Rynek sport i outdoor w e-commerce

Polacy rzucili się na uprawianie sportu. Biegamy, jeździmy na rowerze, trenujemy na siłowni. Sport to także biznes, dlatego branża sportowa oraz outdoorowa dynamicznie rozwija swoją sprzedaż w wielu kanałach. W online radzi sobie coraz lepiej.

Sport i outdoor w życiu Polaków

Jak podaje „Rzeczpospolita” – za raportem Multi Sport Index 2019 – aż 48 proc. Polaków deklaruje swoją aktywność fizyczną co najmniej raz w miesiącu, to o 12 proc. mniej niż w poprzednim roku. Aż 64 proc. aktywnych Polaków zamieszkuje w dużych miastach[1], najczęściej są to osoby młode, a aż 67 proc. z nich zarabia powyżej pięciu tysięcy złotych.

Najczęściej biegamy, jeździmy na rowerze, spacerujemy oraz ćwiczymy na siłowni lub w klubach fitness. Motywuje nas do tego chęć dbania o zdrowie, potrzeba relaksu oraz dbania o wygląd[2]. Zróżnicowane badania mówią o najczęściej wybieranych aktywnościach Polaków. Raz jest nią bieganie (badanie Kantar dla rp.pl), raz rower.[3] Ćwiczymy głównie w weekendy (o 5 proc. więcej niż przed rokiem). Można to bez wątpienia powiązać z ograniczeniem handlu w niedziele.

Częściej trenują kobiety niż mężczyźni, uczący się niż pracujący, menedżerowie niż pracownicy.  Istotny jest również dostęp do infrastruktury w swoim miejscu zamieszkania.

Polacy wydają na sport coraz więcej. To nie tylko zakupy sportowych ubrań czy butów, ale także sprzętu sportowego oraz akcesoriów. Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Polski rynek sportu” polski rynek wygenerował w ubiegłym roku blisko 10 mld złotych. Warto dodać, że polskie gospodarstwa domowe przeznaczają na sport średnio 458 złotych rocznie.

Jednak niecała ta kwota idzie na zakupy. Mieszczą się w niej także koszty uczestnictwa w zajęciach sportowych. Można jednak stwierdzić, że jak na budżet przeciętnego Polaka, to i tak wiele. Co ciekawe – największy wzrost wydatków dotyczył właśnie zakupów odzieży sportowej[4].

Sport & outdoor – czy jesteśmy daleko w tyle?

Jesteśmy nieco mniej aktywni od innych Europejczyków, zwłaszcza od Skandynawów, którzy – jako liderzy statystyk – aż w 94 proc. deklarują uprawianie sportu – oraz o wiele mniej aktywni od mieszkańców Stanów Zjednoczonych[5]. Dla producentów i sprzedaży odzieży i akcesoriów to ważna dana. Wskazuje ona bowiem na potencjał branży na polskim rynku, zwłaszcza gdy porówna się ją z krajami zachodnimi. Porównują poziom aktywności ich mieszkańców oraz kwotą, którą przeznaczają na zakupy, także te online.

Wartość światowego rynku sportu wynosiła w 2018 roku prawie pół biliona dolarów, a w perspektywie 4 lat może wzrosnąć nawet o ok. 25 proc. – podaje Polski Instytut Ekonomiczny za The Business Research Company. Największy udział rynkiem sportu jest Ameryka Północna, której udział w światowym rynku wynosi ponad 30 procent.

Analitycy dla szeroko pojętego segmentu (określanego globalnie jako sport&outdoor) przewidują znaczące wzrosty. Do 2023 roku wartość rynku wyniesie bowiem prawie 90 bilionów dolarów, a jego penetracja wzrośnie z 10 do ponad 17 procent[6].

Idziemy na zakupy w  branży sportowej

Odzież sportowa oraz obuwie należą do jednej z pięciu najczęściej kupowanych kategorii online. Co ciekawe – Polacy kupują je nie tylko w polskich sklepach internetowych, ale także za granicą. Aż 46 proc. z nas kupiło w sieci w polskim sklepie w ostatnim roku, a aż 29 proc. na zachodnich platformach online.[7]

Zakupy w sklepach internetowych wybierały najczęściej osoby w wieku 35-49 i to w ich koszykach odzież sportowa znajdowała się na wysokim trzecim miejscu[8].

Bez wątpienia specyfiką branży sport/outdoor jest odwrócony efekt ROPO. Polacy aż w 43 proc. szukają odzieży sportowej w tradycyjnych sklepach, aby później dokonać zakupu przez internet[9].

Inaczej kupują amatorzy, inaczej zawodowcy lub wyczynowcy. Co prawda wciąż brakuje dokładnych danych na temat sklepów online, które wybierają Polacy. Obserwujemy jednak, z jaką dynamiką pojawiają się na rynku sklepy specjalistyczne. Są biegowe, outdoorowe (lub nawet trekkingowe) i inne, dedykowane danym dziedzinom sportu. To one najczęściej decydują się na obecność wyłącznie w online, czasami posiadając np. tylko jeden sklep stacjonarny.

Wzrosty w omawianym segmencie animuje myślenie, że sport to nie tylko zdrowie, ale także moda. Dlatego – jak podaje np. platforma shoper – na odzież sportową wydajemy coraz bardziej niebagatelne sumy. Dla przykładu – przeciętny biegacz na strój i ekwipunek wydaje rocznie około 1000 złotych. I to on najczęściej wybranych produktów poszukuje w sieci. Natomiast hasło „odzież biegowa” jest jednym z najpopularniejszych wyszukań w tym segmencie. Nic dziwnego, bo w internecie jest w stanie ubrać się od stóp do głów.

Sport sprzedaje się w internecie naprawdę świetnie. I to nie tylko za sprawą inwestycji e-sklepów w promocje, akcje i zaangażowanie znanych ambasadorów marek. Kluczową rolę na ścieżce zakupowej klienta pełni w tej branży rekomendacja. Fora, blogi, grupy są doskonałym źródłem opinii na temat sklepów internetowych, producentów obuwia lub konkretnych modeli.

Superodzież sport & outdoor

Branża odzieży sportowej to jednak nie tylko klasyczne ubrania czy sprzęty, ale także tzw. wearable device, czyli elektronika, którą nosimy i wykorzystujemy do analizy danych podczas uprawiania sportu. Dla coraz większej liczby firmy odzieży sportowej muszą być bardzo czujne i wprowadzać innowacyjne rozwiązania, wykorzystujące nowe technologie. Odzież elektroniczna to bardzo silny trend, a jej sprzedaż globalna osiągnęła w 2018 roku już 26,4 mld dolarów. Przewiduje się, że do 2022 roku rynek ten osiągnie już poziom 73,3 mld dolarów.[10]

Idzie sezon

E-sklepy muszą zatem toczyć boje nie tylko o szeroki asortyment produktów znanych marek, ale także o doskonałą obsługę klienta, obejmującą m.in. doradztwo czy szybkie systemy zwrotów. Musi ponadto dostosować się do sezonowości i – oczywiście – pogody. To one bez wątpienia mają znaczący wpływ na wybory klientów. Co za tym idzie, muszą mieć znaczący wpływ na strategie biznesowe e-sklepów.

Oczywiście największymi peakami sprzedażowymi są: przygotowanie do sezonu (czyli wiosna lub jesień w przypadku sezonu narciarskiego) oraz kulminacja sezonu (czyli początek lata lub zimy), ale najbardziej aktywni poszukują odzieży i sprzętu przez cały rok. Co więcej – niektóre e-sklepy, świadome, że sport, nawet ten outdoorowy można uprawiać ciągle, na przykład na wakacjach w cieplejszych niż Polska miejscach, posiadają specjalne sekcje na swoich stronach www. Monitorowanie zachowań i aktywności zakupowych klientów sportowych to nie lada wyzwanie. Promocje sprawiają, że sezonowość już nie jest tak kluczowa (buty biegowe kupione w zimie mogą przecież poczekać do wiosny, a sprzęt narciarski do zimy). Co ciekawe – aktywni sportowcy w listach prezentowych także życzą sobie coś ze sprzętu lub odzieży. Zatem mikołajki czy święta to nadal dobry sezon na sportowe e-zakupy. Po prostu kupujemy wtedy, gdy otrzymujemy dobrą ofertę. Zatem podgrzewanie rynku i lojalizowanie klientów to kluczowe zadanie e-sklepów w tej branży.

Cała branża sportowa

Branża sport&outdoor jest niezwykle szeroka. Należy do niej bowiem zarówno sprzęt sportowy (narty, rowery, rolki, kaski i wiele innych), sprzęt outdoorowy (latarki, kijki, namioty, śpiwory etc.), odzież, obuwie sportowe lub trekkingowe, plecaki, sprzęt elektroniczny, ale także odżywki, suplementy diety oraz aminokwasy dla sportowców.

Zwłaszcza w kategoriach: odzież oraz obuwie sprzedaż za pośrednictwem e-commerce notuje znaczące wzrosty. Kolejne marki zapowiadają, że inwestycja w kanał online jest kluczową taktyką na najbliższe sezony i lata.

Jak wynika z badań SW Research – Polacy najchętniej robią zakupy w Decathlonie (46 proc.), 4F (17 proc.) i Martes Sport (15 proc.), zaś najczęściej wybieranymi markami są 4F (60 proc.) oraz Quechua (15 proc.)[11] Polacy odzież sportową kupują także w marketplace’ach, takich jak Zalando czy Allegro.

***

Moda na zdrowy styl życia czy moda sportowa w mainstreamie trendów odzieżowych to tylko wybrane drivery rozwoju branży sport&outdoor, do której z pewnością będą należały następne lata. Aktywni sportowo coraz częściej będą kupowali przez internet, wszak lepiej pójść pobiegać po lesie niż biegać po sklepach.

[1] MultiSport Index 2019, Infografika „Polacy aktywni fizycznie i sportowo”, Centrum prasowe Benefit Systems

[2] https://www.rp.pl/Zdrowie-/180609785-Polacy-i-sport-najchetniej-biegamy-i-jezdzimy-na-rowerze.html

[3] ARC Rynek i Opinia, Sponsoring Monitor, 2019

[4] Polski Instytut Ekonomiczny, „Polski rynek sportu”, sierpień 2019

[5] MultiSport Index 2019, Centrum prasowe Benefit Systems

[6] Statista, 2019, Sports & Outdoor, https://www.statista.com/outlook/259/100/sports-outdoor/worldwide#market-globalRevenue

[7] Gemius, “E-commerce w Polsce 2019”

[8] Tamże

[9] Tamże

[10] Statista, 2019, “Wearable device revenue worldwide 2016-2022”

[11] SW Research, marki sportowe, styczeń 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *