Zdjęcia i wideo w e-commerce
Content (opis produktu, zdjęcia, wideo) jest kluczowym elementem wspierającym sprzedaż w e-commerce. Co istotne, ważnym i częstym powodem zwrotu towaru jest otrzymanie produktu niezgodnego z opisem.
Według raportu „E-commerce w Polsce” opracowanego przez Gemius 17 proc. konsumentów na e‑zakupach miało problem ze znalezieniem opisu produktu. 12 proc. było zwiedzionych brakiem istotnych informacji o towarze, sklepie czy transakcji, a co dziesiąty e-klient spotkał się z nieprawdziwymi informacjami opisującymi produkt. Zniechęca to do sklepów internetowych zwłaszcza młodych konsumentów, wchodzących na rynek.
Dziś – w dobie e-commerce, mobile i omnichannel – nie wystarczy już zaprezentować krótkiego opisu lub zdjęcia na kolorowym tle, by klient dokonał zakupu. Według raportu „Label Power. Siła e‑etykiety” (2016) dla współczesnych konsumentów ważnych jest kilkanaście czynników. Zaraz po cenie i merytorycznym opisie najważniejsze są:
– rzeczywiste zdjęcia nieodbiegające od oryginału,
– wysoka jakość zdjęć, aby móc przyjrzeć się szczegółom,
– wizualizacja produktów w 3D,
– informacje o certyfikatach i ekologicznych właściwościach,
– w branży fashion: prezentacja większych rozmiarów na modelce „plus size” i podawanie wszystkich możliwych wymiarów,
– w trakcie zakupów podgląd opinii innych e-klientów,
– informacja o możliwości zapakowania „na prezent”,
– przybliżony czas realizacji zamówienia,
– informacja o zwrocie produktu.
Nie można też zapomnieć o umiejętnej prezentacji produktów obok oglądanego przez kupującego. Poza walorami estetycznymi, wskazanie podobnych lub uzupełniających produktów bywa motywacją do dosprzedaży.
Klient chce się dowiedzieć, z czego, z jakich surowców, gdzie i przez kogo został wytworzony towar, poznać jego charakterystykę i działanie, a jednocześnie chce zobaczyć produkt, bo w e-commerce kupuje się przecież oczami. Ważne jest też umieszczenie opinii klientów jako kolejnego głosu wzbogacającego opis. Eksperci szacują, że w USA aż 60 proc. konsumentów bierze pod uwagę osąd innych kupujących (zanim kupi, przeczyta aż 6 opinii!). Równie istotny jest prosty i czytelny opis kosztów, opcji dostawy oraz dostępności. Specjaliści zwracają uwagę, że 50 proc. Brytyjczyków może opuścić e-sklep, gdy zabraknie tych informacji. Wiarygodność sklepu internetowego wzmacnia zamieszczenie logotypów znanych marek obsługujących płatności (PayPal, Mastercard, Visa).
Jak opisywać produkt w e-commerce?
- pisz prostym, zrozumiałym językiem,
- opisz wszystkie istotne, także techniczne, aspekty produktu,
- stosuj unikatowe i oryginalne treści, pokazuj korzyści, jeśli masz z tym problem, zwróć się o pomoc do agencji marketingowej,
- pomagaj konsumentom odnaleźć Twój towar w internecie – używaj poprawnej i pełnej nazwy produktu, zdjęcia zawsze podpisuj nazwą produktu,
- stosuj – choćby podstawowe – zasady pozycjonowania lub skorzystaj z doradztwa ekspertów SEO.
Coraz częściej e-klientów interesuje zarówno opis produktu, jak i płynące z tego inspiracje. W realnym świecie visual merchandising jest ważnym wsparciem klientów, pomagając im wyobrazić sobie funkcjonowanie z danym produktem. Raport „Polska Strojna” przygotowany przez Allegro pokazał, że Polacy chętnie kupują polecane zestawy oraz poszukują wzorów do naśladowania, a także potrzebują eksperckiego wsparcia, zanim podejmą decyzje zakupowe. I na to zapotrzebowanie także powinno odpowiadać e-commerce.
Jak prezentować zdjęcia w e-commerce?
- w branży fashion rób zdjęcia modelkom i modelom,
- stosuj packshoty – pokaż produkty z różnych stron (przód, tył, bok, góra),
- wybierz najlepsze zdjęcie i ustaw je jako zdjęcie główne, a pozostałe fotografie powinny tworzyć galerię,
- stosuj rzeczywiste zdjęcia wysokiej jakości, nieodbiegające od oryginału,
- pokazuj produkty w 3D,
- pokazuj produkty na jasnym tle – białe tło eksponuje produkt, skupia uwagę klienta na towarze, wskazuje na jakość produktu.
Warto pamiętać o technicznej stronie prezentacji produktów w e-commerce, jak choćby zastosowanie prostego i intuicyjnego konfiguratora treści. Dzięki takiemu rozwiązaniu podczas zakupów klient ma możliwość skorzystania za zaawansowanych filtrów, które pomogą mu lepiej poznać produkt. Rozważ stosowanie up-selling i cross-selling, które spowoduje zwiększenie wartości sprzedaży podczas jednego zamówienia. Sięgnij po formułę produktów powiązanych ze sprzedawanym towarem (np. „inni klienci kupili także”; „do tego pasuje także”; „zestaw promocyjny”; „inne z tej kategorii”).
Pamiętaj, że we wszystkich najistotniejszych sprawach prezentacji produktów w e-sklepie pomoże Ci wiarygodny i doświadczony partner logistyczny.