Odzież używana – sytuacja na rynku
Niezwykle szybki rozwój branży fast fashion w ostatnich dekadach sprawił, że ubrania i obuwie stały się najczęściej odsprzedawanymi produktami na rynku wtórnym. Według raportu „Polacy i rzeczy używane” sporządzonego przez CBOS, ich sprzedaż deklaruje aż 92 proc. badanych Polaków. Taki sam procent respondentów potwierdza, że głównym kanałem odsprzedaży nieużywanych przedmiotów jest Internet.
Taki model pozyskiwania nowej odzieży i dodatków staje się dzięki platformom typu Vinted, Allegro, Depop, ThredUp, Poshmark czy OLX niezwykle prosty. Intuicyjne aplikacje umożliwiają błyskawiczne wystawienie, sprzedanie, kupienie czy wymianę przedmiotów, dzięki czemu odzież z drugiej ręki regularnie krąży między nowymi właścicielami.
Nic więc dziwnego, że w sieci coraz częściej trafić można na reklamy dotyczące platform oferujących używane ubrania i dodatki, które nie bez powodu kierowane są przede wszystkim do młodzieży oraz młodych dorosłych. Są to grupy, które najchętniej sięgają po tego typu rozwiązania.
Według danych LESS GROUP, zgromadzonych na potrzeby badania „Moda na second-handy”, aż 83 proc. osób w wieku do 25 lat deklaruje, że chętnie kupuje ubrania w sklepach z odzieżą używaną. Ankieta ConsumerX pokazuje, że to właśnie Millenialsi i przedstawiciele pokolenia Gen Z stanowią najliczniejsze grupy wśród osób wybierających ubrania z drugiej ręki.
Trendy w rynku odzieży używanej online
Ekologia i zrównoważony rozwój
Wzrost świadomości ekologicznej skłania konsumentów do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań modowych. Kupowanie odzieży używanej jest coraz częściej postrzegane jako świadomy sposób na redukcję śladu węglowego i zmniejszenie ilości odpadów tekstylnych.
Popularne stają się zatem butiki cyrkularne, aplikacje oraz strony dedykowane sprzedaży i zakupom używanych ubrań, specjalne konta w mediach społecznościowych, czy tzw. „swap-y”, czyli wymiany odzieży, coraz chętniej organizowane cyklicznie w większych i mniejszych miastach lub online.
Unikalność i indywidualizm
Potrzeba wyrażania swojej indywidualności oraz wyróżnienia się z tłumu od zawsze stanowiły istotny aspekt rynku odzieży wtórnej. Unikalne ubrania, których nie da się znaleźć w popularnych sieciówkach, to idealne rozwiązanie dla osób ceniących oryginalne stylizacje.
Oszczędność i jakość
Kupowanie używanej odzieży to doskonały sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Ubrania z drugiej ręki są zazwyczaj tańsze niż nowe, a jednocześnie często nie odbiegają jakością od tych dostępnych w sklepach odzieżowych. Przeciwnie – w przypadku chęci zakupu odzieży wykonanej z wysokiej jakości materiałów, takich jak np. wełna, angora, kaszmir czy jedwab – dużo atrakcyjniejszą opcją jest znalezienie tej z drugiej ręki, w miejsce produktów z wysokimi domieszkami włókien syntetycznych. Najczęściej wybieranymi kategoriami wśród odzieży używanej są jeansy, t-shirty i swetry o dobrym składzie, wysokiej jakości wykonania i w możliwie najlepszym stanie.
Luksusowa odzież z drugiej ręki
Rynek luksusowej odzieży używanej rozwija się równie szybko, co sektor „zwykłych” ubrań z drugiej ręki. Konsumenci szukają markowych produktów w niższych cenach, a także okazji na zdobycie unikalnych produktów znanych marek. Dużym zainteresowaniem cieszą się te ze znakami towarowymi najpopularniejszych domów mody, takich jak Gucci, Prada, Chanel czy Louis Vuitton, a także znanych z wysokiej jakości marek, takich jak Sezane, &Other Stories, MLE czy COS. Kluczowymi czynnikami przy zakupie są autentyczność i stan produktów. W sieci pojawiają się zatem miejsca dedykowane wyłącznie produktom high fashion, jak i traktujące „luksus” w kontekście jakości wykonania, stawiające na wyselekcjonowaną odzież z jedwabiu, kaszmiru czy wełny.
Oczekiwania i potrzeby konsumentów odzieży używanej
Jedną z kluczowych potrzeb konsumenckich na rynku odzieży używanej sprzedawanej online jest zaufanie do platform sprzedażowych. Konsumenci oczekują, że będą one oferować autentyczne produkty w dobrym stanie – znaczenie mają więc opinie innych użytkowników, polityka zwrotów oraz proces weryfikacji autentyczności, które budują zaufanie i zachęcają do zakupów online na danej platformie czy w aplikacji.
Kolejną istotną kwestią jest transparentność związana ze szczegółowymi informacjami o stanie ubrań, materiałach użytych do ich wykonania oraz dokładnych wymiarach. W połączeniu z wysokiej jakości zdjęciami umożliwia to dokonanie świadomych i satysfakcjonujących zakupów. Dodatkowym plusem jest łatwość obsługi i nawigacji strony lub aplikacji oraz prosty proces zakupu i płatności.
Wyzwania dla branży odzieży używanej sprzedawanej online
Inwestycje w technologie i ekspansja globalna to najistotniejsze wyzwania, stojące przed rynkiem odzieży używanej sprzedawanej w formule online. E-sklepy second-hand inwestują w nowe technologie, aby usprawnić procesy logistyczne i zarządzanie asortymentem, a także weryfikację jakości i autentyczności sprzedawanych produktów. Automatyzacja procesów przyjmowania, katalogowania i wysyłki towarów znacznie zwiększa efektywność i usprawnia obsługę klientów, którzy, zachęceni pozytywnymi doświadczeniami zakupowymi, chętniej ponownie skorzystają z oferty platformy czy sklepu.
Odzież używana na świecie
Globalne platformy e-commerce umożliwiają natomiast wymianę odzieży pomiędzy konsumentami z różnych zakątków świata. Według badania „Resale Report 2024” przeprowadzonego przez ThredUp, globalny rynek odzieży używanej osiągnie wartość 350 miliardów dolarów do 2028 roku – to 3 razy szybszy wzrost, niż całego światowego rynku odzieży.
Przyszłość rynku odzieży używanej sprzedawanej online
Rynek odzieży używanej sprzedawanej online dynamicznie się rozwija, odpowiadając na rosnące potrzeby ekologiczne i ekonomiczne konsumentów. Popularność platform takich jak Vinted czy Poshmark rośnie w bardzo dużym tempie, co sprawia, że przyszłość tego rynku będzie wiązać się z dalszym wzrostem popularności, ale także koniecznymi innowacjami, które zrewolucjonizują sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy odzież używaną.
Wzrost tego segmentu jest silnie napędzany rosnącą świadomością ekologiczną oraz poszukiwaniem unikalnych, tańszych produktów w porównywalnej lub wyższej jakości niż te, oferowane w popularnych sklepach odzieżowych. Coraz więcej krajów zmierza w kierunku ustalenia zrównoważonego rozwoju jako standardu w branży modowej. Konsumenci będą więc wymagać od marek odpowiedzialnego podejścia do produkcji i sprzedaży odzieży, a także wprowadzenia bardziej etycznych praktyk biznesowych.