Punkty styku z klientem. Rola logistyki w cały procesie zakupowym w kanale eCommerce

Popularność zakupów online sprawiła, iż 77 proc. polskich internautów kupuje w Internecie [E-Commerce w Polsce – Gemius]. Sklepy internetowe konkurują o klienta przede wszystkim produktem i jego ceną, a także szybką realizacją zleceń. Bardzo istotne jest również zapewnienie pozytywnych doświadczeń zakupowych oraz odpowiednio zaprojektowanej ścieżki klienta tzw. User experience (UX), które wpływa na zmniejszenie współczynnika porzuceń koszyka zakupowego.

Skupiając się na dwóch etapach ścieżki zakupowej (fazie zakupu w e-sklepie oraz fazie posprzedażowej) chciałbym wskazać, jak istotną rolę w całym procesie odgrywa logistyka i jak często towarzyszy nam przy kontakcie z klientem sklepu internetowego. Podświadomie logistykę wiele osób kojarzy wyłącznie z „last mile”, czyli dostawą zamówienia pod wskazany adres lub np. do maszyny paczkowej, jednak łańcuch dostaw ma duże większe znaczenie w całym procesie zakupowym.

Pierwszą interakcję z „łańcuchem dostaw” mamy już na etapie przeglądania produktów. W tym miejscu jesteśmy informowani o dostępności towaru oraz przewidywanym czasie dostawy. Bardzo istotna jest synchronizacja stanu magazynowego z informacją w sklepie internetowym, gdyż już samym początku procesu zakupowego klient podejmuje decyzję o zakupie lub jego braku.

Chcąc zatrzymać klienta na stronie i zachęcić do zakupu, ważnym jest zaoferowanie mu czegoś więcej niż samej informacji o przewidywanym czasie realizacji dostawy. Doskonale sprawdza się model omnichannel, gdzie poprzez sklep internetowy pokazujemy dostępność produktów w sklepie stacjonarnym, a gotowe zamówienie może czekać nas już kilkadziesiąt minut po jego zleceniu.

Kolejnym aspektem informacja o darmowej dostawie, która jest jednym z najważniejszych czynników mobilizujących klientów do wyboru konkretnego e-sklepu.

Podążając dalej, część sklepów na tym etapie (przed umieszczaniem towaru w koszyku) informuje nas o dodatkowych możliwościach – np. pakowaniu na prezent, które również jest procesem logistycznym w magazynie (tzw. VAS – czyli usługi dodatkowe, które często dają możliwość wzbogacenia oferty w łańcuchu dostaw).

Niektóre e-sklepy (szczególnie odzieżowe) oferują personalizację produktów przez umieszczenie np. haftu z imieniem. Warto zadbać, aby proces taki odbywał się w magazynie logistycznym, przez co realizacja zlecenia nie zostanie znacząco wydłużona.

Po umieszczeniu produktów w naszym koszyku oraz wyborze usług dodatkowych przechodzimy do momentu wyboru formy dostawy.

Jedną z głównych przyczyn porzucenia koszyka zakupowego jest brak ulubionego przewoźnika  oraz dodatkowe koszty związane z przesyłką, o których nie byliśmy powiadomieni na wcześniejszym etapie zamówienia. Warto zapewnić różnorodność w zakresie wysyłki np. oferując firmę kurierską, dostawę do maszyny paczkowej i punktu odbioru.

Po dokonaniu i opłaceniu zakupu przechodzimy do kolejne fazy, a mianowicie statusowania realizacji zamówienia. Jest to na tyle istotne, gdyż czas oczekiwania na towar jest jedną z największych wad zakupów online, a dzięki odpowiedniemu statusowaniu jesteśmy w stanie zapewnić kupującym poczucie bezpieczeństwa.

Kolejnym etapem jest powiadomienie klienta o spakowaniu zlecenie i przekazanie paczki do firmy kurierskiej. W tym miejscu najczęściej otrzymujemy kod do śledzenia naszego zamówienia.

Następnie otrzymujemy powiadomienie SMS / e-mail o umieszczaniu paczki w maszynie paczkowej lub o orientacyjnych godzinach dostawy pod wskazany adres.

Dobrą praktyką jest również powiadomienie klienta o odbiorze paczki.

Sposób pakowania ma znaczenie

Przechodzimy do kolejnej fazy, gdy zamówienie znajduje się w rękach kupującego. Na pozytywne doświadczenie zakupowe składa się wiele czynników związanych bezpośrednio z procesami logistycznymi:

  • Odpowiednio dobrane do wielkości i najlepiej ekologiczne opakowanie
  • Estetycznie i starannie przygotowana paczka
  • Odpowiednie zabezpieczenie towaru
  • Personalizacja np. na liście powitalnym
  • Dodatkowe sample i ulotki np. rabatowe
  • Łatwość otwierania paczki i możliwość dokonania zwrotu w tym samym opakowaniu

Dodatkowo, warto zapewnić klientowi w etykietę zwrotną (oraz instrukcję nadania) w przypadku chęci odesłania towaru lub możliwość zwrotu bez konieczności naklejania etykiety.

Zazwyczaj ostatnimi statusami, które otrzymuje klient są powiadomienia o rejestracji zwrotu oraz dyspozycji przelewu środków za odesłane towary.

Jak widać, kontakt klienta z „logistyką” wy wymierny wpływ, czy zakup w wybranym sklepie internetowym zakończy się sukcesem. Zapewnienie dostępności towarów, szybka realizacja, a także usługi dodatkowe (VAS) oraz odpowiedni sposób pakowania mają realny wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej konkretnych sklepów internetowych. Zawsze należy pamiętać o konsumencie i jego komforcie na każdym etapie zamówienia, gdyż tylko w ten sposób możemy budować bazę powracających klientów.

 

Leszek Gawinowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *