Polacy a sport
Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2021 roku w zajęciach sportowych lub rekreacji ruchowej uczestniczyło 38,8 proc. Polaków, a aż 66 proc. z nas deklaruje bardzo dobrą i dobrą kondycję fizyczną[1]. Naszą najpopularniejszą aktywnością sportową jest jazda na rowerze (60 proc. osób), a następnie pływanie (34 proc.). Kobiety wybierają także aerobik, fitness i gimnastykę̨ (25 proc.) oraz bieganie i nordic walking (19 proc.), natomiast mężczyźni grę w piłkę nożną (28 proc.) oraz sporty siłowe i kulturystykę (12 proc.).[2]
Z kolei w Europie sportem numer 1 jest bieganie, które wskazuje jako swoją najpopularniejszą aktywność aż 31 proc. osób.[3]
Dlaczego uprawiamy sport? Wydawać by się mogło, że głównie dla zdrowia, ale to nie jest pierwsza motywacja. Jest nią przyjemność i rozrywka płynąca z uprawiania sportu. Na kolejnych miejscach uplasowały się: utrzymanie kondycji fizycznej oraz zachowanie właściwej sylwetki, a dopiero potem zdrowie. Aktywność sportowa stała się także doskonałym sposobem na spędzanie wolnego czasu.
Na sport wydaliśmy w 2021 roku średnio 870 złotych. W tej kwocie są zarówno zajęcia ruchowe, jak i inne wydatki, w tym odzież, obuwie oraz sprzęt[4]. Najbardziej dynamiczny wzrost obserwujemy w zakresie zakupów odzieży, obuwia i akcesoriów potrzebnych do uprawiania sportu.
Odzież i akcesoria sportowe
Odzież i obuwie sportowe cieszą się tak dużą popularnością nie tylko dlatego, że służą do uprawiania sportu, ale z tego względu, że moda casual staje się coraz bardziej popularna i mocno w trendzie. Sportowe buty do sukienki czy garnituru, a kamizelka puchowa na spotkanie biznesowe przestały nas już dziwić.
Według szacunków analityków Statista wartość polskiego rynku odzieży i obuwia sportowego w 2021 roku wyniosła 659 mln euro (z 7,7-procentowym wzrostem rok do roku)[5]. Branża osiągnęła przychody ogółem w wysokości 4,7 mld zł przy kosztach działalności 4,4 mld zł, zaś wynik finansowy netto zwiększył się z 66 mln zł do 296 mln zł[5].
Prognoza jest obiecująca, choć branża obawia się tąpnięcia. Rosną koszty działalności, w tym między innymi te związane z energią elektryczną i transportem. Spada także optymizm konsumentów, którzy w związku z wysoką inflacja ograniczają swoje nadprogramowe wydatki, o czym jasno mówią badania. Aż 30 proc. z nas ograniczy wydatki zwłaszcza na sprzęt sportowy, a 27 proc. na szeroko pojętą rekreację[7].
Jak kupujemy produkty sportowe?
Póki co – kupujemy jednak nadal. I to w kilku modelach. Nadal najpopularniejsze są duże sieci sklepów sportowych, takie jak między innymi: Decathlon, Martes Sport, Sports Direct, Intersport czy Sizeer, które nie tylko oferują szeroką gamę odzieży i sprzętu, ale także powiększają liczbę oferowanych znanych marek sportowych w stosunku do marek własnych.
Do gry włączają się – z dobrymi efektami – sklepy monobrandowe znanych światowych gigantów. Nike, Adidas, Puma, Reebok są ścigane przez inne znane już brandy: New Balance, 4F i wiele innych.
Co warte odnotowania – coraz popularniejsze stają się specjalistyczne sklepy sportowe, skupione się na sprzedaży odzieży, akcesoriów i sprzętu danej dziedziny. Sklepy rowerowe, outdoorowe, dla biegaczy, narciarzy i osób uprawiających inne dyscypliny oferują profesjonalizm swoich sprzedawców, ich porady, a także sprawdzone sprzęty oraz znane marki profesjonalne. Z całą pewnością ten segment będzie się nadal dynamicznie rozwijał.
Kupujący korzystają także z marketplace’ów, takich jak: rodzime Allegro, ale także Zalando oraz Amazon, a także z klubów zakupowych, na których – w zależności od danej oferty – można „upolować” znane marki w korzystniejszych cenach.
O sporcie nie zapominają także dyskonty i supermarkety, które rozszerzają zarówno stały, jak i czasowy asortyment sprzętu i odzieży sportowej, na przykład związanej z porą roku i dziedziną sportu.
Rynek sportowy w e-commerce
Pandemia przyzwyczaiła nas do zakupów online. Wyrobiła nawyki kupowania kilku sztuk odzieży w różnych rozmiarach, upewniła co do możliwości zwrotu i bezpieczeństwa transakcji. Polacy coraz częściej kupują odzież, obuwie i akcesoria sportowe online. Robią tak ze względu na wygodę zakupów, możliwość porównania ofert różnych sklepów, łatwy zwrot towarów oraz na cenę.
Według ekspertów PMR Market Experts – w 2026 udział sprzedaży internetowej w rynku artykułów sportowych może sięgać ok. 43 proc. wobec 36 proc. w 2020[8].
Według raportu Gemiusa z 2022 roku odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty, sprzęt RTV/AGD oraz właśnie odzież sportowa to kategorie produktów najczęściej wybieranych przez osoby kupujące online w ciągu ostatniego roku.[9] Aż 50 proc. badanych potwierdziło, że kupiło przez internet odzież sportową, z czego najwięcej – bo aż 58 proc. osób w wieku 35-49 lat. Co ciekawe – prawie zatarły się różnice pomiędzy mieszkańcami miast i wsi. 51 proc. mieszkańców wsi, miast do 200 tysięcy i powyżej wybiera zakupy online.
Co ważne – to właśnie odzież sportową ośmielamy się kupować w sklepach zagranicznych.
Odzież sportowa należy także do kategorii, w której silne znaczenie ma efekt ROPO, ale jeszcze częściej odwróconego ROPO, co bez wątpienia pokazuje kierunek wyboru konsumentów i przenoszenie zakupów z tej kategorii do internetu właśnie. 28 proc. poszukuje informacji o produktach w online, ale zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym. Z kolei aż 32 proc. sprawdza najpierw w sklepach tradycyjnych, dopiero później wyszukuje najlepszych ofert w internecie[10].
Odzież sportowa wykazuje także jeden z najlepszych potencjałów rozwoju. Na pytanie: Jeśli w przyszłości zdecydowała/byś się kupować przez internet, to jakie produkty by Cię interesowały? właśnie ta kategoria znalazła się na szóstym miejscu z 23 procentami wskazań.[11] To dobrze wróży przyszłości tego segmentu.
Marki i sieci sklepów sportowych
Według podsumowań GlobalData – do czołowych marek na rynku odzieży sportowej w Polsce należą: Nike, Decathlon, The North Face, Under Armour, New Balance, Salomon, Vans, Lacoste, Mountain Warehouse, Champion, Reebok, Puma, Brooks, Hummel, Converse, Lowa oraz Alpine Pro[12].
Warto wspomnieć także polską markę, która skutecznie buduje swoją popularność także poza granicami naszego kraju. 4F, bo o niej mowa, to przykład tego, że dobra jakość materiałów, ale przede wszystkim słuchanie trendów oraz determinacja zarządzających są kluczem do sukcesu.
Trendy w branży sportowej
Eksperci McKinsey&Company w raporcie Sporting goods 2022: The new normal is here analizują kluczowe trendy branży sportowej. Z całą pewnością wiele z nich będzie aktualnych w Polsce w najbliższych latach. Są nimi:
- Zmieniające się postawy i zachowania
Konsumenci będą nadal aktywni w związku z rosnącą świadomością zdrowotną. Nierzadko wybiorą sport cyfrowy, przed telewizorem czy konsolą, w domu, nie zaś w obiekcie sportowym. Planują wydać pieniądze na sport i swoją aktywność.
- Od social mediów do social commerce
Media społecznościowe nadal będą służyły jako skuteczna platforma dla influencerów i społeczności cyfrowych, aby wspierać bliższe połączenie między konsumentami a handlem. Rozwijać się będą aplikacje, wykorzystywany będzie livestreaming jako kanał zakupowy oraz cały obszar metaverse.
- Wymóg zrównoważonego rozwoju
Rośnie świadomość ludzi wokół zrównoważonego rozwoju, w tym popytu na bardziej zrównoważone produkty. Wraz z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w tym zakresie, poprzeczka dla firm w zakresie wyróżnienia się szybko rośnie. Wiodące firmy będą jeszcze bardziej koncentrować się na zrównoważonych materiałach, nowych modelach biznesowych i komunikacji opartej na wartościach.
- Przyszłość omnichannel i zakupów online
2021 rok umocnił znaczenie kanałów cyfrowych, nawet w sytuacji, gdy fizyczne sklepy zaczęły się po pandemii ponownie otwierać. Firmy i marki będą stawiały na e-sprzedaż. Omnichannel będzie kluczowy.
- Rozwiązanie problemu łańcucha dostaw
Zmienność popytu, wąskie gardła produkcyjne, rosnące koszty surowców i transportu oraz chaos logistyczny powodowały zawirowania w globalnych łańcuchach dostaw. Firmy już zaczęły dokonywać strategicznych przeglądów swoich łańcuchów dostaw, aby lepiej przygotować się na niepewną przyszłość.[1]
Branża sportowa – źródła
[1] https://mojafirma.infor.pl/biznes/wiadomosci/5609097,aktywnosci-sportowe- wydatki.html
[2] https://mojafirma.infor.pl/biznes/wiadomosci/5609097,aktywnosci-sportowe-wydatki.html
[3] Deloitte, Sports Retail Study 2022 at a glance, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/at/Documents/consumer-business/at-sports-retail-study-2022.pdf
[4] GUS, Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 roku, Rzeszów 2022
[5] Statista, 2022
[6,7] https://www.pkobp.pl/media_files/b7f940c7-0107-474d-8a99-4278202c8d25.pdf
[8] https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/artykulow-sportowych/
[9] Gemius, Raport e-commerce 2022
[10,11] Gemius, Raport e-commerce 2022
[12] https://www.globaldata.com/store/report/poland-sportswear-market-analysis/
[13] McKinsey&Company, Sporting goods 2022: The new normal is here, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/sporting-goods-2022-the-new-normal-is-here