowanie się do preferencji klienta jest kluczem do sukcesu.
Przede wszystkim, należy informować klienta, co wydarza się z jego paczką i kiedy ma spodziewać się przesyłki. Warto formułować treści wiadomości (mailowe, sms-owe) wykorzystując posiadaną wiedzę o kliencie, np. jego imię. Ważnym jest też zapewnienie dużej elastyczności w dostawie i możliwości wyboru. Dotyczy to głównie czasu dostawy (np. dostawy wieczorne, w określonych godzinach) oraz miejsca dostawy (a dokładniej możliwości jego zmiany w dniu doręczenia przesyłki).
Poza wzrostem satysfakcji z usługi, taki sposób komunikacji może pomóc zoptymalizować koszty obsługi logistyki „ostatniej mili”. Jak podaje Honeywell, last mile delivery to ponad 50 proc. całościowych kosztów logistyki. Związane jest to przede wszystkim z niemożliwymi do zaplanowania i przewidzenia wyzwaniami, np. brak adresata w domu, niewłaściwy adres przesyłki, trudność z znalezieniem adresu, odmowa przyjęcia paczki. Osobista komunikacja z klientem pozwala na redukowanie częstotliwości występowania takich zjawisk, co przyspiesza proces, jednocześnie obniżając jego koszt.
Osobista logistyka
Badania Accenture wśród konsumentów amerykańskich i brytyjskich pokazują rosnące znaczenie personalizacji w tworzeniu customer experience. Zdecydowana większość ankietowanych (85 proc.) jest świadoma, że śledzenie danych użytkowników pozwala na prezentowanie im sprofilowanych treści, a niemalże połowa (49 proc.) jest otwarta na przekazywanie danych w celu otrzymania spersonalizowanego doświadczenia zakupowego.
Nic więc dziwnego, że tworzenie indywidualnych produktów oraz przesyłek i osobista komunikacja z klientem to wyzwanie dla łańcucha dostaw, które coraz częściej staje się priorytetowym do wdrożenia.
Logistyka w e-commerce, rozwiązania omnichannel, peaki, zwroty w branży fashion. Chcesz być na bieżąco w tych i wielu innych tematach? Czytaj nasz newsletter. Piszemy o logistyce inaczej niż inni. Zapisz się tutaj