Płatności elektroniczne w Polsce

Ulubione formy płatności Polaków zmieniają się rok do roku. Wpływa na nie rozwój transakcji online, mobile oraz nowe aplikacje płatnicze. Nie bez znaczenia są nowe trendy i urządzenia płatnicze (tzw. wearables), a także zachowania płatnicze Millenialsów, które wpływają nie tylko na wybory innych grup konsumentów, ale także na decyzje banków i instytucji finansowych.

Płatności elektroniczne w liczbach?

14 proc. Polaków otwarcie mówi, że w ogóle nie płaci gotówką w sklepach stacjonarnych. Polacy uwielbiają płatności kartą (40 proc.), zwłaszcza w formule zbliżeniowej (50 proc. płatności kartą w ogóle), koniecznością jest dla nas posiadanie konta bankowego z dostępem do internetu (34 proc.), z kolei najmłodsi przekonali się do płatności BLIKiem, które – wg Izby Gospodarki Elektronicznej – pokonały inne produkty finansowe i są trzecim najczęściej wybieranym rodzajem płatności (25 proc.).

Płatności mobilne będą w 2019 roku zdecydowanym faworytem w zagarnianiu rynku. Przestaną być jedynie ciekawostką, a staną się codziennością czy nawet standardem.

Wpływ na nie będzie bez wątpienia miał rozwój polskiego e-commerce, wzrastająca liczba aplikacji płatniczych oraz bezpieczeństwo transakcji. W mojej opinii – kluczowym argumentem na rzecz rozwoju płatności mobilnych będą jednak przede wszystkim szybkość, prostota i wygoda.

Jak płacimy za zakupy online, czyli przegląd płatności elektronicznych
Najświeższy raport „Płatności cyfrowe 2018”, przygotowany na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, opisuje zwyczaje płatności Polaków. Należy zwrócić szczególną uwagę na dynamiczny rozwój płatności elektronicznych w Polsce i w całej Europie.

Wciąż 41 proc. Polaków kupuje w internecie desktopowo (używając komputera lub laptopa), do płacenia używając szybkiego przelewu, czyli tak zwanego Pay-By-Link (50 proc.). 14 proc. Polaków wykonuje już zakupy z odroczonym terminem płatności. To z pewnością będzie jeden z najgorętszych trendów 2019 roku i kolejne platformy będą go miały w ofercie. Obecnie posiadają je tylko: PayU, Przelewy24 oraz ING Bank Śląski.

Zdecydowanie wzrasta liczba osób kupujących i płacących mobilnie – z wykorzystaniem smartfona – to już 22 proc. internautów – oraz tabletu – 13 proc. Najchętniej smarfonem kupują osoby poniżej 18 roku życia (aż 51 proc.) oraz osoby w wieku 25-34 lata (31 proc.) z największych miast.

Jak płacimy za transgraniczne zakupy online?

Polacy coraz częściej dokonują zakupów transgranicznych. Płatności za granicą przestały być problemem, choć – co ciekawe – wciąż najczęściej płacimy za nie kartą płatniczą (12 proc.), przelewem bankowym (8 proc.) oraz przez serwis PayPal (14 proc.).

Kto jest największym wygranym 2018 roku?

Polacy pokochali mobilne płatności elektroniczne Apple Pay, Google Pay czy płatności zegarkiem (via Garmin Pay i Fitbit Pay). Pierwsze dwie aplikacje zdobyły już 8 proc. udział w płatnościach Polaków, z czego największym wygranym jest Apple, gdyż polscy właściciele iPhone’ów, którzy mogą korzystać z tej usługi od czerwca 2018 roku, najaktywniej eksplorują ten segment.

I co dalej?

W Polsce mamy już praktycznie cały przekrój zróżnicowanych systemów płatniczych.  Eksperci szacują jednak, że to nie koniec zmian na rynku.

Apple Pay oraz Google Pay wprowadza coraz więcej banków, które nie poprzestają na tym i wdrażają także swoje własne aplikacje mobilne.

Być może już niedługo zapłacimy przy użyciu Samsung Pay oraz LG Pay, które testują Koreańczycy, a na które czekają polscy użytkownicy urządzeń z Androidem.

Zaraz za płatnościami mobilnymi i via aplikacje na telefon nadciąga rewolucja płatności poprzez urządzenia ubieralne, czyli m.in. smartwatche. Wg badań Instytutu Gospodarki Elektronicznej – już 13 proc. płaci zegarkiem, a Santander Polska, PKO Bank Polski oraz Nest Bank nie tylko oferują, ale także mocno rozwijają tego rodzaju usługi.

Nowe płatności elektroniczne będą należeć do tokenizacji, czyli możliwości zakupów za pomocą dowolnego urządzenia, mającego połączenie z internetem. Zamiast kart, będziemy używali tokenu płatniczego, będącego ciągiem cyfr identyfikujących nas lub naszą płatność.

Największe spadki zanotują (tak jak w 2018 roku) wirtualne waluty.

Wybierze klient

Będziemy płacili dogodnie do sytuacji lub urządzenia, z którego akurat korzystamy. Dla części z nas wygodne będą tzw. digital wallets, zegarki czy płatność BLIKiem, dla innych – nadal karta płatnicza użyta zbliżeniowo.

Najmłodsi klienci, a więc pokolenie Millenialsów będzie inspirowało sektor i wskazywało, jak chce płacić i w jaki sposób używa poszczególnych urządzeń. Analiza zachowań tej generacji będzie kluczowa do podejmowania dalszych kroków w kierunku rozwoju neuropłatności czy płatności za pomocą linii papilarnych (czyli biometrii). Może dzięki temu nie będziemy już w ogóle potrzebowali haseł?

A może przeżyjemy „czipową rewolucję” przedmiotów wśród nas.

Stanie się realne, że nasza lodówka, komunikując się ze smartfonem, zamówi te produkty, które właśnie się kończą, a my po prostu zatwierdzimy transakcję.

Przyszłość płatności to nie tylko biometra czy – dalej – neuropłatności, ale przede wszystkim rozwój całych ekosystemów płatniczych. Nie tylko banki, ale też fintechy będą w znacznej mierze stanowić o przyszłości transformacji płatności.

Bez wątpienia jednak rozwój zróżnicowanych form płatności będzie miał związek z rozwojem e-commerce. Oba sektory przenikają się wzajemnie, inspirują, analizują nowe zjawiska i zachowania konsumentów. Jeśli – jak podaje raport PWC „Polacy na zakupach” – do 2020 roku rynek zakupów online przekroczy w Polsce 60 mld złotych oraz rozwiną się kolejne technologie transformacji cyfrowej, z całą pewnością wpłyną także na zmiany w sposobach płatności.

Przyszłość rysuje się bardzo ciekawie.

Wykorzystane źródła:

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2018/12/Platnosci_Cyfrowe_2018.pdf
https://usa.visa.com/visa-everywhere/blog.entry.html/2018/12/18/payments_technology-CZYI.html
https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/polacy-na-zakupach-5-filarow-nowoczesnego-handlu-raport-pwc.html

7 Payments and Technology Trends to Watch in 2019

Przemysław Klich

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *